عکس رهبر جدید

میکروسکوپ بسازیم

  فایلهای مرتبط
با میکروسکوپ می‌توان اجسامی بسیار ریز و نامرئی را مشاهده کرد که البته بدون آن چشم قادر به دیدن آن‌ها نیست. در میکروسکوپ، به کمک بزرگ‌ نمایی عدسی‌ های محدب موجود در آن، می‌توان تصویری چندین برابر بزرگ‌تر از شیء اولیه را رویت کرد. در واقع، میکروسکوپ چشم ناتوان ما را توانا می‌سازد تا از واقعیت‌های نادیدنی آگاه شویم.
 

وسایل مورد نیاز:

1. دو تکه لوله پلاستیکی بهطول 20 سانتیمتر و با قطرهای مناسب، به طوری که یکی در دیگری به راحتی عقب و جلو برود.میکروسکوپ بسازیم

2. دو قطعه عدسی محدب یا همگرا با بزرگنمایی متفاوت

3. لام و لامل برای تهیه کوپ میکروسکوپی

4. یک منبع نور (مطابق شکل)

 

روش ساخت

1. هر عدسی را با دقت در سر هر لوله میچسبانیم (با چسب مایع بیرنگ).

2. لوله پلاستیکی را برمیداریم. لوله نازکتر را درون لوله کلفتتر جا میدهیم، بهطوریکه راحت بتواند درون لوله عقب و جلو برود.

3. در انتهای لوله نازکتر یک شکاف دو میلیمتری ایجاد میکنیم تا جایگاه قرار گرفتن کوپ میکروسکوپی یا نمونه میکروسکوپی (لام و لامل) باشد.

 

نحوه استفاده

کوپ میکروسکوپی مثلاً «فلس پیاز» یا «بشره برگ تره» را میان لام و لامل، در جایگاه شکاف لوله، قرار میدهیم. لوله میکروسکوپ را جلوی چشم میگیریم. با عقب و جلو کردن دقیق لولهها و عدسیها و تنظیم آنها، میتوانیم تصویری واضح و روشن از سلولهای فلس پیاز و یا شبره برگ تره را ببینیم.

با پاسخ به این سؤالات سطح علمی خود را بیازمایید:

1. بین میکروسکوپ و ماکروسکوپ چه فرقی وجود دارد؟

2. آیا هر جسم بسیار ریز و نامرئی را میتوان با هر نوع میکروسکوپ مشاهده کرد؟ چرا؟

3. آیا تاکنون با میکروسکوپ نمونه و یا کوپی را مشاهده کردهاید؟ چه چیزی؟ آیا به طرز کار میکروسکوپ آشنا هستید؟

۱۸۶۳۷
کلیدواژه (keyword): طراحی و تولید،میکروسکوپ،بزرگ‌ نمایی عدسی‌ محدب،
داود
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
7
9

خوب بود ولی دقیق نبود کلی گویی شده است و چند نکته 1-حتما از ال ای دی ترجیها کلاهی 5 میل سفیید استفاده شود جهت منبع نور بعلت نور بیشتر و با کیفیت تر و یکنوتخت و خالص ِ لامپ. رشته ای نوردهی کمتر و مایل به زرذی دارذ و حرارت ایجاد شذه لوله را ذوب میکند 2- عدسیها با دستمال نرم و نخی. ترجیحا دستمال عینک تمیز شود با دقت و کامل 3-عدسی با بزرگنمایی بیشتر باید بعنوان عدسی شیئی و عدسی بزرگنمایی کمتر چشمی استفاده شود

رسول
۱۴۰۰/۰۶/۱۲
5
9
9

خوب بود


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید