فعالیتهای دانشآموزان معلمیار در کلاس علوم تجربی
1. ارائه تدریس و کنفرانس
دانشآموزان فعال و علاقهمند، بهصورت فردی یا دو نفره و با هماهنگی
معلم، بخشی یا فصل خاصی از کتاب علوم تجربی را انتخاب و در جلسه مشخص شده تدریس میکنند. در این ارائه، آنها از خلاقیت و چندرسانهایهای تولید خود مانند پاورپوینت و
انیمیشن به خوبی استفاده میکنند (تصویرهای 1 و 2).
2. ارائه مطالب تکمیلی و تحقیقی
یکی از دانشآموزان که پدرش مسئول برق روستا بود، در
زمان تدریس فصل الکتریسیته و مباحث ولتاژ و جریان، با هماهنگی قبلی و همراهی پدر،
یک نمونه از مولتیمترهای کار پدرش را که شکل
آن با نوع معمولی آن در مدرسه متفاوت بود، به کلاس آورد و طرز کار و اجزای آن را
برای دانشآموزان توضیح داد (تصویر 3).
3. معلمیاری و هدایت
دانشآموزان معلمیار، در کلاسهای پرجمعیت و با توجه به محدودیت زمان
کلاسها، با هماهنگی معلم، گروههای یادگیری دانشآموزان را هدایت میکنند. یادگیری دانشآموزان از طریق تعامل با همسالان خود (معلمیار) آسانتر میشود (تصویرهای 4 و 5).
4. فعالیتهای خلاقانه و ابتکاری
دانشآموزان فعال، در کنار تدریس معلم، با
شور و شوق تعدادی فعالیت موازی و خلاقانه انجام میدهند و بر جذابیت کلاس علوم تجربی میافزایند (تصویرهای 6 و 7).
تصویر هشتم هم به دانشآموزی مربوط است که در فصل فشار،
فعالیتی خلاقانه در ارتباط با «نسبت فشار با سطح و اصطکاک» را بررسی و نمایش داد
(تصویر 8).
در نهایت، با ایجاد موقعیت برای همه
دانشآموزان، از جمله دانشآموزان فعالتر یا معلمیار، ضمن افزوده شدن انگیزه آنان برای
پیشرفت، دانشآموزان دیگر نیز به تعامل
ترغیب میشوند و یادگیری در قالب گروهها لذتبخش و تسهیل میشود.