عکس رهبر جدید

فراگیری ضرب با بازی

  فایلهای مرتبط
نوشته حاضر گزارشی از یاری گرفتن از درس تربیت‌بدنی و بازی برای آموزش و حفظ ضرب اعداد است که به‌دلیل خسته‌کننده بودن آن موجب مشکلاتی در سطوح مختلف می‌شود. بدین منظور، طرحی از سوی دبیر تربیت بدنی آماده و اجرا شده است که به صورت فعالانه و با اشتیاق زیاد از سوی دانش‌آموزان مورد توجه آنان قرار گرفت و به‌وسیله خودشان اجرا شد. اجرای این بازی می‌تواند مشکل یادگیری ضرب را تا حدی برطرف کند و یادگیری آن را برای دانش‌آموزان خوشایند گرداند. در طول چندین سال تدریس ریاضی در مدارس متوسطه چهار استان کشور شاهد آن بودیم که برخی از دانش‌آموزان در جدول ضرب مشکل داشتند و در نتیجه برخی محاسبات مربوط به ضرب و تقسیم کسرها، اعداد صحیح، جذر و... را اشتباه انجام می‌دادند. این امر باعث شد تا در سال تحصیلی گذشته که برای اولین‌بار تجربه تدریس در مقطع چهارم ابتدایی پیدا شد، در جلسات اولیه سال تحصیلی جدول ضرب دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد. در دو فصل کتاب ریاضی چهارم ابتدایی ضرب‌های چندرقمی و تقسیم آموزش داده می‌شود. هنگام پرسش و پاسخ، تعدادی از دانش‌آموزان که در ضرب یک‌رقمی ایراد دارند، دیده شدند. از وسایل کمک‌آموزشی بهره‌گیری شد. اصرار بر یادگیری و حفظ جدول ضرب باعث شد برخی جدول ضرب را حفظ کنند. ضرب با کمک انگشتان دست نیز آموزش داده شد، اما با وجود علاقه و شور و اشتیاق دانش‌آموزان هنوز عده‌ای در پیدا کردن حاصل‌ضربِ اعدادِ بیشتر از پنج مشکل داشتند. در درس تربیت‌بدنی از بچه‌ها خواسته شد تا برای جلسه آینده با تمرین جدول‌ضرب را به حافظه‌شان بسپارند تا بتوانند در بازی شرکت کنند.
نام بازی

آموزش ضرب با بازی

 

هدف

آموزش بهتر جدول ضرب با بازی بدون استرس و نگرانی.

تصور بر این است که این تجربه و بازی برای علاقهمند شدن دانشآموزان به جدول ضرب و ریاضی بهویژه در جلسات آغازین سال تحصیلی مناسب است، زیرا همه دانشآموزان بیشترین توان و انرژی خویش را در حال بازی به کار میگیرند و به دور از استرسهای کلاس درس در محیطی جذاب و متفاوت به فراگیری ریاضی به همراه ورزش میپردازند؛ امری که به فراگیری ریاضی بهصورت ضمنی و شیرین شدن آن به معنای واقعی و همچنین هدفمندتر شدن بازی و ورزش میانجامد. این نوع آموزش مستلزم همکاری آموزگاران و برنامهریزی میانرشتهای است؛ کاری که در مدارس ما به ندرت یافت میشود، ولی بسیار جذاب است.

 

وسایل مورد نیاز

گچ و نخی بهطول دو متر برای رسم دایره

 

شرح بازی

با همکاری دانشآموزان دایرهای به شعاع 2 متر در حیاط دبستان کشیده و ارقام 0 تا 9 با فاصله مناسب روی محیط دایره نوشته میشود. در مرکز دایره دو مربع خالی کشیده میشود: مربع سمت چپی برای دهگان و مربع سمت راستی برای یکان. سپس قانون بازی برای بچهها توضیح داده میشود. بازی با ده نفر اول آغاز میشود و هر دانشآموز روی یکی از ارقام 0 تا 9 قرار میگیرد. گردنآویزی برای هر یک از دانشآموزان متناسب با شمارهای که روی آن قرار داشتند، تهیه میشود. وقتی حاصل ضرب 9 در 3 را بخواهیم، با توجه به جواب که 27 میشود، اشخاصی که روی شمارههای 2 و 7 قرار دارند، باید به درستی روی یکان و دهگان قرار گیرند. هر دانش‌‌آموزی اشتباه کند، گردن آویز خود را به دانش‌‌آموز دیگر میدهد. محل قرار گرفتن دانشآموزان مطابق شکل روبهروست.

 

فراگیری ضرب با بازی

 

مقررات

دانشآموزان باید جدول ضرب را تا حدی حفظ باشند و با این بازی جدول ضرب در ذهنشان حک میشود. بازی با ده نفر اول آغاز میشود و هر دانشآموز روی یکی از ارقام 0 تا 9 قرار میگیرد. بعد از اعلام ضرب توسط معلم یا یک دانشآموز همیار معلم، دانشآموزان بلافاصله جواب را به ذهن خود میآورند و دو دانشآموزی که جواب ضرب عدد آنهاست، در قسمت دهگان و یکان وسط دایره میایستند. هر دانشآموزی که به موقع نتواند در قسمت وسط دایره قرار ‌‌گیرد و جواب صحیح بدهد، جایش را با دانش‌‌آموز دیگری که خارج از بازی است عوض میکند.

 

در پایان کلاس میتوانیم در محیطی متفاوت و جذاب به کمک یک بازی بر مشکل کمبود وقت برای تکرار و تمرین آموزش ضرب غلبه کنیم.

 

 
۱۸۵۴۵
کلیدواژه (keyword): تربیت‌ بدنی، آموزش ریاضی، بازی ضرب
فاطمه
۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
4
15

عالی بود ممنونم

مهرداد
۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
8
4

سلام. واقعا خسته نباشید.دستتون درد نکنه.موفق و پیروز باشید.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید