عکس رهبر جدید

معلم فکور در اندیشه های شهید مطهری

  فایلهای مرتبط
معلم فکور در اندیشه های شهید مطهری
از دیدگاه شهید مطهری هدف غایی تعلیم و تربیت، تربیت انسان کامل است. معلم فکور کسی است که اهداف تعلیم و تربیت را ـ برای نیل به انسان کامل ـ در تعامل با عناصر متعدد به مرحله اجرا در می آورد. با توجه به جایگاه خطیر معلم در نظام تربیتی، در مقاله حاضر سه ویژگی معلم فکور از نظریه دونالدشون (۱۹۹۲) شامل دانش در عمل، تأمل در عمل و گفت و گوی فکورانه با موقعیت، و نیز یک ویژگی دیگر را که امام جمعه و مهرمحمدی (۱۳۸۵) به آن دست یافته اند، یعنی هنرمند حرفه ای؛ انتخاب کرده ایم، سپس به بررسی و تحلیل اندیشه های شهید مطهری درباره هر یک پرداخته ایم. سند تحول آموزش و پرورش در جامعه اسلامی ایران در پی تربیت انسان موحد است. برای ایجاد نگرش اسلامی در معلمان، واکاوی اندیشه بزرگانی مانند شهید مطهری، روشنگر این راه خواهد بود. شناخت انسان کامل در کسب معرفت معلمان فکور نقش دارد، زیرا بیانگر مبانی فلسفی و دینی تربیت است. معلم به عنوان الگوی جامعه برای کامل شدن باید چهره روحی و معنوی انسان نمونه را بداند، تا در راستای فکور شدن به تربیت خویشتن بپردازد. شهید مطهری یکی از اهداف کلیدی تربیت را رشد فکری متعلم می داند؛ در واقع معلم باید بکوشد که به متربی رشد فکری یعنی قوه تجزیه و تحلیل بدهد، نه اینکه تمام تلاشش توجه به کمیت آموزش باشد تا دانش آموزان آن را حفظ کنند. معلم باید افرادی را تربیت کند که خود فکر کنند و به استنباط و رد فرع بر اصل بپردازد (مطهری،۱۳۸۲).

ویژگیهای معلم فکور

1. دانش در عمل

مهرمحمدی (1391) از این مؤلفه بهعنوان دانش شخصی ـ حرفهای یاد میکند؛ که برخاسته از تجربیات زیسته معلمان است. طبق دانش محلی، معلم معنایی جدید را خلق میکند. این دانش محلی ظرفیت عمومی شدن دارد. شهید مطهری هدف معلم را استقلال دادن به نیروی فکر دانشآموزان و رشد ابتکار آنها بیان داشت. در بحث علم و تعلم، نیز حالت رشد عقلانی و استقلال فکری مطرح است بهگونهای که معلم میتواند قوه استنباط دانشآموز را رشد دهد (مطهری، 1382).

 

2. تأمل در عمل

استاد مطهری (1382)، علاوه بر آگاهی و معرفت به عمل خیر، تربیت را ضروری میداند. در این باب، تفکر را در دو گونه شرح میدهد: در گونه اول خود انسان بهعنوان یک موضوع علمی موضوع تفکر اوست؛ در گونه دوم انسان درباره کارهای خودش فکر میکند. معلم باید در شبانهروز فرصتی برای خودش قرار بدهد تا درباره خود و عملش به تأمل و درونگرایی بپردزاد و آنچه واقع شده را ارزیابی کرده و از این طریق موقعیت را تغییر دهد. این فرایند به تعبیر استاد چیزی است نظیر محاسبه نفس.

 

3. گفت و گوی فکورانه با موقعیت

شهید مطهری یکی از اصول تعلیمات تفکر قرآن را دعوت تفکر و تدبر میداند. هدف تفکر در کلام ایشان کار نیک انجام دادن و پیامد تفکر، پی بردن به رازها و اسرار آفرینش است. تفکر در تاریخ برای شناختن سنن و قوانین خداوند برای زندگانی جماعت بشر است. از طرفی اگر تفکر سطحی و پراکنده باشد، اثربخشی نخواهد داشت. اگر علمی و مبتنی بر مطالعات دقیق و آزمایشها باشد، و یا لااقل انسان بخواهد آثار فکری مردان متفکر را به دقت مطالعه کند، بسیار ارزنده است (مطهری، 1358).

 

4. هنرمند حرفه ای

هنر حرفهای، یعنی هنر صورتبندی مسئله، بر هنر تدریس فکورانه تأکید دارد (امام جمعه و مهرمحمدی، 1385).

«انسان وقتی یک هنر کوچک را میآموزد، علم و فنی را یاد میگیرد و بعد از سالها زحمت و رنج همین که اولین بار اثر هنر خودش را میبیند، عزتی در خود احساس میکند. از بالاترین لذتها این است که انسان اثر هنر خود را میبیند.» (مطهری، 1382: 358). هر حرفه، هنرهایی به همراه دارد که وقتی ثمر دهد، موجب توسعه حرفهای فرد خواهد شد. پس معلم با هنر تدریس اثربخش، میتواند فکورانه عمل کند.

مطالب گفته شده گویای این امر است که شهید مطهری بهطور غیرمستقیم این ویژگیها را در قالب تجربه، تعقل، مطالعه و تحقیق و هنر و اسلام مطرح نمود. معلمان فکور، با تصمیمات هوشمندانه، دانش حرفهای را با تأمل در عمل در زمینه تحقیق به کار میگیرند تا هنر حرفهای را متبلور سازند و متربیان را در مسیر کمال انسانی قرار دهند.

 

 

منابع

1. قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، دارالقرآن الکریم، قم، 1386.

2. امام جمعه، محمدرضا، مهرمحمدی، محمود، «نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارائه برنامه درسی تربیت معلم فکور»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 3، 1385، ص 30 ـ 66.

3. ساکی، رضا، «پژوهش معلممحور؛ پارادایمی نو در پژوهشهای آموزشی»، فصلنامه راهبردهای آموزشی، دوره 5، شماره 3، 1391.

4. مطهری، مرتضی، انسان کامل، صدرا، تهران، 1385.

5. مطهری، مرتضی، تعلیموتربیت در اسلام، صدرا، تهران، 1382.

6. مطهری، مرتضی، بیست گفتار، صدرا، قم، 1358.

۵۴۱۱
کلیدواژه (keyword): معلم فکور در اندیشه های شهید مطهری,فاطمه رهبری,معلم فکور,ویژگی‌های معلم فکور,شهید مطهری,هدف غایی تعلیم و تربیت,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید