آقای عباسی
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
به نام خدا.
هومان عباسی دبیر هنر دبیرستان شهید رمضانی ناحیه یک شیراز هستم. لیسانس هنرهای
تجسمی و کارشناسی ارشد باستانشناسی دارم و مدت ۲۱ سال است
که به تدریس هنر مشغولام.
تکنیکها و مواردی که بچهها با آن این آثار حجمی را
پدید میآورند چیست؟
این تکنیک ساخت
آثار حجمی با مقوای کرجی یا خمیری است.
شما این تکنیک را در کلاس چگونه اجرا میکنید؟
طرحهای دانشآموزان را با توجه به کاربرد احتمالی
آن، در کلاس انتخاب کرده و با کمک و همفکری خودشان سطح کیفی آن را ارتقا میدهم. یک نمونه را با دست و تیغ برش زده
و میسازم، سپس آن را بهوسیله دستگاه برش بهصورت عمده و به تعداد کل دانشآموزان برش میزنم و در اختیارشان قرار میدهم، و مجدداً یکی را در کلاس، بهوسیله چسب صحافی، تکمیل میکنم. دانشآموزان نیز هرکدام یک کار را باید در
کلاس بهصورت خام انجام دهند. اما
نکته اصلی کار که تزیین آن است به جلسه بعد موکول میشود که بچهها یک هفته برای پرورش ایده دلخواه زمان
داشته باشند. یکی از اصول کار تزیین، که در نمره گرفتن دانشآموز نیز تأثیر دارد، کمتر هزینه کردن
است، یعنی هر کسی بتواند با کمترین هزینه، بهترین تزیین را انجام دهد نمره قابلقبول کسب میکند. خوشبختانه قیمت مواد اولیه آثار
حجمی طرحهای ما از 1500الی 2500تومان
تجاوز نمیکند و این با توجه به محروم
بودن منطقه مورد تدریس من مناسب بوده و موجب استقبال اولیای دانشآموزان است.
کار شما در استفاده از مقواهای بازیافت دارای چه
ویژگی است؟
این کار برای
حفظ محیطزیست مناسب است. زیرا جنس
مقوا از بازیافت خمیرکاغذ باطله است و جایگزین خوبی برای مصرف مستقیم چوب و حتی
پلاستیک میباشد. زیرا تولیدات موردنظر
ما از جمله انواع گلدانها و ساعتهای دیواری و جاقلمی و ... است که همگی
حجم سنگینی از چوب و مواد نفتی و یا دیگر آلایندهها را دارند و سعی بر این داریم که مقوای خمیری جایگزین مناسبی برای آنها باشد.
برای طراحی و تزیین روی آثار با چه روشی با بچهها کار میکنید؟
نقوش کارشده و
تزیینات روی آثار متناسب با مسائل فرهنگی و نیاز جامعه است؛ بهعنوانمثال، دستساختههای دانشآموزان در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار
میگیرد، چون شمارههای تماس آنان در پشت آثار درج شده،
علاقهمندان میتوانند با سازنده آثار بهصورت مستقیم تماس حاصل کنند و کار
دلخواه خودشان را با هر نقش و نگاری سفارش دهند. دانشآموز نیز آن طرح و تقاضا را در کلاس به
شور و مشورت میگذارد و با کمک معلم و
همفکری همکلاسیها، آن را عملی کرده و به
فروش میرساند. در ضمن، گرفتن سفارشها، نیز در نمره این طرح تأثیر دارد.
این شيوه و چرخه باعث میشود که تقاضای جامعه در
تولید دخیل باشد و موجب تعادل در عرضه و تقاضا شود.
تأثیر خاصی
که این فرایند هنری و کاربردی روی بچهها گذاشته چیست؟
این کار در
بالندگی دانشآموزان خیلی مؤثر بوده است.
چون دانشآموز بهصورت مستقیم حاصل زحمت خود را نقدی
دریافت میکند و بهنوعی دستش در جیب خودش است، در نتیجه
اعتمادبهنفس بالایی به دست آورده و
برای درآمد بیشتر سعی خود را دوچندان میکند
که نمونه آن را در مدرسه داریم. مثلاً عدهای
دانشآموزان با گلفروشیهای سطح شهر همکاری دارند و برایشان
گلدان میسازند و درآمدزایی میکنند.
جناب عباسی تاکنون به توسعه بیشتر این حرکت فکر
کردهاید؟
بله. در حال
حاضر بچهها ساعتهایی را که با نقوش تزیین کردهاند با نقش کاغذدیواریهای منازل تزیین میکنند و با نصّابهای کاغذدیواری هماهنگ هستند و متناسب
با کاغذ هر منزل، ساعت دیواری به آنها تحویل میدهند و بابت هرکدام ۵۰ هزار تومان
دریافت میکنند. البته تأثیرات فرهنگی
این طرح هم قابلذکر است، چون نقوش و طرحهای روی آثار، بیشتر از نمادهای ملی،
مذهبی و باستانی است، هرکدام متقاضیان خاص خود را دارد و امید من این است که با
استانی کردن و سپس تبدیل آن به یک طرح ملی و کشوری، فرهنگ حمایت از کالای وطنی را
نهادینه کنیم و از دانشآموزان در این راستا مدد
بگیریم. بحمدالله تاکنون روند کار خوب و رضایتبخش و امیدوارکننده بوده است.
برای شما آرزوی موفقیت روزافزون داریم و
امیدواریم دبیران هنر کشور از ایده آقای عباسی برای بالندگی و تعامل هرچه بیشتر
دانشآموزان با محیط زندگی خود
بهره ببرند.