عکس رهبر جدید

وقتی می خواهید تدریس جذابی بسازید

  فایلهای مرتبط
وقتی می خواهید تدریس جذابی بسازید
دانش آموزان ما سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند. در این نوشته سعی کردیم با فعالیت حدس بزن، اجرا کن دانش آموزانی را که با سبک های یادگیری شنیداری، حرکتی و دیداری یادمی گیرند با موضوع درسی در گیر کنیم تا هر کدام از آنها با سبک یادگیری خودش با موضوع مرتبط شود و آن را یاد بگیرد.

نام فعالیت: حدس بزن، اجرا کن

هدف: کمک به یادگیری بهتر درس، ایجاد شور و نشاط در کلاس، رشد خلاقیت

رده سنی: دوره دوم دبستان و دوره اول متوسطه

ابزار: کارتهای مفاهیم درس

مدت اجرا: ۲۰ دقیقه

فضای اجرا: کلاس درس

 

مقدمات اولیۀ فعالیت

 هنگام نوشتن طرح درس، کلمات کلیدی درس را مشخص کنید و هر کلمه را روی یک کارت بنویسید. برای مثال، اگر معلم علوم پایه نهم هستید، میتوانید کلمات کلیدی فصل ده را به این صورت مشخص کنید: ماشین ساده، چرخ دنده، اهرم، سطح شیبدار، طناب و قرقره، چرخ و محور، گشتاور، اندازه نیرو، فاصله نیرو تا محور گردش، نیروی مقاوم و نیروی محرک.

یا اگر معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان هستید، میتوانید کلمات کلیدی درس 13 (حرکتهای زمین) را به این صورت مشخص کنید: زمین، منظومه شمسی، حرکت چرخشی، حرکت انتقالی، شب و روز، تغییر فصل، استوا، مدار و نصفالنهار.

 

 

نحوۀ اجرای فعالیت

به دانشآموزان بگویید از نیمکتهای خود بلند شوند و به دو گروه تقسیم شوند. توضیح زیر را به آنها بدهید.

1. یک گروه گروه «رمز» و گروه دیگر «گروه کشف» است.

2. در گروه رمز، به هر نفر یک کارت داده میشود که روی آن یک کلمه کلیدی از درس نوشته شده است. لازم است هر دانشآموز از کارتش طوری مراقبت کند که هیچکس متوجه عبارت روی آن نشود.

3. بعد از اعلام شروع بازی، هر دانشآموز از گروه رمز به سراغ فردی در گروه کشف میرود. دانشآموز گروه کشف باید با بیست سؤالی کلمه کلیدی گروه رمز را کشف کند.

4. این فعالیت دو نفری است و هر  نفر از گروه رمز فقط با یک نفر از گروهِ کشف ارتباط دارد. در برابر سؤالات طرف مقابل، دانشآموز گروه رمز فقط میتواند از جوابهای بله یا خیر استفاده کند و نباید هیچ توضیحی درباره کارتی که در دست دارد بدهد.

5. پس از اینکه تمام دانشآموزان گروه کشف کلمات کلیدی را حدس زدند، همه سر جای خود مینشینند. حال دانشآموزان گروهِ کشف باید کلمه کلیدی کشف شده را بهصورت پانتومیم برای کل کلاس به نمایش درآورند. در این مرحله نوبت تمام دانشآموزان کلاس است که کلمه را کشف کنند.

6. هنگام اجرای پانتومیم، دانشآموز گروه رمز که در مرحله اول با فرد اجرا کننده همگروه بوده است، باید ساکت بماند و پاسخ را نگوید.

7. دانشآموز اجراکننده هم بهتر است با استفاه از سؤالهایی که در مرحله قبل پرسیده است، پانتومیم را اجرا کند و آن را مستقیم نشان ندهد تا همه دانشآموزان بتوانند مانند خودش آن را کشف کنند.

 

وقتی می خواهید تدریس جذابی بسازید

 

در حاشیۀ فعالیت

این فعالیت را میتوان برای شروع درس جدید یا مرور درس قبلی استفاده کرد.

در صورتی که برای شروع درس جدید از آن استفاده میکنید، از دانشآموزان بخواهید به شیوه یادگیری معکوس، ابتدا درس را در خانه بخوانند. سپس شما در کلاس آن را با این شیوه تدریس کنید.

این فعالیت را میتوانید برای یادگیری و مرور تمام درسهایی که کلمات کلیدی دارند، مانند ادبیات فارسی، عربی، ریاضی، علوم، پیامهای آسمانی و مطالعات اجتماعی استفاده کنید. از آنجاییکه در طول این فعالیت دانشآموزان بهطور مستقیم درگیر جریان یادگیری هستند و خودشان مفاهیم را کشف میکنند، یادگیری خلاقانهتر و عمیقتری از مطالب حاصل میشود.

۱۵۹۸
کلیدواژه (keyword): بازی در کلاس،سبک‌ های یادگیری،یادگیری شنیداری،یادگیری حرکتی،یادگیری دیداری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید