عکس رهبر جدید

فوق العاده شغل در قوانین و مقررات

  فایلهای مرتبط
یکی از سؤالاتی که پس از اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۸۸ مطرح گردیده است درخصوص فوق‌ العاده شغل موضوع بند ۵ ماده ۶۸ قانون مذکور می‌ باشد.

قانون‌گذار در بند اخیرالذکر بیان می‌دارد: «فوق‌العاده شغل برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارت‌ها، پیچیدگی وظایف و مسئولیت‌ها و شرایط بازار کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران برای مشاغل تا سطح کاردانی حداکثر ۷۰۰ امتیاز و برای مشاغل هم‌سطح کارشناسی حداکثر ۱۵۰۰ امتیاز و برای مشاغل بالاتر حداکثر ۲۰۰۰ امتیاز تعیین می‌گردد. این فوق‌العاده با رعایت تبصره این ماده قابل پرداخت می‌باشد». که در تبصره ذیل آن پرداخت فوق‌العاده شغل را منوط به اعمال اصلاحات ساختاری، نیروی انسانی، فناوری و واگذاری امور به بخش غیردولتی (احکام مذکور در این قانون) و استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی‌های به عمل آمده، نموده است. همچنین انجام اصلاحات مذکور در این تبصره باید به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (که در حال حاضر تبدیل به دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی گردیده است) برسد.

دو نکته در اینجا حائز اهمیت است:
نکته اول سطح مشاغل. منظور از سطح کاردانی، سطح کارشناسی و بالاتر چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت منظور از سطح مشاغل، حداقل شرط احراز آن شغل است. به‌عنوان مثال برای احراز پست مدیریت مدرسه، آموزگاری، مربی تربیت‌بدنی، هنرآموزی و دبیری داشتن حداقل مدرک کارشناسی الزامی است که موجب می‌شود این مشاغل در سطح کارشناسی باشند حتی اگر در مناطقی بنا به ضرورت، حداقل مدرک تحصیلی آن پست نیز رعایت نگردد مانعی برای اعمال سطح آن شغل برای متصدی آن ایجاد نمی‌نماید.
نکته دوم لفظ حداکثر است که ماقبل امتیازات فوق‌العاده شغل آمده است که به دولت اجازه داده شده که بتواند کمتر از آن را نیز لحاظ نماید و دولت با استفاده از این اجازه با تصویب‌نامه ۷۱۸۹۳/ت ۴۹۳۰۲هـ مورخ ۲۷/۰۳/۹۲ هیئت وزیران که به پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش بود، فوق‌العاده شغل‌ها را به ترتیب ۷۰۰ و ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ تصویب نمود و در تصویب‌نامه ۲۹۴۱/ت ۵۰۰۷۱هـ مورخ ۲۰/۰۱/۹۳ به ترتیب به ۷۰۰ و ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ امتیاز افزایش داد که در هر دو تصویب‌نامه منوط به پرداخت از محل صرفه‌جویی‌ها شده است. همچنین در تصویب‌نامه اخیر بیان داشته است که دستگاه‌های اجرایی و... که تا زمان این تصویب‌نامه از فوق‌العاده شغل مورد بحث برخوردار نشده‌اند می‌توانند فوق‌العاده‌ها را تا امتیازات فوق‌الذکر محاسبه نماید. ضمناً مستند به ماده ۷۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین میزان فوق‌العاده‌های مذکور در بندهای ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ ماده ۶۸ این قانون تا سقف تعیین شده توسط مراجع ذی‌ربط با وزیر و یا رئیس دستگاه اجرایی و یا مقامات و مدیران خواهد بود. در حال حاضر وزارت آموزش‌وپرورش با رعایت سطح مشاغل برای سطح کاردانی ۷۰۰ و کارشناسی ۱۵۰۰ و بالاتر ۲۰۰۰ امتیاز را لحاظ نموده است.

۱۶۰۰۶
کلیدواژه (keyword): فوق العاده شغل در قوانین و مقررات,حسین عاملی,قانون مدیریت خدمات کشوری,فوق‌ العاده شغل,قوانین معلمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید