عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آینده من در آینه تو: معرفی فعالیت های دانشگاه ها در حوزه دانش آموزی

  فایلهای مرتبط
آینده من در آینه تو: معرفی فعالیت های دانشگاه ها در حوزه دانش آموزی
آینده من چه می‌شود؟ چه باید بکنم؟ کجا باید بروم؟ چطور باید این مسیر را طی کنم؟ از چه کسی در این راه کمک بگیرم؟ ... این سؤالات ناشی از نگرانی بسیاری از دانش‌آموزان است؛ نگرانی ادامه تحصیل در رشته‌ای که بتواند آینده خوبی برای آن‌ها ترسیم کند، اندیشه دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب، اندیشه رسیدن به فرداهای روشن. شاید همین دل‌مشغولی‌ها سبب شده است که حلقه‌های ارتباطی بین دانشگاه و مدارس شکل بگیرد و دلسوزانی تلاش کنند تا با افزایش آگاهی‌های نسل نوجوان، آینده‌ای بهتر برای آنان رقم بزنند.

 برگزاری تورهای بازدید

احتمالاً یکی از راههای ساده ایجاد این پیوند، آشنا کردن دانشآموزان با فضاهای دانشگاهی و امکانات و تسهیلات دانشگاههاست. این حداقل کاری است که میشود، برای ارتقای سطح آشنایی دانشآموزان با دانشگاه انجام داد. دانشگاههای مختلف برای این کار تدابیر مختلفی اندیشیدهاند. در دانشگاه صنعتی شریف، برنامهای یک روزه تعریف شده است که در آغاز آن با استقبال گرم مسئولان و مدیریت دانشگاه، در سالن آمفیتئاتر مجموعه روبهرو میشوید. سپس، از فضاهای مختلف کارگاهی، کلاسی و آزمایشگاهی مجموعه دیدن میکنید و در نهایت، با پذیرایی درسالن غذاخوری دانشگاه، از یک روز بودن در دانشگاه لذت میبرید. در دانشگاههای شهید بهشتی، امیرکبیر، و علم و صنعت و همچنین دانشگاههای اصفهان، یزد و مراغه این بازدیدها بهصورت منظم و ساختاریافته، با برنامههای دو یا چند ساعته وجود دارد و در طول سال بهصورت مستمر برگزار میشود. مؤسسه آموزش عالی دانشپژوهان اصفهان نیز با رویکردی جدی به سرمایههای دانشآموزی، در این عرصه فعالیتی مستمر دارد. در استانهای مازندران و گیلان و نیز شهرهای شاهرود، تنکابن، تبریز، مراغه، شیراز، همدان و شبستر نیز این بازدیدها با مدیریت دانشکدههای مختلف بهصورت متفرقه و برای دانشکدههای خاص اجرا شده است؛ هرچند همیشه این متقاضیان بودهاند که در دانشگاه را به روی خود گشودهاند. با وجود سادگی استفاده از این پل ارتباطی، هنوز راه زیادی مانده است تا بسیاری از مدارس و دانشگاهها در شهرستانهای مختلف از این حداقل بهره بگیرند.

 

 برگزاری دورههای دانشآموزی

در دانشگاههای معتبر در سراسر دنیا، به مناسبتهای علمی، فرهنگی یا ورزشی، برای دانشآموزان مراسمی برگزار میشود تا آنها بتوانند لذت دانستن و اکتشاف را در فضایی که ممکن است در آینده به آن راه یابند، تجربه کنند. رویدادهای علمی، در قالب کارگاهها و کلاسها، مدارس تابستانه، مسابقات علمی و پژوهشی، و چالشهای فناورانه برگزار میشود و برای دانشگاههای معتبر سرمایهگذاری مناسبی برای جذب بهترین دانشجویان در سالهای آینده به حساب میآید. در چنین بستری، ارتباط دانشجویان با دانشآموزان سبب میشود استعدادسنجی بهتری صورت گیرد و افراد بتوانند با مزایا و مشکلات فرصتهای تحصیلی در پیش رو بهتر آشنا شوند و علاقه و توان خود را برای ورود به آنها محک بزنند.

تقریباً اکثر دانشگاههای معتبر کشور، حداقل یک دوره را بهصورت مستمر برای دانشآموزان برگزار میکنند و آن برنامه آشنایی با رشتههای دانشگاهی است. این دانشگاهها دورهها را بهصورت سمینارهای
یک روزه در دانشگاه برگزار می
کنند. برخی از مراکز آموزش عالی مانند مؤسسه آموزش عالی دانشپژوهان اصفهان، گام را از این فراتر نهادهاند و گروههای متخصص مشاوره و گروههای نمایشی ویژه، به مراکز و مؤسسات آموزشی اعزام میکنند تا دورههای خود را در قالبی متمایز به سایرین ارائه کنند. چنین برنامههایی عموماً با حضور استادان و دانشجویان برتر دانشگاهها طراحی و اجرا میشود و دانشآموزان میتوانند بهصورت تخصصی با دورنمای رشته مورد نظر خود آشنا شوند.

اما در زمینه برگزاری کلاس آموزشی در حوزه علمی و فنی ـ مهندسی، مدرسه رباتیک دانشگاه امیرکبیر و مرکز مهندسی رباتیک دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، و دانشگاههای آزاد دماوند، مهدیشهر، و قزوین برای تمام ردههای سنی فعالیتهای گستردهای داشتهاند. در این کلاسها که گاه بهصورت کارگاههای فشرده نیز برگزار شده‌‌‌اند، دانشآموزان از دانشجویان فعال در این زمینه، یاد میگیرند و این سبب میشود که انگیزه و اشتیاق بیشتری هم برای فعالیت و یادگیری داشته باشند.

برگزاری کلاسهای زبان انگلیسی ویژه مدارس و دانشآموزان نیز برای مرکز زبانهای خارجی دانشگاه شهید بهشتی و آزمایشگاه زبان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، جذاب بوده است. برگزاری چنین کلاسهایی در کنار آموزشگاهها و مراکز مهم یادگیری زبان، شاید برای آغاز تنفس دانشآموزان در فضای دانشگاه چندان مؤثر نباشد اما به هرحال، حرکتی است که تلاش میکند در حوزه خود ارتباط مناسبی ایجاد نماید.

کمیته دانشآموزی انجمن علوم اعصاب ایران هم با همکاری گروه علوم اعصاب دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، کلاسهایی در زمینه علوم اعصاب طراحی و برگزار میکند که برای دانشآموزان مستعد در این رشته بسیار جذاب و کاربردی است. آشنایی با مفاهیم و دستاوردهای نوین علمی در این حوزه، برای دانشآموزان بسیار آموزنده است و علاقهمندان بسیاری را به خود جلب کرده است.

شاید دانشکدههای بهداشت دانشگاههای مختلف، در این زمینه از سایرین ممتاز باشند؛ تقریباً تمامی این دانشکدهها با داشتن واحد بهداشت مدارس، با آموزشوپرورش در ارتباط تنگاتنگ هستند. آنها دورههای مختلف بهداشت فردی و روحی را در زمینههای گوناگون در مدارس برگزار میکنند و گزارشهای این دورهها برای بهینهسازی تصمیمگیری درباره لزوم برگزاری و تعریف دورههای جدید بسیار ارزشمند است. دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با اعزام گروههای متخصص و دانشجویی به مدارس تاکنون گامهای بسیار مؤثری در حوزه سلامت برداشته است. برگزاری دورههای متنوع در قالب سمینار و کارگاه با هدف آموزش بهبود شیوه زندگی، آهنیاری دختران، یدسنجی، پایش سنجش ید، بیناییسنجی، بهداشت دهان و دندان و شناخت و پیشگیری از بیماریهایی چون هپاتیت، آنفلوانزا، ایدز و بیماریهای واگیردار تاکنون نقش بسیار مهمی در سلامت فرزندان این خاک داشته است. همزمان با برگزاری این دورهها، دانشآموزان با طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با این حوزه آشنا میشوند و درک بهتری از گرایشها و شاخههای متنوع رشته پزشکی پیدا میکنند. این دورهها که گاه به مناسبت هفته سلامت، هفته بهداشت روان، هفته قلب و سایر مناسبتها در مدارس برگزار میشود، فضای بسیار مناسبی از درک آینده تحصیلی در چنین رشتههایی را برای دانشآموزان به تصویر میکشد  و آنان را با حوزههای متنوع پژوهشی و کارآفرینی در زمینه بهداشت و سلامت آشنا میکند.

 

 بسترهای پژوهشی

یکی از مهمترین بسترهای ارتباطی بین مدارس و دانشگاه، انجام دادن پژوهشها و پروژههای علمی است. در سطح بینالملل، مشکلات و مسائل مدارس، در قالب طرحهای پژوهشی به دانشگاهها و دانشکدههای مرتبط ارجاع داده میشود و دانشجویان با انتخاب این طرحها بهعنوان موضوعات پروژه کارشناسی ارشد و دکترا، به بررسی و ارائه راهحل در این زمینهها میپردازند. به این ترتیب، بخش مهمی از معضلات جامعه دانشآموزی تحلیل میشود و راهکارهای مناسبی ارائه میگردد. در این میان، دانشآموزان نیز به فراخور موقعیت خود میتوانند در این پروژهها درگیر شوند و یا حتی در بخشهای تدوین و اجرای یک طرح پژوهشی، مشارکت کنند.

خانم ثروت،دردانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکدههای بهداشت را در این زمینه پیشتاز میداند. مهمترین ارتباط این دانشکدهها با آموزشوپرورش، در زمینه دریافت موضوعات پژوهشی مورد نیاز برای بررسی است. هر ساله، از طرف آموزشوپرورش فهرستی از موضوعات نیازمند بررسی و کارشناسی به دانشکده ارجاع میشود و دانشجویان با انتخاب این موضوعات، معضلات دانشآموزی را بررسی میکنند. اداره آموزشوپرورش، زمینههای اجرای تستها و پرسشنامهها را برای دانشجویان فراهم میآورد و دستاوردهای این پژوهشها برای تصمیمگیریهای کلان، به آموزشوپرورش ارائه میگردد.

دانشکدههای روانشناسی و جامعهشناسی نیز در این بخش با آموزشوپرورش همکاری خوبی داشتهاند. علاقهمندان به حوزه کار در زمینه دانشآموزی، هر ساله فهرست نیازسنجی را از آموزشوپرورش دریافت کرده، و به فراخور نیاز، با مدارس و مجموعههای آموزشی مختلف ارتباط برقرار میکنند. این ارتباط در بیشتر موارد، در سطح پر کردن پرسشنامههای مرتبط است، اما گاه در این حین، مشارکت مطلوبی نیز بین دانشآموزان شکل میگیرد که نتایج آن در بخش پژوهشهای دانشآموزی قابل رؤیت است. چنین مشارکتهایی متأسفانه بسیار جسته و گریخته است و برخلاف دانشکدههای بهداشت، ساز و کار منظمی برای آن تدوین نگردیده، اما همین حداقل نیز توانسته است دانشآموزان بسیاری را نسبت به چنین رشتههایی علاقهمند و مشتاق کند.

مراکز رشد و فناوری مستقر در دانشگاهها نیز در این عرصه بهطور متفرقه وارد عمل شدهاند و هر یک توانستهاند زمینههای شناختی و مشارکتی مناسبی را برای دانشآموزان به ارمغان آورند. به گفته خانم فتیرخورانی، مدیر اجرایی پروژههای دانشآموزی تبیان، مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی،
به واسطه حضور اساتید آن به
عنوان داوران مسابقات پژوهشی دانشآموزی، در بخش جذب دانشآموزان در اجرای بهینه پروژههای خود بسیار مؤثر عمل کرده و آنها بارها شاهد عملیاتی شدن پروژهها در سطح حرفهای، ثبت اختراع و تولید محصول بودهاند. حوزههای گیاهان دارویی، نورشناسی و اپتیک، بهترین مشارکتها را در بخش ارتقا و حمایت از پروژههای دانشآموزی در سطح دانشگاهی، در این دانشگاه داشته است. در یزد نیز مرکز رشد و فناوری دانشگاه یزد به خوبی توانسته است جریانی هدفمند و پویا با حمایت از پروژههای مختلف دانشآموزی اجرا کند و دانشآموزان را تا حد ارتباط با صنعت نیز به جلو هدایت نماید.

مشارکت دانشگاهها و پژوهشسراهای دانشآموزی، شاید شاخصترین فعالیتها در این حوزه باشد. دانشآموزان برای اجرای طرحهای پژوهشی خود، به حمایت دانشجویان و اساتید و گاه آزمایشگاههای مجهز دانشگاهها نیاز دارند که در این بخش، پژوهشسراها بهعنوان رابطی مؤثر و کارامد وارد عمل میشوند. در اکثر مواقع، ابتدا از دانشجویان متخصص در حوزههای مورد نظر در پژوهشسرا دعوت به عمل میآید و در گام بعدی در صورت نیاز پس از هماهنگی، دانشآموزان به دانشگاهها و دانشکدههای مربوطه اعزام میشوند. اصولاً سطح این ارتباطات، متناسب با نیاز مجموعههاست و در اغلب موارد، جامعه دانشگاهی حمایت مطلوبی از دانشآموزان
به عمل می
آورد؛ جز در مواردی که نیاز به استفاده از مواد اولیه آزمایشگاهها باشد، که به دلیل محدودیتهای فراوان و مشکلات خود دانشگاهها در این زمینه، همکاری چندانی در این عرصه ممکن نیست.

 

 برگزاری رقابتهای دانشآموزی

در سطح بینالملل، رقابتهای دانشآموزی مختلفی در حوزههای علمی، فرهنگی، و ورزشی با حمایت دانشگاههای معتبر برگزار میشود تا استعدادهای نوجوانان شناسایی شود و برای پرورش آنها در بهترین محیطهای ممکن، برنامهریزی گردد. رقابتها و مسابقات از مهمترین ابزارهایی است که طیف بسیار وسیعی از دانشآموزان را در ردههای سنی مختلف در برمیگیرد و دانشگاههای مختلف تلاش میکنند با حمایت از این رویدادها و رصد آنها بهترین و توانمندترین دانشآموزان را جذب کنند.

در ایران نیز این رقابتها با اهداف و رویکردهای متفاوت، در سطوح مختلف برگزار میشود. در حوزه رقابتهای علمی، اکثر دانشگاهها کمابیش فعالاند. دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مؤسسه فرهنگی تبیان، سالهاست که مسابقات پژوهشی تبیان را در سطوح مختلف برگزار میکند و صدها دانشآموز از دبستان تا دبیرستان، فعالیتهای پژوهشی خود را به دانشگاه ارائه میدهند. همزمان با برگزاری این رقابت، دانشآموزان از سراسر کشور امکان حضور در فضاهای رشتههای تخصصی مورد نظر خود را نیز مییابند و از مصاحبت با استادان و کارشناسان مرتبط بهره میبرند، که این خود برای شناخت آینده تحصیلی و شغلی آنها بسیار ارزنده است.

در سطحی متفاوت، دانشگاههای امیرکبیر و صنعتی شریف در تهران، دانشگاه آزاد قزوین و پارک علم و فناوری یزد  نیز هر ساله مسابقاتی را در حوزههای فنی و مهندسی برگزار میکنند و علاقهمندان به این شاخهها را به حضور در فضاهای تخصصی خود تشویق میکنند. این رقابتها هر ساله جمعیت قابلتوجهی از دانشآموزان سراسر کشور را به خود جلب میکند. نکته جالب توجه در این رویدادها، حضور شرکتهای
فنی ـ مهندسی مربوطه در فضای دانشگاه است که باعث می
شود دانشآموزان ضمن آشنایی با امکانات دانشگاهی با حوزه صنعت و کاربرد دانش و فناوری مورد علاقهشان در تجارت نیز آشنا شوند.

دانشگاههای تربیت مدرس و دانشگاه تهران نیز به تازگی با برگزاری سومین دوره جشنواره ابن سینا، که در رشتههای علمی مختلف و سبکهای گوناگون برگزار میشود، در تلاشاند که باب برگزاری چنین رویدادی را باز کنند. این جشنواره نیز طیف بسیار گستردهای از دانشآموزان را در رشتهها و گرایشهای مختلف دربر میگیرد و با رصد رویدادهای بینالمللی و حضور برگزیدگان در این رویدادها، تلاش میکند جایگاه ویژهای برای دانشآموزان ایرانی در سطح داخلی و بینالمللی فراهم آورد.

مسابقه ملی دانش مغز در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میشود.  این رویداد در زمینه علوم اعصاب و با رویکرد مشارکت در سطح بینالمللی فعال است و در چهارمین سال برگزاری، نظر جمعیت زیادی از علاقهمندان به این حوزه را به خود جلب کرده است.

جشنواره ایدههای نو در دانشگاه آزاد مراغه نیز، یکی از این رقابتهاست که میکوشد جای خود را در میان دانشآموزان باز کند. به گفته دکتر مهماننواز، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد مراغه، تلاش میشود تا از ایدهها و طرحهای دانشآموزان و هنرجویان هنرستانی حمایت گردد و زمینههای ثبت اختراع و معرفی به صنعت نیز برای آنها مهیا شود.

در این میان، دانشگاههایی مانند دانشگاه مشهد با برگزاری مسابقات سخنوران آینده (رسا)، شهر ریاضی و شهر دانش، دانشگاه سمای سنندج با برگزاری مسابقات دومینو، دانشگاه جیرفت با برگزاری مسابقات ریاضی،  دانشگاه آزاد میانه با برگزاری رقابتهای چالش گرانش، دانشگاه قم با برگزاری مسابقات رباتیک، دانشگاه نیشابور با برگزاری مسابقات خیام، دانشگاه شهرضا با مسابقات قرآن، دانشگاه سما اردبیل با برگزاری مسابقات رباتیک و سازه، دانشگاه اراک با برگزاری مسابقات ورزشی، دانشگاه آزاد شهر ری با مسابقات برنامه‌‌نویسی و دانشگاه پیام نور یزد با رقابتهای رباتیک نیز تلاش کردهاند پای دانشآموزان را پیش از موعد به فضاهای خصوصی خود باز کنند.

این رقابتها گاه با برگزاری انواع کلاسها و کارگاهها و سمینارها در دانشگاهها همراه است و همین، سبب حضور بیشتر دانشآموزان در محیطهای دانشگاهی و بهرهگیری از امکانات موجود در آن فضا میشود. همایش زنگ تفریح در دانشگاه صنعتی شیراز، یکی از این برنامههاست که دوازده سال است در یک بازه سه روزه در رشتهها و کارگاههای مختلف با هدف استعدادسنجی و مشاوره مناسب به دانشآموزان برگزار میشود و پس از رقابتهایی شیرین و به یاد ماندنی پایان مییابد. از مهمترین امتیازات این همایش، مشارکت فعال و مؤثر دانشجویان و دانشآموزان در قامت هیئت برگزاری و کمیته اجرایی است که خود سبب تقویت فعالیتهای اجتماعی و پیوند مؤثر این دو نسل گردیده است.

 

 رقابتهای هنری ورزشی و دانشگاه

در این میان، رقابتهای ورزشی دانشآموزان در ایران، کمتر به دانشگاه گره خورده و شاید وجود امکانات بیشتر فضاهای ورزشی در خارج از دانشگاه و همچنین وجود ورزشکاران حرفهای مستقل از فضای دانشگاهی، سبب این اتفاق باشد. با وجود این، رقابتهای جسته و گریخته معدودی در بعضی از دانشگاهها برگزار میشود که بیش از اینکه پل ارتباطی بین دانشگاه و مدرسه باشد، به استفاده از فضاهای دانشگاهی بسنده میکنند.

 

 مدارس وابسته به دانشگاه

بعضی از دانشگاههای کشور، تصمیم گرفتند خود وارد عمل شوند و دانشجویان آینده را متناسب با نیازهای خود تربیت کنند. از همین رو، تأسیس مدارس وابسته به دانشگاههای مختلف در ایران شکل گرفت. شاید یکی از مهمترین این مدارس، از نظر تعداد و گستردگی، مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی باشد که تقریباً در تمامی شهرهای کشور شعبه دارد. به گفته آقای دکتر وحید آیتاللهی از دانشگاه آزاد یزد،
به دلیل حضور استادان دانشگاه به
عنوان مدرس، کیفیت تدریس در این مدارس متفاوت است؛ هر چند این تفاوت  به محل منازعاتی درباره توانمندی ارتباطی دبیر و دانشآموز تبدیل شده و منتقدانی داشته است. در بعضی از شعبات که امکان دسترسی دانشآموزان به کتابخانهها و آزمایشگاههای دانشگاه در مدارس وابسته به دانشگاه میسر شده، سطح کیفی یادگیری، ارتقای قابل ملاحظهای یافته است. به سبب ارتباط مستمر استادان و دانشآموزان در این مدارس، به بسیاری از سؤالات دانشآموزان درباره آینده تحصیلی و شغلی در کلاسهای درس پاسخ داده شده است و دانشآموزان متناسب با توانایی استاد مربوطه، توانستهاند با فناوریهای نوین بینالمللی آشنا شوند. خانم دکتر زکیه حسینی، استاد دانشگاه آزاد مراغه و مدارس سما، معتقد است که این ارتباط بین دانشآموزان و استادان شرایط مناسبی برای رشد دانشآموزان فراهم میآورد و امکان استعدادسنجی آنان را در حوزههای مختلف افزایش میدهد.

بنیاد علمیآموزشی وابسته به دانشگاه  امام صادق(ع)، مدارس وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه، مدارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مدارس زانیاران و پویش وابسته به دانشگاه کردستان، مدارس وابسته به دانشگاه ایلام، مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان، مجتمع آموزشی کمال وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان، مدارس دانشگاه علومپزشکی، مدارس وابسته به دانشکده صنعت هواپیمایی کشور، مجتمع آموزشی وابسته به دانشکده دریانوردی چابهار، مدارس وابسته به دانشگاه خلیج فارس بوشهر، مدارس وابسته به دانشگاه شهید چمران اهواز، مدارس وابسته به دانشگاه بوعلیسینا در همدان، مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه شیراز، و مدارس وابسته به دانشگاه الزهرا در تهران، نیز نمونههایی از این مراکزند. البته همه این مراکز زیر نظر آموزشوپرورش قرار دارند ولی برخلاف مدارس سما، کادر استادان دانشگاه در آنجا حضور ندارند یا حضورشان بسیار کمرنگ است. با وجود این، امکان استفاده از فضاها و امکانات دانشگاهی برای همگی آنها با قوانین و شرایط خاصی وجود دارد و با تقاضای مدارس در زمانهای مختلف میتوان از آن امکانات بهرهبرداری کرد. البته فضای حاکم بر اکثر این مدارس، مانند سایر مراکز آموزشی، تاکنون در جهت آمادگی برای کنکور بوده است و متأسفانه از رسالت اصلی خود برای تربیت نسلی متفاوت و با مهارت دور شدهاند.

 

 دفاتر ارتباط با دانشآموز در دانشگاهها

در نهایت، تعدادی از دانشگاهها که تلاش بیشتری به جذب مخاطبان نوجوان داشتهاند، با ایجاد مراکزی مستقل سعی کردهاند ارتباط خود را بهطور مستقیم برقرار کنند و به حداکثر میزان ممکن برسانند. به این منظور، دفاتر ارتباط با دانشگاه طراحی و سازماندهی شدند. ایجاد یک دفتر مستقل در دل دانشگاه، که تمامی نیازهای دانشآموزان را پاسخگو باشد و تمامی برنامهها را در تقویم زمانی مناسب طراحی کند، اقدامی تحسینبرانگیز در این دانشگاهها بوده که منجر به سیاستگذاری و تدوین چشماندازهایی مناسب برای ارتقای سطح کیفی و کمی ارتباط دانشآموزان و دانشگاه شده است. یکی از مراکز موفق در این زمینه، مرکز رشد و فناوری یزد است که بهطور جدی، بخشی از فعالیتهای خود را به دانشآموزان اختصاص داده و با برنامهریزیهای ویژه توانسته است جایگاه خاصی در این حوزه بیابد. دانشگاه علومپزشکی تهران نیز در سال گذشته پورتال خود را فعال کرد و با معرفی استادان و امکانات دانشگاه، تلاش کرد خود را به دبیرستانهایی که دانشآموزان آنها در حال انتخاب رشتهاند، بشناساند. دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف نیز بخش ارتباطی خود را با دانشآموزان دبیرستانی فعال کردهاند؛ هر چند که در فراز و نشیبهای سیاستهای دانشگاه گاهی این ارتباط کمرنگ و گاهی پررنگ میشود.

شاید ترویج و افتتاح مراکز ارتباط با مدارس در دانشگاهها، بتواند مسیر ارتباطی مدرسه و دانشگاه را هموارتر کند و فعالیتهای متفرقه کنونی را هدفمند و ساختارمند سازد. اگر شما هم به این زمینه علاقهمندید و درباره آن میاندیشید، میتوانید آغازگر ایجاد چنین مراکزی در دانشگاههای شهر خود باشید. بودن الگوهای خوب به شما در ایجاد و توسعه این مراکز کمک میکند و قطعاً در توجیه این طرح برای مسئولان مربوطه مؤثر است.

منتظر نمانید؛ شما هم شروع کنید.

 

۱۴۱۲
کلیدواژه (keyword): تجربه،حلقه‌ ارتباطی بین دانشگاه و مدارس،نسل نوجوان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید