عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نهال هایى که در کلاس پرورش مى دهیم: بازخوردى به سرمقاله «جهان مهربان و معلم»

  فایلهای مرتبط
نهال هایى که در کلاس پرورش مى دهیم: بازخوردى به سرمقاله «جهان مهربان و معلم»
به دنبال چاپ سرمقاله «جهان مهربان و معلم» که در شماره ششم سال تحصیلی گذشته در مجله منتشر شد، بازخوردی از دبستان پسرانه کوروش شهرستان کرج به دست ما رسید. مقاله مذکور در جلسه شورای آموزگاران دبستان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است و هر کدام از معلم ها، با نوشته و نقاشی نظر خود را در این باره ابراز کرده اند. چکیده ای از این بازخوردها را آورده ایم. یادتان باشد، هر نقد و نظری درباره مجله یا مطالب آن داشته باشید، ما آماده ایم آنها را به بحث بگذاریم. بازخوردهای شما نسبت به چگونگی این مجله، راهگشای آینده ما خواهد بود.

رسالت بزرگتر من

از روزهای مدرسه چیزهای زیادی یادم هست. یادم هست در کلاس اول، دختری از همکلاسیهایم سیلی خورد. یادم هست کلاس چهارم دبستان به جرم نامعلومی با خطکش به کف دستهایم زدند. معلم کلاس اول نامهربان بود و ما آنقدر کوچک و شکننده بودیم که حتی در دنیایمان تنفر هم جایی نداشت. ما تنها میترسیدیم خودمان باشیم تا مبادا به جرمی ناکرده توبیخ شویم. معلم کلاس پنجم اما مهربان بود. از دنیایی دیگر آمده بود و مرا هم به دنیای دیگری برد. او مهربان بود و مهربانی را به من آموخت. حالا میدانم که باید همان معلم مهربان کلاس پنجم باشم، نه معلم کلاس اول یا چهارم. میدانم باید خوب گوش کنم، قضاوت نکنم و عادل باشم. باید در کنار دانشآموزانم کودکی کنم و از خطاهای ناخواستهشان درگذرم تا پسرانم، در کنارم، به جای ترس، احساس امنیت کنند. حالا میدانم رسالت بزرگتر من این است که عشق به زندگی را در آنها پرورش بدهم.

نغمه گشتاسبی/ معاون آموزشی

 

 شرط نخست باغبانی من

زمینی که من در آن باغبانی میکنم، نهالهای گوناگون با ویژگیهای متفاوت دارد. پس در آغاز باید نهالهایی را که برای پرورش به من سپرده شدهاند، خوب بشناسم. مگر نه این است که برخی از نهالهای باغ به نور و آب بیشتر و بعضی به نور و آب کمتر و شماری به شرایط دیگر نیاز دارند تا رشد کنند؟ نهالهایی که به ما سپرده میشوند، کم و بیش چنیناند. باید بدانم کدامشان به توجه بیشتر نیاز دارد. چه بسا نهالی به من سپرده شده باشد که پیشتر دچار رعد و برق شده باشد و یا از نور و آب کافی بیبهره مانده باشد و یا برعکس، شرایط برایش هموار و آسان و سازگار بوده و اکنون آمادهی شکوفایی است. تشخیص من شرط نخست باغبانی من است.

ترانه خورسند/ آموزگار

نهال هایی که پرورش می دهیم
نهال هایی که پرورش می دهیم  

 فرصتهای دانشآموز من

نوع رابطهی معلم با دانشآموز بسیار مهم است. او باید نسبت به دانشآموز صبور باشد و فرصتهای بسیاری به او بدهد تا دانشآموز بتواند خودش تجربههایی را - چه خوب و چه بد - کسب کند، مسائل روزمره را بشناسد، و در مورد این مسائل بحث و گفتوگو کند و نظر بدهد.

پرن میرشاهولد/ کمک معلم

 

 حس و حال خوب کلاس من

اگر معلم بتواند ارتباط خوبی بین خود و دانشآموزان برقرار کند، انگیزهی دانشآموزان بالا میرود. انگیزه، اهداف مشخصی ترسیم میکند که دانشآموزان برای رسیدن به آن تلاش میکنند، تا حدی که حتی سختترین تکالیف را با علاقه انجام میدهند. بنابراین، ارتباط مؤثر دو سویه یکی از مهمترین دلایل رشد و موفقیت دانشآموز است. معلم باید محیطی را در کلاس ایجاد کند که درس او و خود او حس و حال خوبی به دانشآموز بدهد. در چنین محیطی است که یادگیری مطالب به کیفیت زندگی دانشآموز میافزاید.

سمیه مهذب/ معاون پرورشی

نهال هایی که پرورش می دهیم  
نهال هایی که پرورش می دهیم  
نهال هایی که پرورش می دهیم  
  

 شاگردان قهرمان من

من یک معلم ورزش هستم. میدانم قرار نیست تمام شاگردانم قهرمان ورزشی بشوند، ولی میدانم قرار است همهی آنها انسانهایی تأثیرگذار در این جهان باشند. پس باید همراه با ورزش، انسانیت نیز در فلسفهی کارم باشد تا در دوران برداشت، شاگردانم بتوانند جهان را زیباتر، مهربانتر، شیرینتر و انساندوستانهتر بسازند.

علیرضا مصباح/ معلم ورزش

 

 عشق به شاگردان من

«معلمی که سر کلاس مرتب به ساعتش نگاه میکند تا ببیند کی زنگ میخورد، از کلاسش لذت نمیبرد. معلم باید آنقدر غرق کار با دانشآموزان باشد که گذر زمان را متوجه نشود.» اینها را پدرم میگفت. آن روزها هنوز معلم نبودم و معنی حرف پدرم را درک نمیکردم. اما حالا که معلم شدهام، معنی حرفهایش را میفهمم: «باید عاشق کارت باشی، عاشق بچهها  و عشق به اینکه درس زندگی یاد بدهی.»

سومیترا شرافت حسینی/ آموزگار

 

 نهالهای کلاس من

هرازگاهی سری به یکی از گلخانههای اطراف میزنم. گلدانی کوچک میخرم و با ذوقِ کاشتن گیاهی در آن، راهی خانه میشوم. تماشای قد کشیدن گیاه و اضافه شدن برگی کوچک و سبز در کنار برگهای دیگر، لذتبخش است.

پیش از این همیشه با خودم فکر میکردم فقط گیاه کاشتهام و هیچ وقت شرایط کاشت نهال برایم مهیا نشده است، با خواندن مقالهی «جهان مهربان و معلم» احساس بسیار خوبی بهدست آوردم؛ متوجه شدم چند سالی است که در مدرسه نهالهایی را برای داشت به من سپردهاند.

نیلوفر حسنزاده/ مربی پیشدبستانی

نهال هایی که پرورش می دهیم  
نهال هایی که پرورش می دهیم  
نهال هایی که پرورش می دهیم  

مهارتهای زندگی دانشآموز من

رمز موفقیت هر باغبان خوب برای رشد و به ثمر رسیدن نهالی که در دستان اوست، رسیدگی به تمام نیازهای حیاتی نهال است. مگر میشود نهالی را غرق در آب کرد و انتظار پوسیدگی ریشههایش را نداشت؟ آب، خاک و آفتاب همه در حد تعادل زمینهی شکوفایی نهال را فراهم میکنند.

درس نیز برای دانشآموز مانند آب حیاتی است، اما اگر تنها به این بعد از پرورش او توجه کنیم، ممکن است برای رویارویی با مشکلات و چالشهای آینده توانمند بار نیاید. معلم مهربان و با درایت میتواند علاوه بر دانش، مهارتهای زندگی را هم به دانشآموز یاد بدهد و  از او فردی توانمند برای رویارویی با آینده بسازد.

ماجده پورصمصام/ کمک معلم پیشدبستانی

 

نهال هایی که پرورش می دهیم

 

 

 نیاز منحصربهفرد دانشآموز من

تنها تجربهی من از باغبانی رسیدگی به همان محدود گلهای آپارتمانی است که سعی کردهام در خانه پرورش بدهم. بسیار شده است که در پرورش گیاهانی که عاشقانه به آنها آب و نور میرساندم، موفق نبودهام. هر بار که گلی در خانه زرد یا پژمرده میشود، غمگین میشوم، اما این ناراحتی و احساس ناکامی انگیزهای در من ایجاد کرد تا دریابم، توجه کردن مطابق قانونی مشترک و آب دادن در روز مشخصی از هفته، تنها کار باغبان نیست. باغبان خوب زبان گلها و گیاهانش را میداند و با هر گیاهی مطابق نیاز منحصر به فردش رفتار میکند. این تجربه، مشابه تجربهی معلم در کلاس است. من در کلاسم هم نهالهایی دوستداشتنی دارم که همیشه در زمینهی پرورش آنها از خودم میپرسم: «آیا نیاز منحصربهفرد هر کدام از گیاهانم را میشناسم یا همهی آنها را با میزان نور و آب یکسانی میپرورانم؟»

زهرا مؤمنی/ آموزگار

 

نهال هایی که پرورش می دهیم

 

 

 

* جهان مهربان و معلم، رشد آموزش ابتدایی، شماره ۶، اسفند ۱۳۹۶

۲۱۶۴
کلیدواژه (keyword): نهال هایى که در کلاس پرورش مى دهیم,سرمقاله,جهان مهربان و معلم,بازخورد,یاسمن رضائیان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید