عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

جایگاه بحث و گفت و گو در فرایند آموزش به کودکان پیش از دبستان

  فایلهای مرتبط
جایگاه بحث و گفت و گو در فرایند آموزش به کودکان پیش از دبستان
همه ما بزرگترها با کودکان سنین مختلف بسیار حرف می‌زنیم، از آن‌ها سؤال می‌کنیم و منتظر پاسخ‌هایشان می‌مانیم اما بسیار دیده می‌شود که کودکان از پاسخ دادن سر باز می زنند و با سؤال‌های ما به چالش کشیده نمی‌شوند یا شوق جواب دادن را ندارند؛ چرا؟ آیا بحث و گفت‌وگو با کودکان قاعده‌ای دارد؟ آیا در فرایند سؤال و پرسش باید به نکات خاصی توجه کرد؟ منظور از بحث‌های پایانه باز، مستقیم، پایانه بسته هدایت شونده، بحث‌های نیمه‌ساختاری و آموزشی چیست؟ در این مقاله، ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت بحث و گفت‌وگو در فرایند آموزش کودکان، سعی می‌شود این مفاهیم بررسی و روشن شوند.همه ما بزرگترها با کودکان سنین مختلف بسیار حرف می‌زنیم، از آن‌ها سؤال می‌کنیم و منتظر پاسخ‌هایشان می‌مانیم اما بسیار دیده می‌شود که کودکان از پاسخ دادن سر باز می زنند و با سؤال‌های ما به چالش کشیده نمی‌شوند یا شوق جواب دادن را ندارند؛ چرا؟ آیا بحث و گفت‌وگو با کودکان قاعده‌ای دارد؟ آیا در فرایند سؤال و پرسش باید به نکات خاصی توجه کرد؟ منظور از بحث‌های پایانه باز، مستقیم، پایانه بسته هدایت شونده، بحث‌های نیمه‌ساختاری و آموزشی چیست؟ در این مقاله، ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت بحث و گفت‌وگو در فرایند آموزش کودکان، سعی می‌شود این مفاهیم بررسی و روشن شوند.

اهمیت و ضرورت گفتوگو با کودکان

بحث و گفتوگو شیوهای غنی و پرمایه برای افزایش ادراک کودکان است و بهویژه در محتوای یادگیریهای تازه کاربرد بسیار دارد. این شیوه به کودکان کمک میکند تا ارتباط بین یادگیری و واقعیتهای زندگی را دریابند. به چالش کشیدن کودکان در موضوعات مختلف، ذهن آنان را مستعد منطقگرایی میکند و به مرور از آنها انسانهایی میسازد که سکوت نکنند و درباره سؤالها و پاسخها بیندیشند، تأمل کنند و به طراحی فکری بپردازند.

بحث و گفتوگو در حقیقت میتواند باعث برقراری ارتباط میان گروهی از کودکان و مربیان درباره موضوعهای گوناگون در خلال برنامهها و فعالیتها و کلیه امور روزمره شود. بعضی از بحثها با کل کودکان در کلاس و بعضی نیز با گروههایی حتی متشکل از دو یا سه کودک صورت میگیرد. این نوع ارتباط در مهدهای کودک، کودکستانها و مراکز پیش از دبستان به اشکال و انحاء مختلف برقرار میشود.

گاهی بحث از نوع مستقیم است. در این نوع از بحث، مربیان و بزرگترها کل مسئولیت را به عهده میگیرند و از کودکان سؤال میکنند و کودکان تقریباً شنونده و پذیرا میشوند. در اینجا، کودکان آزادی و فرصت و به جریان انداختن اندیشهها و علاقهمندیها و ایدههای خود را در کمترین حد ممکن پیدا میکنند.

در گفتوگو از نوع غیرمستقیم، کودکان نقش بسیار فعالتری دارند و آزادی، تأمل در کلمات و انتخاب تصمیم و حتی تقویت فکر کردن و تردید کردن و تشویق به پرسش از دیگران به حد بالا و اعلایی میرسد. بدیهی است همانند دیگر تدابیر و راهبردهای تدریس و آموزش برای کودکان، چنانچه مربیان پیش از دبستان همه تصمیمگیریها درباره چگونگی و زمان استفاده از بحث را براساس هدفهای آموزشی و تنها نیازهای کودکان به عهده بگیرند، مطمئناً کلاس از محوریت فرد بزرگتر برخوردار خواهد شد و اختیار از کودکان گرفته خواهد شد. به همین دلیل، باید در مورد کودکان سنین پیش از دبستان احتیاط لازم را به خرج دهیم و بحثهای فعال را بهصورت با و به همراه کودکان بیشتر مورد نظر قرار دهیم؛ زیرا بحث و سؤالهای یکطرفه در این سنین و در زمان آموزش کاربرد چندانی ندارد.

بحثهای هدایت شده1 زمانی کاربرد دارند که مربی نقش هدایتکنندگی و حمایتی بیشتری را به عهده دارد. فرد بزرگتر یا مربی درباره محتوا و موضوع یاد داده شده، سؤالهایی مطرح میکند. در اینجا، پاسخهای کودکان که معمولاً کوتاه هستند، درک و فهم آنان را آشکار میسازد. اگرچه مربی معمولاً یا پاسخهای کودکان را تقویت میکند و به آنها پاداش میدهد و یا بدفهمیها و ابهامهایشان را تصحیح میکند و روشن و شفاف میسازد، در هر حال باید پذیرفت که حتی پاسخهای نادرست کودکان دارای ارزش و اهمیتاند و نشان از تلاش برای فکر کردن و رسیدن، به راهحل، حتی به شکل نادرست، دارند. تحلیل این پاسخ های نادرست نیز ما را در فهم و درک کودکان و چگونگی نگرش آنها به موضوعات مختلف کمک میکند. جانیس، بیتی (2014) اظهار میدارد که «در بحثهای هدایت شده، عمل مشارکتی2، به معنی با هم و به همراه یکدیگر بیشتر از کنش و واکنش یا تعامل بین مربی و دانشآموز رخ میدهد».

بحث و گفتوگوهای هدایت شده در کودکستان و پیش از دبستان جایگاه خود را دارند. لازم است فرصتهای چندگانهای برای بده و بستان و تعامل اساسی نیز در مراکز پیشدبستانی فراهم گردد ولی کودکان نیاز دارند که قالب و محتوای بحثهای هدایت شده را یاد بگیرند تا بتوانند تواناییهای خود را برای تمرکز در مبانی و اساس یک مطلب و موضوع یادگیری بهبود بخشند.

درباره بحثهای پایانه باز3 نیز مطلب بسیار است. از این نوع گفتوگوها برای آشنا کردن دانشآموزان و کودکان با محتوای جدید یا کمک به آنها استفاده میشود. این نوع بحث به آنها دست میدهد که بارش مغزی داشته باشند و بین تجربههای دیگران و یادگیریهای خود ارتباطهای معناداری ایجاد و یا مشاهده کنند. آنها از این جهت پایانه باز هستند که پاسخهای درست و یا غلط برای آنها وجود ندارد و به کودکان ایدههایی پیشنهاد میشود که بتوانند از حفظ و به یادسپاری پاسخهایشان، فراتر بروند. البته این بدان معنی نیست که این مباحث بدون تمرکز یا نیت و مقصودند. کودکان خردسال بهطور مکرر در تمرکز بر موضوعات غیرملموس یا حتی گذرا مشکل دارند و این بزرگترها و مربیان هستند که تا حدود زیادی هدایتگری میکنند و کودکان را مرتبط با موضوع مورد نظر و پایبند به اظهار نظرهایشان نگه دارند. سؤالها و بحثهای پایانه باز در آموزش مفاهیم و محتواهای همچون علوم، مطالعات اجتماعی و بهداشت بسیار مناسبترند.

برای مثال، در ابتدای مطالعه درباره نقشها و مسئولیتها، میتوان از کودکان خواست که درباره فعالیتها و تکالیف روزمره خود در خانه بحث کنند و احساس خود را درباره کارهایی که به عهده دارند، بیان نمایند. این گونه بحثها، کودکان را با موضوع نقش و مسئولیت اجتماعیشان بیشتر آشنا میکند و آنها را یاری میدهد که ارتباط میان تجربههای واقعی زندگی خود و محتوای مطالعات اجتماعی مورد نظر در آموزش یادگیری را حفظ کنند.

گفتوگو و بحثهای نیمهساختاری و آموزشی4 بین بحثهای هدایت شده و پایانه باز فراهم میکند و در عین حال، نسبت به بحثهای هدایت شده، به کودکان فرصت بیشتری برای تعامل میدهد. در بسیاری از بحثهای نیمهساختاری، کودکان و معلمان و مربیان در مییابند که بعضی از تولیدان فکری و پاسخهایشان در جریان بحثها شکل گرفته و به اصطلاح نتیجه موضوعات مطرح شده است و از آنها ناشی میشوند.

توجه به این نکته ضرورت دارد که سؤالها و پاسخهای کودکان در جریان بحث و گفتوگو، میتواند بیش از همه به بزرگترها و مربیان کمک کنند تا درک بهتری از روند رشد شناختی و قدرت و قابلیت اندیشیدن کودکان پیدا کنند.

 

 

پینوشتها

1. Guided disscussions

2. Co- action

3. Open- ended

4. Semi instructed

 

منابع

1. Janice J. Beaty, Skills For Preschool Teachers, Merrill Publishing Co.2014.

2. مفیدی، فرخنده. (1390). مبانی آموزشوپرورش در دوره پیش از دبستان. سازمان سمت. 1390.

۵۱۷
کلیدواژه (keyword): آموزشی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید