عکس رهبر جدید

حل چند تمرین از فصل ۴ هندسه پایه دهم به کمک نرم افزار جئوجبرا

  فایلهای مرتبط
در این مقاله، به‌طور مبسوط (۸ صفحه)، به آموزش جئوجبرا پرداخته شده بود که از نویسندگان محترم آن تشکر می‌کنم. ولی به توصیه داوران، با توجه به مقاله‌های متعددی که قبلاً در این مورد، در همین مجله به چاپ رسیده است، این قسمت به نویسندگان بازگردانده شد تا در جای دیگری از آن استفاده کنند. با اجازه ایشان، قسمت دوم که به‌طور مشخص، مربوط به حل چند تمرین از فصل 4 هندسه پایه دهم به کمک جئوجبرا است، چاپ می‌شود تا همکاران محترم، از آن بهره گیرند......سردبیر
چکیده

آموزش هندسه و ایجاد جذابیت و علاقه در دانشآموزان، یکی از دغدغههای معلمان ریاضی است. درس هندسه هنگامی برای دانشآموزان جذاب خواهد شد که آنها بتوانند در حل مسائل از روشهای متفاوت استفاده کنند و معلم نیز باید فضا را برای ارائه تکنیکهای متنوع آماده کند. در این راستا، معلمان میتوانند نرمافزارهای مناسب را با درس هندسه تلفیق کنند تا محتوا را برای دانشآموزان، جذابتر نموده و یادگیری هندسه را برایشان تسهیل کنند.

یکی از اهداف کلی در تنظیم فصل چهارم هندسه دهم ریاضی، تقویت تفکر تجسمی و مدلسازی هندسی در حل مسائل است. آموزش مبحث دَوَران از این فصل و تجسم فضایی شکلهای حاصل از دَوَران بدون بهرهگیری از تکنولوژی در مواقعی سخت و غیرقابل شهود است.

 

مقدمه

برای تدریس فصل چهارم هندسه پایه دهم (چاپ 1396) از جئوجبرا بهعنوان نرمافزاری مناسب برای تلفیق آن با مباحث دَوَران، استفاده شد. فعالیتهای زیر همگی با نرمافزار جئوجبرا انجام شده است.

 

فعالیت (1)

از منوی بالای صفحه، نما را انتخاب میکنیم و سپس گزینه نمای سه بعدی را فعال میکنیم. با این روش سه فضـای «عبارتهای جبری» و «صفحه ترسیم» و «نمای سه بعدی» را همزمان در اختیار داریم، شکل (1). صفحه کار جئوجبرا شامل یک پنجره گرافیکی و یک پنجره جبری است.

 

نرم افزار جئوجبرا

 

با قرار دادن اشارهگر ماوس بر روی مرز بین فضاها و مشاهده  و درگ کردن ماوس میتوانیم محدوده فضاها را کم یا زیاد کنیم.

 

فرض کنید پارهخطی بر خطی عمود است. از دوران پارهخط حول خط چه شکل هندسیای ساخته میشود؟ (صفحه 95 کتاب هندسه دهم)

1. در فضای «ترسیم» کلیک کنید تا نـوار ابزار مخصوص این فضـا ظاهر شود. سپس گزینه «لغزنده» را انتخـاب مینمـائیم. در پنجره ظاهر شده حالت زاویه را انتخاب کرده و با پیش فرض 0 تا 360 درجه دکمه قبـول را کلیک میکنیم. شکل (2)

نرم افزار جئوجبرا

 

2. در قسمت نمای «سه بعدی» کلیک نموده تا نوار ابزار مخصوص این فضا ظاهر شود. از نوار ابزار، گزینه «خط» را انتخاب میکنیم. خط مورد نظر را با انتخاب دو نقطه از محور zها رسم مینمائیم. شکل (3)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

3. حال از همان نوار ابزار، گزینه «پارهخط» را انتخاب کرده و پارهخط مورد نظر را از نقطه (0.0) تا یک نقطه دلخواه روی محور xها (یا yها) رسم میکنیم. (در قسمت عبارتهای جبری پارهخطی مانند g ساخته میشود.)

 

4. از نوار ابزار «فضای سه بعدی» گزینه «چرخاندن شیء حول خط» را انتخاب میکنیم.

سپس ابتدا پارهخط ( شیئی که میخواهیم دوران دهیم) و بعد از آن محور zها (محور دوران) را انتخاب میکنیم. شکل (4)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

در اینجا یک پنجره برای تعیین زاویه دوران با پیشفرض 45 درجه باز میشود. در قسمت 45 درجه آن را به α، نام لغزندهای که ساختیم، تغییر میدهیم و دکمه قبول را انتخاب میکنیم. شکل (5)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

در قسمت «عبارتهای جبری» پارهخطی به نام ʹg ساخته میشود. بر روی ʹg راست کلیک کرده و«ردگیری فعال» را انتخاب میکنیم. شکل (6)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

5. در «فضـای ترسیم» روی لغزنده α راست کلیک کـرده (شکل 7) و گـزینه «متحرک کردن» را انتخاب میکنیم (شکل 8).

 

نرم افزار جئوجبرا

 

نرم افزار جئوجبرا

 

 

6. میتوانیم در فضای خالی از «نمای سه بعدی» راست کلیک کرده، محورها و صفحه اضافی را بهصورت پنهان در آوریم تا تصویر اصلی بهتر دیده شود. (شکل 9)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

 

7. همچنین میتوانیم با انتخاب «دوران سه بعدی» از نوار ابزار «فضای سه بعدی» (شکل 10) و انتخاب شکل رسم شده و حرکت دادن آن، شکل رسم شده را در زوایای مختلف ببینیم. (شکل 11)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

نرم افزار جئوجبرا

 

 

 

 

 

فعالیت (2)

دوران دایره، حول یکی از قطرهایش (صفحه 95 کتاب هندسه دهم)

از منوی پرونده، یک صفحه جدید باز میکنیم و مرحله (1) و (2) را مانند فعالیت قبل تکرار میکنیم. در ادامه:

3) از نوار ابزار، گزینه «دایره گذرنده از سه نقطه» را انتخاب میکنیم و با انتخاب نقطههای (0.0.1)، (1- ,0.0)، (1.0.0)، یک دایـره رسم میکنیم.

4) بقیه مراحل مانند فعالیت قبل است. با ذکر این مطلب که شیء مورد دوران، دایره است. (شکل 12)

 

نرم افزار جئوجبرا


 

 

فعالیت (3)

دوران دو خط متقاطع یکی حول دیگری (تمرین (1) صفحه 96 کتاب هندسه دهم)

1. مرحله (1) از فعالیت (1) را انجام میدهیم.

2. در فضای ترسیم، از نوار ابزار گزینه «خط» را انتخاب میکنیم و دو خط متقاطع ترسیم میکنیم.

3. در فضای «سه بعدی»، از نوار ابزار گزینه «چرخاندن شیء حول خط» را انتخاب میکنیم.

4. بقیه مراحل مانند فعالیتهای قبل است، با این تفاوت که یکی از این دو خط، شیء مورد دوران و دیگری محور دوران است. (شکل 13)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

 

 

 

فعالیت (4)

دوران یک مثلث متساویالساقین حول قاعده آن (تمرین (2) صفحه 96 کتاب هندسه دهم)

1. مانند مرحله (1) از فعالیت (1)

2. در «فضـای ترسیم»، از نـوار ابـزار گـزینـه «چند ضلعی» را انتخاب میکنیم و یک مثلث متساویالساقین که قاعده آن روی محور xها باشد رسم میکنیم. (شکل 14)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

3. بقیه مراحل مانند فعالیتهای قبل است، با ذکر این نکته که شیء مورد دوران، مثلث متساویالساقین است و محور دوران، محور xهاست. (شکل 15)

 

نرم افزار جئوجبرا

 

 

 

فعالیت (5)

تمرین (3) صفحه 95 کتاب هندسه دهم

1. مانند مرحله (1) از فعالیت (1)

2. در «فضـای ترسیم»، از نوار ابزار گزینه «چندضلعی» را انتخـاب میکنیم و یک مربع به ضلع 2 واحـد در فـاصله 1 سانتیمتر از محور yها رسم میکنیم. بقیه مراحل، مانند فعالیتهای قبل است (شکل 16)، با ذکر این نکته که شیء مورد دوران مربع و محور yها محور دوران است. (شکل 17)

 

نرم افزار جئوجبرا


 

نرم افزار جئوجبرا

 

۴۹۴۱
کلیدواژه (keyword): نرم افزار، هندسه دهم، دوران،نرم افزار جئوجبرا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید