نام بازی
آموزش ضرب با
بازی
هدف
آموزش بهتر
جدول ضرب با بازی بدون استرس و نگرانی.
تصور بر این
است که این تجربه و بازی برای علاقهمند شدن دانشآموزان به جدول ضرب و ریاضی بهویژه در جلسات آغازین سال تحصیلی مناسب
است، زیرا همه دانشآموزان بیشترین توان و انرژی
خویش را در حال بازی به کار میگیرند و به دور از استرسهای کلاس درس در محیطی جذاب و متفاوت به
فراگیری ریاضی به همراه ورزش میپردازند؛ امری که به فراگیری
ریاضی بهصورت ضمنی و شیرین شدن آن به
معنای واقعی و همچنین هدفمندتر شدن بازی و ورزش میانجامد. این نوع آموزش مستلزم همکاری
آموزگاران و برنامهریزی میانرشتهای است؛ کاری که در مدارس ما به ندرت
یافت میشود، ولی بسیار جذاب است.
وسایل مورد
نیاز
گچ و نخی بهطول دو متر برای رسم دایره
شرح بازی
با همکاری دانشآموزان دایرهای به شعاع 2 متر در حیاط دبستان کشیده
و ارقام 0 تا 9 با فاصله مناسب روی محیط دایره نوشته میشود. در مرکز دایره دو مربع خالی کشیده
میشود: مربع سمت چپی برای
دهگان و مربع سمت راستی برای یکان. سپس قانون بازی برای بچهها توضیح داده میشود. بازی با ده نفر اول آغاز میشود و هر دانشآموز روی یکی از ارقام 0 تا 9 قرار میگیرد. گردنآویزی برای هر یک از دانشآموزان متناسب با شمارهای که روی آن قرار داشتند، تهیه میشود. وقتی حاصل ضرب 9 در 3 را بخواهیم،
با توجه به جواب که 27 میشود، اشخاصی که روی شمارههای 2 و 7 قرار دارند، باید به درستی
روی یکان و دهگان قرار گیرند. هر دانشآموزی اشتباه کند، گردن آویز خود را به دانشآموز دیگر میدهد. محل قرار گرفتن دانشآموزان مطابق شکل روبهروست.
مقررات
دانشآموزان باید جدول ضرب را تا حدی حفظ
باشند و با این بازی جدول ضرب در ذهنشان حک میشود. بازی با ده نفر اول آغاز میشود و هر دانشآموز روی یکی از ارقام 0 تا 9 قرار میگیرد. بعد از اعلام ضرب توسط معلم یا یک
دانشآموز همیار معلم، دانشآموزان بلافاصله جواب را به ذهن خود میآورند و دو دانشآموزی که جواب ضرب عدد آنهاست، در قسمت دهگان و یکان وسط دایره
میایستند. هر دانشآموزی که به موقع نتواند در قسمت وسط
دایره قرار گیرد و جواب صحیح بدهد، جایش
را با دانشآموز دیگری که خارج از بازی
است عوض میکند.
در پایان کلاس
میتوانیم در محیطی متفاوت و
جذاب به کمک یک بازی بر مشکل کمبود وقت برای تکرار و تمرین آموزش ضرب غلبه کنیم.