عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

معلم در خط مقدم تحول

  فایلهای مرتبط
معلم در خط مقدم تحول
یک اثر زیبا آنچنان شادی ابدی به همراه دارد که هر دم دلپذیرتر و محبوب‌تر می‌شود و هیچ‌گاه روی در نیستی نمی‌کشد، بلکه روح را پیوسته سایبان امن، خوابی سرشار از رویاهای شیرین و جسمی سالم می‌بخشد.

با سلامی گرم و صمیمی، شروع سال تحصیلی 98ـ97 را به همه فرهنگیان، مدیران، معلمان، دانشآموزان و اولیای محترم تبریک میگوییم. از خداوند منّان برایتان سالی پربار در جهت ارتقای دانش و تغییر نگرش حرفهای آرزو داریم تا در راستای اسناد تحولی، با همت و تلاش مضاعف، زمینههای رشد همهجانبه علمی و تربیتی آیندهسازان این مرزوبوم را فراهم سازید.

یک اثر زیبا آنچنان شادی ابدی به همراه دارد که هر دم دلپذیرتر و محبوبتر میشود و هیچگاه روی در نیستی نمیکشد، بلکه روح را پیوسته سایبان امن، خوابی سرشار از رویاهای شیرین و جسمی سالم میبخشد.

زندگی ابنای بشر دائماً در حال تغییر و نو شدن است و تغییر موضوعی جداناپذیر از حیات انسان است. طبیعت نیز، بهعنوان آیهای از آیات الهی سرشار از عبرت است و یکی از چیزهایی که در آن خداوند برای انسان مایه عبرت قرار داده تغییر فصلهاست. که زنده شدن پس از مرگ را به ما متذکر میشود. تابستان با همه گرمای طاقتفرسایش فصل فراغت و فرصتی ارزشمند برای تحولآفرینی در زمینههای گوناگون زندگی و کسب برخی مهارتهاست. بادهای ملایم بهاری که جای خود را به نوازش گرم تابستانی دادهاند تو را راهی جنگلی سبز میکنند که همه شگفتیها را یک جا در خود جای داده است. در این بیکرانه سبز، درختان حول رود
به رکوع در می
آیند و نوای خوشآهنگ پرندگان، نوازشگر روح هر شنوندهای است. از کنار مزرعه که میگذری ساقههای طلایی گندم و برنج تو را به اندیشه وامیدارد که چگونه این دانههای کوچک میرویند تا سرانجام در سفرههای مردم جایگیرند؟ آنکه این فصل را هستی بخشیده است کیست که به تصویر و توصیف درنمیآید؟! بارها و بارها میاندیشی و پیش میروی تا آنجا که خود را ذرهای در بیکرانگی پروردگار مییابی. در دامنه تغییراتِ آموزگار طبیعت و صاحبِ خلقت، پاییز با تنوع رنگهایش، از آثار زیبا و ماندگار هنری است که چشم انسانها از دیدن آن سیر نمیشود. پاییز خود بهار زیبای دیگر و آموزنده انسان از دگرگونی طبیعت است. پاییز زمان بازگشایی مدارس و دانشگاهها در «مهر و پرتوافشان دانایی و توانایی» در تقویم عمر و مجموعه روزگار انسانی است. پاییز، نویدبخش بهار تعلیموتربیت رسمی کشور، تحویل سال فرهنگی و نوروز معرفت است. از اینرو بهدنبال تغییرات طبیعت و سایر تغییراتی که در تمامی عرصههای زندگی بشر ازجمله مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رخ میدهد ضرورت توجه به روشهای مبتنی بر نوآوری و خلاقیت در تمامی بخشها بهویژه تعلیموتربیت رسمی و جلب مشارکت افراد و گروههای تأثیرگذار در فرایند برنامهریزی درسی از اولویتهای نظام آموزشوپرورش است. آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، به فرموده مقام معظم رهبری، احتیاج به تغییر و تحوّل دارد و معلم در خط مقدم اعمال این تغییرات است. رابطه معلم و برنامه درسی در نظام آموزشوپرورش یک رابطه دوسویه و تعاملی است. صلاحیتها و تواناییهای معلم مشخصکننده نوع سیاستها و برنامههایی است که منجر به تحوّل در راهبردها و رویکردهای سنتی میشود. معلم خلّاق و پژوهنده عامل مهمی در تغییر و ارتقای برنامههای درسی است که میتواند برنامه درسی را به شیوههای متفاوت اجرا نماید و کیفیت آن را بهبود یا تنزّل بخشد.

کاروان تألیف کتابهای درسی، از  سال 1390 در راستای اسناد تحولی، همسوسازی برنامههای درسی با سند برنامه درسی ملی را از پایه اول ابتدایی آغاز کرد و اکنون که در سال 1397 قرار داریم در پایه دوازدهم به ایستگاه آخر رسیده است. خداوند بزرگ را شاکریم که بار دیگر توفیق رفیق راه ما شد تا در ادامه تولید ویژهنامههای پایههای هشتم، نهم، دهم و یازدهم ، ویژهنامه پایه دوازدهم را با هدف پشتیبانی از کتابهای تولید شده در این پایه که برخی از آنها نو پدید و برخی روزآمد شدهاند و همچنین کمک به مدیران و دبیران محترم پایه دوازدهم،
به
عنوان راهنمایان و راهبران اثربخش فرایند یاددهی ـ یادگیری، تولید و تقدیم کنیم.

امیدواریم با اهتمام عملی، برنامههای تولید شده را در راستای چشمانداز و اهداف اسناد تحولی به‌‌ویژه برنامه درسی ملی به درستی اجرا و عملیاتی سازیم و بتوانیم به مدرسه طراز سند تحول «مدرسه دوستداشتنی برای دانشآموز» مدرسهای که تمام همّ و غمش فقط یاد دادن پارهای از «مفاهیم و مهارتها» نباشد، بلکه «راه یادگیری» را بیاموزد، دست یابیم.

ویژهنامه پایه دوازدهم مانند ویژهنامههای گذشته دارای بخشهای متنوع با عناوینی چون: کلیات (گفت‌‌وگو)، معرفی برنامههای پایه دوازدهم ، علم و هنر یاددهی ـ یادگیری و معرفی کتاب میباشد.

امید است این ویژهنامه بتواند درکنار سایر اجزای بستههای آموزشی و با همفکری و همیاری  شما، فرصتهای تربیتی و آموزشی متنوعی را متناسب با مصالح جامعه، نیازها و علایق دانشآموزان، اقتضائات فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی در راستای شکوفایی استعدادهای فرزندانمان ایجاد نماید.

۱۷۹۸
کلیدواژه (keyword): معلم در خط مقدم تحول,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید