عکس رهبر جدید

فعالیت‌ های مکمل برنامه تربیت‌ بدنی

  فایلهای مرتبط
فعالیت‌ های مکمل برنامه تربیت‌ بدنی
رسالت آموزش‌وپرورش در هر کشور تقویت نگرش انسانی به زندگی و ارتقای فلسفه آن و ایجاد توانایی در افراد جامعه برای زندگی سالم و سازنده است. یکی از ویژگی‌های آموزش‌وپرورش پیشرفته و مدرن، توجه ویژه به فعالیت‌هایی است که دانش‌آموزان در خارج از کلاس و مدرسه از حیث مکانی و خارج از جدول برنامه کلاسی و مدرسه‌ای، از حیث زمانی، انجام می‌دهند. این قبیل فعالیت‌ها همسو با برنامه‌های اصلی/ برنامه‌های کلاسی که دانش‌آموزان در داخل کلاس آن‌ها را می‌آموزند، می‌توانند در رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان مؤثر باشند. بر دستگاه تعلیم‌وتربیت هر کشور واجب است که در راستای این مهم وارد عرصه شود و زمینه‌های اجرایی این برنامه‌ها را فراهم آورد. این برنامه‌ها فعالیت‌های مکمل/ فوق‌برنامه نامیده می‌شوند. مطابق با برنامه درسی ملی، زمان آموزش به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شود. منظور از زمان آموزش زمان اختصاص‌یافته به کلیه فعالیت‌های رسمی آموزشی و پرورشی درون و بیرون مدرسه است که در برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌شود. از نمونه فعالیت‌های رسمی خارج از کلاس و مدرسه (زمان غیررسمی) می‌توان مشاهده طبیعت، انجام دادن فعالیت‌های میدانی و بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و مراکز علمی، تولیدی، فرهنگی (موزه‌ها، کانون‌های تربیتی محله و...)، مذهبی (مساجد، زیارتگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و....)، نهادها و مؤسسات اجتماعی، شرکت در فعالیت‌های ورزشی، شرکت در فعالیت‌ گروه‌ها و انجمن‌های علمی و اردوهای علمی و سیاحتی را نام برد. همچنین، برنامه درسی ملی ، ضمن اینکه وزارت آموزش‌وپرورش را مسئول زمینه‌سازی لازم برای هدایت و غنی‌سازی زمان غیررسمی تعلیم‌وتربیت در خانه، مدرسه و خارج از مدرسه می‌داند، آن را موظف به بهره‌گیری از مشارکت حداکثری خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی، تولیدی و... برای طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس و مدرسه می‌داند؛ به خصوص بخشی از برنامه‌ها که در تابستان اجرا می‌شود. در مدارس، هدف فقط انتقال دانش به دانش‌آموزان نیست، زیرا چه‌بسا کامپیوتر دانش را بهتر منتقل می‌کند. هدف مدارس یاد دادن است، یعنی ایجاد شرایط برای یادگیری. مدارس به‌ویژه در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی محل کشف و بروز استعدادهای دانش‌آموزان و تمرین و تثبیت آن‌هاست. مدیران و معلمان در فرایند یادگیری و رضایت دانش‌آموزان و نیز بهبود و ارتقای مستمر کیفیت آن نقش مؤثری دارند. کیفیت چیزی نیست که بتوان به مدرسه تزریق کرد و تحقق آن، نیازمند مشارکت صادقانه همه کارکنان و معلمان و عوامل مدرسه است. توسعه و غنی‌سازی فعالیت‌های مکمل با توجه به رویکرد نسبتاً متمرکز و از پیش‌ برنامه‌ریزی شده برنامه‌ریزی درسی و نبود امکان زمانی و مکانی کافی برای رشد مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و شناختی فراگیرندگان در فرایند اصلی یاددهی ـ یادگیری یک ضرورت است. این برنامه‌ها پاسخی است به جبران و تعدیل نارسایی و کاستی‌های برنامه درسی اصلی یا کلاسی مدارس. با توجه به علایق و استعدادهای دانش‌آموزان می‌توان به تنوع فعالیت‌های این‌گونه برنامه‌ها افزود،‌ اما معلمان و مدیران باید بیشتر فعالیت‌هایی را تدارک کنند که ضمن برخورداری از استقبال دانش‌آموزان، به رشد همه‌جانبه آن‌ها یاری رسانده و موجبات شور، نشاط و سلامت آن‌ها را فراهم سازد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مورد استقبال دانش‌آموزان که ظرفیت رشد شناختی، روانی ـ حرکتی و عاطفی ـ اجتماعی را دارد (و تحقیقات زیادی شواهد کافی برای این مدعی را ارائه کرده‌اند) فعالیت‌های جسمانی است. بنابراین، در حال حاضر در کنار تدارک استلزامات اجرای درس تربیت‌بدنی و تأکید همه‌جانبه بر کیفیت‌بخشی به آن، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مکمل درس تربیت‌بدنی نه تنها می‌تواند پاسخی به این کیفیت‌بخشی باشد بلکه به‌عنوان یکی از فعالیت‌های برنامه کلان مدارس برای فعالیت‌ مکمل در نظر گرفته خواهد شد.

تعریف فعالیتهای مکمل تربیتبدنی و ورزش مدارس

فعالیت مکمل فعالیتی است که بر مبنای یک موضوع درسی، نظیر فارسی، تربیتبدنی، علوم تجربی، تعلیمات دینی و غیره طراحی میشود و هدف آن، تعمیق یادگیری دانشآموز و ایجاد فرصت برای اندیشیدن درباره مفاهیم و تمرین مهارتهاست. در واقع، فعالیتهای کمکبرنامه (مکمل) به آن دسته از فعالیتهای دانشآموزان اطلاق میشود که نیازمند حدی از نظارت و سرپرستی از سوی مدیریت آموزشگاه است و با آموزشهای کلاسی که مدیریت آن فقط در اختیار معلم است تفاوت دارد. با این حال، بخش مهمی از نظام تربیتی مدرسه محسوب میشود؛ مانند: ورزش صبحگاهی، فعالیتهای جسمانی در زنگ تفریح (حیاط پویا)، المپیاد درونمدرسهای تشکلات گروههای دانشآموزی و ... . منابع دیگر این واژه مهم را گسترده کرده، بهصورت عمیقتری در چارچوب برنامه مدرسه قرار دادهاند و به نوعی از فعالیتهای فوقبرنامه متمایز کردهاند.

 

تعریف فعالیتهای فوق برنامه درس تربیتبدنی

مطابق برخی دانشنامهها مجموعهای از فعالیتها و تجارب دانشآموزان است که به خارج از حیطه دروس و فضای مدرسه مربوط میشود. این فعالیتها بیش از هر عامل دیگر از میزان علاقه، تجربه و قدرت ابتکار معلم و دانشآموزان و مدرسه متأثر میشود. از فعالیتهای فوقبرنامه تحصیلی با اصطلاحات مختلفی یاد میشود که معروفترین آنها عبارتاند از: فعالیتهای فوق برنامه، غیررسمی و کمکبرنامهای. فعالیتهای فوقبرنامه درس تربیتبدنی، فعالیتهایی هستند که برای حفظ انگیزه و ایجاد چالش در یادگیرنده به منظور تجربه در فضای خارج از مدرسه و در عین حال تا حدی مرتبط با موضوعهای درسی تربیتبدنی طراحی میشوند. دامنه و قلمروی که برای فعالیتهای فوقبرنامه تربیتبدنی در نظر گرفته میشود، از سطح مدارس شهرستانها/ مناطق تا استان و کشور است. فعالیتهای فوقبرنامه را معلم تربیتبدنی طراحی نمیکند، اما میتواند عامل اصلی و محوری در زمینهسازی و اجرای فعالیتهای مقدماتی فوقبرنامه باشد.

 

ویژگیهای فعالیتهای مکمل و فوق برنامه

در متون برنامه درسی از اصطلاح فعالیتهای خارج از کلاس و مدرسه استفاده میشود. در این متن با توجه به ویژگیهای انواع فعالیتهای ذیل اصطلاح فعالیتهای خارج از کلاس و مدرسه و همچنین تعاریف و توصیفاتی که از ویژگیهای آنها در منابع آمده است، فعالیتها به دو دسته فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه تقسیم میشوند که هر دو جزء فعالیتهای رسمیاند، اما از نظر بعد زمانی، مکانی، اجتماعی، فردی، تنوع، گستردگی، شمولیت، انعطاف و.... ویژگیهای خاصی به خود میگیرند و در مجموع، ضمن متفاوت شدن، کارکردی خاص پیدا میکنند.

 

الف: ویژگیهای فعالیتهای مکمل درس تربیتبدنی

ـ همسو با محتوای برنامه درسی تربیتبدنی باشد.

ـ در صورت امکان در تلفیق با محتوای دروس دیگر ارائه شود.

ـ با سن، رشد عقلی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان همخوان باشد.

ـ جذاب باشد و انگیزه دانشآموزان را تقویت کند.

ـ دشواری آن در سطحی متوسط باشد. فعالیتهای پیشپاافتاده ارزش صرف وقت از سوی یادگیرنده را ندارد و فعالیتهای دشوار هم قابل انجام دادن نیست.

ـ برای اجرای آنها نیاز به همیاری باشد، یعنی یادگیرندگان بتوانند در فعالیت با یکدیگر همیاری کنند.

ـ زمانبَر نباشد و هر فعالیت زمان معقولی داشته باشد. فعالیتهای طولانی، خستهکننده و خارج از تحمل دانشآموزان است؛ بهویژه دانشآموزان دوره ابتدایی.

ـ بر محور روشهای نوین تدریس بنا شود.

ـ بخشی از فرایند فعالیتهای کلاس درس تربیتبدنی تلقی شود و رابطهای تنگاتنگ با محتوای برنامه اصلی داشته باشد.

ـ بهگونهای طراحی شود که به مشارکت فعال دانشآموزان بینجامد.

ـ علاوه بر برانگیختن رغبت و اشتیاق دانشآموزان منجر به مشارکت همگی آنان شود.

ـ در طراحی اینگونه فعالیتها با بهرهگیری از روشهای غیرمستقیم علاوه بر جنبههای جسمانی و حرکتی، تأکید بیشتری بر ابعاد مهارتی و نگرشی دانشآموزان شود.

ـ در طراحی این فعالیتها بر رعایت اصل فرایندمحوری به جای نتیجهمحوری تأکید شود (چگونگی انجام فعالیت دانشآموز مهم است نه نتیجه کار او).

 

ب: ویژگیهای فعالیتهای فوقبرنامه

ـ اینگونه فعالیتها اساساً باید متناسب با استعدادها و توانمندیهای محلی و منطقهای و ویژگیها و امکانات خاص هر مدرسه طراحی و سازماندهی شود.

ـ با سن و رشد عقلی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان همخوان باشد.

ـ بهگونهای طراحی شود که ضمن برخورداری از تنوع و انعطافپذیری لازم در محتوا و روشها، با ارائه تجارب دلپذیر و جذاب، در راستای خوشایند کردن برنامه و ساعات زندگی مدرسهای باشد.

ـ بهگونهای طراحی شود که کسب شایستگی پایه با عنایت به ایدههای کلیدی مشترک در چندین حوزه تربیت و یادگیری مدنظر باشد.

در آموزشوپرورش منعطف زمینه برنامههای مکمل برای جبران کاستیهای برنامه اصلی از یک سو و نزدیکسازی و عینیتبخشی به آموختههای دانشآموزان در عرصههای زندگی حرفهای و اجتماعی از سوی دیگر فراهم میشود. از این رو، برنامهریزی برای فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه با تنوع و کارایی بالا بهمنظور کسب شایستگیهای پایه (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) یک ضرورت محسوب میشود. همانگونه که در مبانی نظری نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی تأکید شده است، کسب شایستگیهای پایه باید در بستر ساحتهای ششگانه محقق شود؛ بدین معنی که اثربخشی کل نظام تعلیموتربیت زمانی افزایش خواهد یافت که حوزههای تربیت و یادگیری در نهایت بهطور یکپارچه پاسخگوی نیازهای دانشآموزان به کسب شایستگی در تمامی ساحتهای مذکور باشد. این مهم با برنامهریزی و اجرای فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه در کنار برنامههای اصلی تحقق پیدا میکند. برخی از مهمترین دلایل، توجیهها و ضرورتهای برنامههای مکمل و فوقبرنامه بهطور کلی و برنامههای مکمل و فوقبرنامه تربیتبدنی و ورزش مدارس بهطور اخص به شرح زیر است:

الف: دلایل، توجیهها و ضرورتهای برنامههای مکمل

ـ کمک به کسب شایستگیهای پایه (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق)

ـ توجه و کمک به اجرای برنامههای انتخابی و اختیاری درس تربیتبدنی و ورزش

ـ زمینهسازی برای کشف استعدادهای ورزشی

ـ رشد سرانه ورزش همگانی

ب: دلایل، توجیهها و ضرورتهای فوقبرنامه ورزشی

ـ زمینهسازی برای پرورش استعدادهای ورزشی

ـ زمینهسازی برای رشد ورزش قهرمانی

ـ رشد مهارتهای اجتماعی و آشنایی با سبک زندگی مردم

ـ مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای سطوح بالاتر از کلاس و مدرسه

 

انواع فعالیتهای مکمل درس تربیتبدنی و ورزش مدارس

ـ ورزش آغازین/ ورزش صبحگاهی

ـ المپیاد درونمدرسهای

ـ حیاط پویا

ـ راستقامتی (حرکات اصلاحی) در سطح کلاس

ـ سباح (آموزش مهارتهای مقدماتی شنا به دانشآموزان پایه سوم)

ـ ژیمناست (آموزش مهارتهای مقدماتی ژیمناستیک به دانشآموزان پایه دوم)

ـ کانونهای ورزشی درونمدرسهای

ـ طناورز (آموزش مهارتهای طناببازی/ طنابزنی)

 

انواع فعالیتهای فوق برنامه درس تربیتبدنی و ورزش مدارس

ـ مسابقات ورزشی مدرسه قهرمان از سطح شهرستان/ مناطق تا سطح کشور

ـ مسابقات ورزشی بینالمللی (ISF)

ـ کانونهای ورزشی خارج از مدرسه

ـ کانونهای حرکات اصلاحی/ راستقامتی (ارجاع دانشآموزان توسط معلم تربیتبدنی).

 

 

منابع

1. سایت رسمی معاونت سلامت و تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش.

2. شورای عالی آموزشوپرورش. (1390). برنامه درسی ملی. تهران: وزارت آموزشوپرورش.

3. فرمهینی فراهانی، محسن. (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.

 

 

۳۷۸۰
کلیدواژه (keyword): فعالیت های مکمل, فعالیت های مکمل فوق برنامه, تربیت بدنی, رشته های ورزشی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید