عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

چگونه کیف ها را سبک کردیم

  فایلهای مرتبط
چگونه کیف ها را سبک کردیم
مسئله از اینجا شروع می‌شود که دانش‌ آموزان هفت هشت ساله را در حال کشیدن یا حمل کوله‌ های سنگینشان می‌ بینیم و گاهی هم پدر و مادرها، برای همراهی با کودک، با هزار آه و ناله، این کوله‌ ها را حمل می‌ کنند. درون کیف‌ ها هم از قمقمه و ظرف غذا و کتاب‌ های حل تمرین و دفترهای سنگین امروزی تا کیف پول و وسایل کاردستی همه‌ چیز هست.

کولههای سنگینی که دانشآموزان هر روز از خانه تا مدرسه و برعکس باید حمل کنند، گاهی بیشتر از وزن استاندارد حمل کیف توسط دانشآموزان ابتدایی است. شاید به خاطر همین سنگینی بار است که گاهی هیچ حس دوستی و الفتی بین دانشآموزان و کولههایشان نمیبینیم؛ گویی این انسانهای کوچک بااحساس با کولههایشان قهرند.

طبق تحقیقات، بیش از 50 درصد کودکان کولهپشتیهای بسیار سنگین میبرند. 55 درصد دانشآموزان هم کولههایی بیش از حد مجاز، یعنی بیش از 10 تا 15 درصد وزن بدن حمل میکنند (گروه علمی پزشکی بهداشت و درمان، 6 دی 1396). حمل اجباری این کولهها مشکلات جسمی فراوانی را در بزرگسالی برای دانشآموزان ایجاد خواهد کرد. با ادامهی این روند، به جای داشتن نسلی بانشاط و سالم، در آینده شهروندانی با ستون فقرات آسیبدیده خواهیم داشت و این هزینهی سنگین اقتصادی را هم در پی خواهد داشت.

در شمارهی پنجم مجلهی رشد آموزش ابتدایی سال 1396 (ارگونومی مدارس، صفحهی 16) و شمارهی سوم مجلهی رشد معلم سال 1396 (کولبرهای دبستانی، صفحه 10) به این موضوع اشاره شده است.

 

راه‌‌ حل چیست؟

ما برای حل مشکل در مدرسهی خود، از اعضای شورای مدرسه کمک خواستیم و در جلسات متعدد با اولیا و آموزگاران، راهها را بررسی کردیم. بهترین راهحل، نگهداری کتابهای دانشآموزان در مدرسه عنوان شد.

 

 کار را از پایه دوم ابتدایی آغاز کردیم

در زیر نیمکتهای دانشآموزان، جاهایی خالی وجود داشت که میتوانستیم کتابها را در آنجا نگه داریم. اما اگر کتابها را بدون محافظ قرار میدادیم، با بینظمی و گم شدن آنها مواجه میشدیم. با مشورت و همکاری اولیا کیفهای سبک پارچهای یا نمدی زیپداری برای هر دانشآموز تهیه کردیم.

اولیا و دانشآموزان را دربارهی چگونگی برنامهی هفتگی کلاس توجیه کردیم. تا قبل از این، دانشآموزان کتابهای درسی خود را روزانه از منزل به مدرسه میآوردند، کتابهای متفاوت برای پنج زنگ. اما با این طرح، قرار شد کتابها و دفترها در مدرسه نگهداری شوند و دانشآموزان برنامهی روزانهی خود را از مدرسه به خانه ببرند تا کتابهای اضافه در مدرسه بمانند و هر روز حمل نشوند.

با برنامهریزی آموزگاران، از آن به بعد، فقط کتاب و دفتری به منزل برده میشد که نیاز بود دانشآموزان آن شب تمرین کنند. درواقع، هر شب فقط یک یا دو کتاب به منزل میرفت.

 

برنامه ریزی برای آینده

امروزه جنس خود کولهها نیز وزن و سنگینی خاصی دارد، در حالیکه کیف مدرسه باید از سبکترین جنس انتخاب شود. بالای کولهپشتی نباید بالاتر از شانهها و پایین آن نباید از بالای استخوان باسن پایینتر قرار گیرد. به همین خاطر، قرار شد از سال آینده طراحی جدیدی برای کولهها داشته باشیم تا همه یکسان و سبک باشند.

 

محاسن طرح از دیدگاه کارشناسان، معلمان و اولیا

1. سبک شدن کوله و کاهش فشار وارده به ستون فقرات و جلوگیری از بدفرم شدن اسکلت بدن دانشآموزان با توجه به سن رشد آنها؛

2. شناور شدن برنامهی درسی، به خاطر در دسترس بودن کتابها؛

3. تقویت مهارت حرکتی ظریف انگشتان دست (با باز و بسته کردن هر روزهی زیپ کیفهایی که در مدرسه نگهداری میشوند)؛

4. رضایت اولیا و تشکر ویژهی آنها از کادر مدرسه؛

5. دوستی دانشآموزان با کولههایشان به خاطر سبکی آنها.

 

چگونه کیف ها را سبک کردیم  
چگونه کیف ها را سبک کردیم  
چگونه کیف ها را سبک کردیم  
چگونه کیف ها را سبک کردیم  
چگونه کیف ها را سبک کردیم  
چگونه کیف ها را سبک کردیم  

 

۳۶۷۲
کلیدواژه (keyword): چگونه کیف ها را سبک کردیم,الهام یدالله زاده چاری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید