عکس رهبر جدید

بازی ‌های مرتبط با استقامت قلبی عروقی

  فایلهای مرتبط
بازی ‌های مرتبط با استقامت قلبی عروقی
آمادگی جسمانی را در یک نگاه بسیار ساده می‌توان به نردبانی تشبیه کرد که هر پله آن تکیه‌گاه محکمی است که یک ورزشکار موفق را به سکوهای بلند مسابقات و موفقیت‌های ورزشی هدایت می‌کند، ولی ورزشکاران رشته‌های ورزشی مختلفی که امروزه در سراسر جهان شناخته شده‌اند، به ظاهر از همه پله‌های نردبان مورد نظر ما بالا نمی‌روند، اما باز هم بر سکوی قهرمانی می‌ایستند. آیا آن‌ها بدون در نظر گرفتن بعضی از عناصر آمادگی جسمانی به موفقیت می‌رسند؟ آیا تا به حال برای شما این سؤال پیش آمده است که یک پرنده طول، یک دونده سرعت یا یک تیرانداز چه نیازی به بالا بردن استقامت عضلانی دارد؟ در اینجاست که بحث استقامت ویژه، حتی در ورزش‌هایی که سیستم تولید انرژی آن‌ها دستگاه PC-ATP (فسفاژن) است، به میان می‌آید و نقش این استقامت در حین تمرین‌های مستمر برای اجرای مفید و هرچه بهتر فعالیت‌های مختلف برای یک ورزشکار بسیار تعیین‌کننده می‌شود. موضوع این مقاله، شناخت هرچه بهتر بازی‌های متنوع مرتبط با استقامت قلبی- عروقی است که یکی از فاکتورهای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت است.

نام بازی: شکار هواپیمای دشمن با توپ

اهداف: استقامت قلبی ـ عروقی، مهارت پرتاب کردن، چابکی، سرعت، نشانهگیری، تقویت عضلات سرشانه، تقویت حس همکاری

پایه: دوم و سوم ابتدایی

جنسیت: پسر یا دختر

تجهیزات مورد نیاز: زمین بازی فوتسال، توپ مینیوالیبال

شرح بازی: این بازی به دو شکل گروهی و انفرادی انجام میشود. در این بازی که جنبه گرم کردن عمومی هم دارد، در ابتدا همه دانشآموزان نقش هواپیمای دشمن را که وارد یک سرزمین شده است، بازی میکنند و یک دانشآموز در نقش فردی که با توپ از مسیر هوایی سرزمینش دفاع میکند، به دنبال هواپیماهای دشمن میرود. البته فردی که توپ در دست دارد و به هواپیماها میزند تا آنها را نابود کند، حتماً باید راه برود و نمیتواند با دویدن، هواپیمای دشمن را شکار کند. این دانشآموز بعد از اینکه یکی از هواپیماهای دشمن را شکار کرد، کنار مینشیند و هواپیمایی که به وسیله توپ شکار شده است، به جمع گروهی که هواپیماها را شکار میکنند میپیوندد. البته این قسمت را به شکل دیگری هم میتوان اجرا کرد؛ بدین صورت که هواپیما که منهدم شد، توپ را بگیرد و مسئول شکار یکی دیگر از هواپیماهای دشمن شود. بعد از شکار کردن هم خودش کنار بنشیند و نفر بعدی مسئولیت شکار کردن هواپیماهای بعدی را بر عهده بگیرد. در پایان هم فردی برنده شود که تا آخر در زمین بازی توپ نتواند او را شکار کند. بهعنوان جایزه و تشویق هم میتوان مسئولیت گرم کردن را به او داد.

این بازی در شکل گروهی نیز به همین ترتیب است. البته دانشآموزان نباید از اینکه بازی به شکل گروهی اجرا میشود، اطلاع داشته باشند. در پایان، نفری که تا آخر بازی در زمین مانده و شکار نشده، خودش و گروهی که جزء آن است برنده اعلام میشود.

این بازی را معلم هم میتواند انجام دهد.

 

 

* نکته ایمنی: 1. هنگام پرتاب توپ باید مراقب بود که توپ به ناحیه سر افراد برخورد نکند. 2. دانشآموزان باید مراقب باشند که هنگام دویدن به یکدیگر برخورد نکنند.

 

 

 

نام بازی: بازی شمارهای

اهداف: استقامت قلبی ـ عروقی، سرعت عکسالعمل، تقویت حس همکاری

پایه: دوم و سوم ابتدایی

جنسیت: پسر یا دختر

تجهیزات مورد نیاز: فضای مناسب

شرح بازی: در این بازی دانشآموزان در داخل محوطه مشخصشده، شکل هواپیما، ماشین یا موتور به خود میگیرند، نرم میدوند و از بین همدیگر عبور میکنند. با فرمان معلم (که با بیان یک شماره است، مثلاً 2 به 2)، دانشآموزان باید شکل گروه 2 نفره به خود بگیرند و دستهایشان را به یکدیگر قلاب کنند. دانشآموز یا دانشآموزانی که نتوانند در قالب گروه جای بگیرند، باید کنار بنشینند. در پایان، دو نفر باقیمانده برنده بازی خواهند بود.

 

 

* نکته ایمنی: 1. دانشآموزان مراقب باشند که هنگام دویدن به یکدیگر برخورد نکنند.

 

 

 

نام بازی: بازی پلیس و راننده متخلف

اهداف: استقامت قلبی ـ عروقی، چابکی، سرعت، سرعت عکسالعمل، تقویت حس همکاری

پایه: دوم و سوم ابتدایی

جنسیت: پسر یا دختر

تجهیزات مورد نیاز: فضای مناسب، سوت، کورنومتر

شرح بازی: دانشآموزان با رعایت گروهبندی ناهمگون که ترکیبی از دانشآموزان ماهر و مبتدی است، به دو گروه مساوی تقسیم میشوند. در این بازی ابتدا یک گروه نقش پلیس را بازی میکند و گروه دیگر نقش راننده متخلف را که از چراغ قرمز عبور میکند. در این بازی که در گروه پلیس به شکل امدادی انجام میشود، پلیس وظیفه دارد ماشین رانندههای متخلف را توقیف کند. رانندگان متخلف داخل محوطه مشخص شده باید فرار کنند. پلیسها به شکل ستونی پشت سر هم قرار میگیرند. با فرمان معلم، اولین پلیس وظیفه دارد فقط ماشین یک راننده متخلف را توقیف کند و سپس به پلیس بعدی دست بزند و خودش کنار بنشیند. ماشین راننده متخلف هم که دست خورده است، باید کنار بنشیند. با ورود اولین پلیس، زمان شروع میشود و با توقیف ماشین آخرین راننده متخلف زمان متوقف و برای گروه پلیس ثبت میشود. سپس، نقش پلیس و راننده متخلف بین گروهها عوض میشود. در پایان، گروه پلیسی که بتواند در زمان کمتری ماشین رانندگان متخلف را توقیف کند، برنده بازی خواهد بود.

 

 

 

نام بازی: لوکوموتیورانی

اهداف: استقامت قلبی ـ عروقی

پایه: دوم و سوم ابتدایی

جنسیت: پسر یا دختر

تجهیزات مورد نیاز: فضای مناسب، سوت

شرح بازی: دانشآموزان به شکل لوکوموتیو پشت سر هم شروع به نرم دویدن میکنند. با سوت معلم، آخرین واگن که دانشآموز آخر صف است، از واگنهای دیگر جدا میشود، به سرعت از کنار واگنهای دیگر عبور میکند و بهعنوان راننده لوکوموتیو به جلوی صف میرود. این بازی تا نفر آخر ادامه پیدا میکند، بهصورتی که اولین نفر در شروع بازی دوباره بهعنوان راننده لوکوموتیو قرار میگیرد. این بازی را در ادامه میتوان به شکل برعکس انجام داد، یعنی با سوت معلم واگن اول که بهعنوان اولین دانشآموز است از صف جدا میشود و با عقب عقب دویدن به آخر صف (لوکوموتیو) اضافه میشود.

 

 

* نکته ایمنی: 1. رعایت فاصله از یکدیگر هنگام دویدن؛ 2. رعایت نوبت همکلاسیها.

 

 

نتیجهگیری

امروزه میدانیم که همه عناصر آمادگی جسمانی به ویژه استقامت قلبی ـ عروقی تقریباً در تمام رشتههای ورزشی مختلف نقش دارند، هرچند گاهی این نقش قابل رؤیت نیست. کاهش وزن، درمان افسردگی، بهبود کیفیت خواب و افزایش اعتمادبهنفس از فواید ورزشهای قلبی ـ عروقی هستند.

 

 

منابع

1. پویانفرد، علیرضا و خاکی، پرویز(1387). بازیهای دبستانی. وزارت آموزشوپرورش. معاونت تربیتبدنی و تندرستی. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه.

2. سراجزاده، غلامرضا و همکاران (1389). کتاب معلم تربیتبدنی دوره ابتدایی. اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.

 


 

 

 
۲۲۲۸۹
کلیدواژه (keyword): بازی، استقامت قلبی عروقی، آمادگی جسمانی، ورزشکاران، فسفاژن
Loading
حجت
۱۳۹۷/۰۹/۰۴
5
5
4

بازیهای جالبی برای ارتقاء استقامت قلبی عروقی هست. دانش آموزان بدون خستگی و لذت بردن از بازی ها استقامت قلبی عروقی اشان هم نیز افزایش می یابد.

مریم
۱۳۹۷/۰۸/۲۴
5
5
6

عالیه.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید