عکس رهبر جدید

کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش محتوا

  فایلهای مرتبط
کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش محتوا
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمام عرصه‌های زندگی انسان سیطره پیدا کرده است و فرایند یاددهی - یادگیری نیز، به‌عنوان یک ضرورت تام، از این سیطره به دور نیست. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی - یادگیری موجب شکسته شدن بسیاری از مرزهای متعارف در این فرایند شده و انعطاف خاصی به آن بخشیده است. در مقاله حاضر، نویسنده قصد دارد ضمن اشاره به مفاهیم فناوری، اطلاعات، ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و نیز یاددهی - یادگیری، نکاتی را در رابطه با کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در این فرایند بیان کند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرایند یاددهی - یادگیری

فناوری اطلاعات و ارتباطات1 مفهومی کلیدی است و واکاوی آن مستلزم بررسی مفاهیم تشکیل دهنده آن است که چگونگی آن به این شرح است:

الف) فناوری: فناوری را کاربرد دانش برای رسیدن به اهداف و مقاصد عملی تعریف میکنند.

ب) اطلاعات: به هر نوع داده جمعآوری شده از روشهایی نظیر مطالعه، مشاهده، شایعه و سایر موارد دیگر، «اطلاعات» گفته میشود. در واژه «اطلاعات»، بار معنایی از قبل تعریف شدهای در رابطه با کیفیت، معتبر بودن یا صحت دادهها وجود ندارد و امکان برخورد با اطلاعات معتبر، غیرمعتبر، واقعی، نادرست، صحیح و گمراه کننده وجود دارد.

ج) فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات به مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، بهخصوص برنامههای نرمافزاری و سختافزار رایانهای میپردازد.

اکنون با این سؤال مواجه میشویم که فناوری اطلاعات و ارتباطات روی هم رفته چه بار معنایی و مفهومی دارد؟ فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتی کلی و در برگیرنده تمام فناوریهای پیشرفته نحوه ارتباط و انتقال دادهها در سامانههای ارتباطی است. این سامانه میتواند یک شبکه مخابراتی، چندین رایانه مرتبط با هم و متصل به شبکه مخابراتی، اینترنت و همچنین برنامههای استفاده شده در آنها باشد.

از طرف دیگر، تعاملات دو سویه بین یاددهنده و یادگیرنده فرایند یاددهی- یادگیری را به وجود میآورد.  هنگامی که از فرایند یاددهی - یادگیری صحبت میکنیم، قصد ما توصیف و معرفی فعالیتهایی است که معلم و دانشآموز برای رسیدن به اهداف آموزشی باید انجام دهند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، به دلیل قابلیتهایی که برای بهکارگیری در فرایند یاددهی - یادگیری دارد، میتواند توسط آموزشگر و یادگیرنده به کار برده شود و در تسهیل، تعمیق و تسریع فرایند آموزش و یادگیری مؤثر باشد.

 

معلمان چگونه میتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به اهداف یاددهی - یادگیری استفاده کنند؟

معلمان باید در طرح درسهایشان، ابعاد و بخشهایی از تدریس را که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میشود، مشخص کنند.

  معلمان باید از ویژگیهای خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده آگاه باشند.

معلمان باید تشخیص دهند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نظر در آموزش دانشآموزان به طور خاص چه کمکی میکند تا بتوان آنها را با برنامه درسی همراه ساخت و بین برنامه درسی و نیازهای ویژه دانشآموزان هماهنگی ایجاد کرد.

معلمان باید مؤثرترین و مناسبترین ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای دستیابی به اهداف آموزش خود و کار کردن با آنها را با بررسی نقادانه نرمافزارهای خاص یا عمومی انتخاب کنند.

معلمان باید قابلیتهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در موضوع درسی را در دانشآموزان رشد دهند و تقویت کنند.

معلمان باید هنگام استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری دانشآموزان و چگونگی استفاده آنها از فناوری اطلاعات و ارتباطات را زیر نظر بگیرند و ارزشیابی کنند.

 

فرایند طراحی محتوای یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات

به منظور استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند طراحی محتوای یادگیری، باید مراحل زیر را طی کرد: 

تعیین اهداف اصلی درس

تعیین سطوح تواناییهای دانشآموزان

پیدا کردن نقطه مشترک (سطح پیش دانستهها) قابل درک برای همه دانشآموزان

طراحی فعالیتهای گوناگون متناسب با سطح توانایی دانشآموزان دارای سطحی پایینتر از نقطه شروع

طراحی فعالیتهای متفاوت برای پرورش و ارتقای سطح توانایی دانشآموزان دارای تواناییهای بالاتر

آگاهی از میزان تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت یاددهی ـ یادگیری و ایجاد فرصت‌های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعیین سازماندهی آموزشی و فعالیتهای داخل یا خارج از کلاس

تهیه مواد آموزشی لازم برای انواع فعالیتها

تعیین شیوهها و ابزار ارزشیابی متناسب با شیوهها و ابزارهای استفاده شده در طرح درس

 

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در اجرای آموزش

فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند یاددهی- یادگیری را از محدودیتهای برنامه درسی خطی برهاند. بین یادگیری در مدرسه و خارج از مدرسه، خانه و مکانهای دور دست پلی بزند و پایه و اساسی برای مفهوم یادگیری برای زیستن باهم و در کنار هم فراهم سازد که از آن به «یادگیری برای بودن» تعبیر میشود. هدف «یادگیری برای بودن»، رشد و توسعه شخصیت و توانایی عمل کردن با استقلال بیشتر، نقادی و مو شکافی، برخورداری از قدرت تمیز و عهدهدار شدن مسئولیتهای فردی است. در این باره، آموزش نباید هیچ یک از ابعاد و ظرفیتهای فردی شامل حافظه، استدلال، زیباشناسی، احساسات، توان فیزیکی و مهارتهای برقراری ارتباط را نادیده بگیرد. مدرسههای سنتی، غالباً چیزی را که «گنج درون» نامیده میشود و همان استعدادهای نهفته در وجود هر فرد است، نادیده میگیرند. فناوری اطلاعات و ارتباطات با امکانات بسیاری که در اختیار دارد، یادگیری را غنیتر میسازد.

 

نتیجهگیری

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از امکاناتی است که به خاطر داشتن قابلیتهای بیپایان در تحقق اهداف آموزشی یادگیری، میتواند توسط معلمان و دانشآموزان به کار گرفته شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات در قسمتهای طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش قابلیت دارد و معلمان و دانشآموزان، در هر کدام از این مراحل، باید اصول و سازوکارهایی را رعایت کنند و دانش و آگاهی لازم در خصوص استفاده از امکانات موجود را داشته باشند. لذا ضرورت دارد معلمان، دانشآموزان و سایر عوامل مربوط به آموزشوپرورش، در خصوص استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و اصول بهکارگیری آنها برای مقاصد آموزشی، دانش و مهارت و همچنین نگرشهای لازم را کسب کنند.

 

 

 

پینوشت

1. Information and Communications Technology

 
۱۰۴۹۰
کلیدواژه (keyword): کاربرد تکنولوژی آموزشی،فناوری،اطلاعات،ارتباطات،فناوری اطلاعات و ارتباطات،یاددهی یادگیری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید