عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نمونه هایی از همکاری صنایع و مدارس

  فایلهای مرتبط

صنعت خودرو و اهمیت آموزش

مدرسه فنیوحرفهای تویوتا:

این مدرسه را شرکت تویوتا در سال 2013 تأسیس کرده است. مدرسه، غیرانتفاعی است و دانشآموزان را با موضوعات فنی خودرو آشنا میکند. پیشرفت و تغییرات سریع صنعت خودرو، نیاز به نیروی کار متخصص را افزایش داده است. تویوتا علت تأسیس این مدرسه را پاسخی به این نیاز میداند.

در این مدرسه، دورههای فنی خودرو با تمرکز بر خدمات پس از فروش در طول دو سال برگزار میشود. علاوه بر کلاسهای فنی، کلاسهای برقراری ارتباط با مشتری، ریاضی، ایمنی، زبانهای خارجی و دورههای ورزشی نیز در برنامه درسی گنجانده شده است. دانشآموزان پس از پایان دوره تحصیلی در این مدرسه میتوانند در نمایندگیهای تویوتا استخدام شوند. شرکت تویوتا با همکاری چند شرکت بینالمللی در سایر کشورها، امکان استخدام این دانشآموزان در شرکتهای دیگر را نیز فراهم کرده است.

 

آموزش معلمان در آفریقای جنوبی

از سال 1992، شرکت تویوتا برای ارتقاء سطح آموزش در آفریقای جنوبی در دورههای ابتدایی و متوسطه، برنامهای را برای آموزشِ روش تدریس به معلمان زبان انگلیسی، ریاضی و علوم آغاز کرد.

این طرح در چهار منطقه کشور آفریقای جنوبی، که کارمندان شرکت تویوتا در آن زندگی میکنند، اجرا شده است. از سال 2005، علاوه بر آموزش معلمان، موضوعات زیرساختی مانند شیوههای مدیریت مدرسه و نحوه برقراری ارتباط نیز در طرح گنجانده شده است. برای اجرای این طرح، 10 مدرسه انتخاب شدهاند و برای معلمان این مدارس دوره آموزشی برگزار میشود. طول دوره سه سال است و طی آن شیوههای برقراری ارتباط، برنامهریزی و روش تحقیق آموزش داده میشود.

 

آموزش به خانوادهها

شرکت تویوتا در آمریکا، با همکاری مرکز ملی سوادآموزی خانواده1 از سال 1991 طرحی را برای سوادآموزی خانوادهها آغاز کرده است. هدف این طرح، که بیشتر بر خانوادههای مهاجر تمرکز دارد، بهبود وضعیت تحصیلی کودکان از طریق آموزش به والدین آنهاست. در این طرح، موضوعاتی که دانش‌‌آموزان در کلاسهای عادی یاد میگیرند، به والدین آموزش داده میشود. همچنین، برای والدین زمانهایی در نظر گرفته میشود تا در مدرسه فرزندانشان  حضور یابند و با این کار بیشتر با فضای مدرسه آشنا شوند. تویوتا تاکنون، 256 مرکز آموزش به والدین در آمریکا تأسیس کرده است.

 

دوره رانندگی ایمن

برای آموزش ایمنی در رانندگی، تویوتا هر سال با همکاری مدارس، دورههای آموزش رانندگی ایمن را برای دانشآموزان  پیشدبستانی و دبستانی برگزار میکند. این دوره‌‌ها در محل کارخانههای تویوتا برگزار میشوند. تاکنون بیش از 3600 مدرسه در این طرح شرکت کردهاند. علاوه بر این دوره آموزشی، تویوتا بیش از 10 میلیون پوستر و کتاب آموزشی مرتبط در دبستانهای جهان توزیع کرده است.

 

ولوو و نیاز آموزش به رانندگان و تعمیرکاران

شرکت خودرو سازی ولوو، همانند شرکت تویوتا، با توجه به نیاز موجود برای داشتن نیروی متخصص در کشورهای آفریقایی، اقدام به تأسیس مدرسه فنیوحرفهای در سه کشور اتیوپی، زامبیا و مراکش کرده است. یوهان ریمن2، مدیر بخش آموزش ولوو، در این باره میگوید:

«در این کشورها، کمبود شدید نیروی متخصص (مکانیک خودرو) بسیار مشهود و آمار بیکاری چشمگیر است. دانشآموزان هیچ اجباری برای همکاری با ما ندارند ولی ما با آموزش به افراد محلی، باعث رشد کشورهایی میشویم که در آنها حضور داریم و در نهایت، این به رشد ما کمک میکند.»

این مدارس با همکاری سازمانهای بینالمللی و دولت کشورها اداره میشوند و شرکت ولوو تجهیزات و آموزشهای مورد نیاز آنها را فراهم و ارائه میکند.

شرکت ولوو در ادامه قصد دارد مدارسی برای رانندگان کامیون در کشورهای آفریقایی راهاندازی کند تا این رانندگان نیز امکان ادامه تحصیل داشته باشند.

 

آیبیام (IBM) و آموزش در آفریقای جنوبی

شرکت آیبیام چندین طرح آموزشی را در آفریقای جنوبی اجرا کرده است. یکی از این طرحها کیداسمارت3 نام دارد. آیبیام با همکاری وزارت آموزش آفریقای جنوبی، رایانهها و نرمافزارهایی را در اختیار مدارس ابتدایی و پیشدبستانی آفریقا قرار داده است. این نرمافزارها با هدف آموزش ریاضی، زبان انگلیسی، علوم و مهارتهای اجتماعی طراحی شدهاند. علاوه بر این، شرکت آیبیام برای معلمانی که قرار است این نرمافزارها را به کودکان آموزش دهند، دورههای آموزشی برگزار میکند.

شرکت آیبیام اعلام کرده است که با آموزش معلمان و دانشآموزان در آفریقای جنوبی، قصد دارد دانشآموزان را با بازار کار جدید آشنا کند.

 

 

 

پینوشتها

1. National Center for Family Literacy (NCFL)

2.Johan Rayman

3. Kidsmart

۳۸۶
کلیدواژه (keyword): تجربه،همکاری صنایع و مدارس
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید