عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی

  فایلهای مرتبط
در یک مدرسه و حتی در یک کلاس دانش‌آموزان از لحاظ توانایی و استعداد در سطح یکسانی نیستند. برخی از آنان در سطح متوسط‌اند و برخی نیز فعال‌تر و علاقه‌مند به مشارکت بیشتر با معلم و دیگران. از آنجا که تدریس و آموزش باید متناسب با همه دانش‌آموزان باشد تا بتوانند با توجه به توانایی‌هایشان رشد کنند، ضرورت دارد معلم برنامه‌ریزی‌های لازم و متنوع و طراحی‌های درستی انجام دهد تا به این اهداف دست یابد. یکی از فعالیت‌هایی که معلم می‌تواند در طراحی درس خود بگنجاند، استفاده از دانش‌آموزان فعال‌تر یا همان «معلم‌یار» است که ضمن کمک به معلم و نمایش توانایی‌های خود، به دانش‌آموزان سطوح پایین‌تر نیز کمک می‌کند. از این رهگذر، خود معلم‌یار نیز انگیزه بیشتری به‌دست می‌آورد و این حس را به هم‌سالان خود نیز منتقل می‌کند. در این مقاله، برخی موقعیت‌های فراهم شده برای فعالیت‌های دانش‌آموزان معلم‌یار کلاس من در درس علوم تجربی متوسطه اول معرفی شده‌اند.

فعالیتهای دانشآموزان معلمیار در کلاس علوم تجربی

1. ارائه تدریس و کنفرانس

دانشآموزان فعال و علاقهمند، بهصورت فردی یا دو نفره و با هماهنگی معلم، بخشی یا فصل خاصی از کتاب علوم تجربی را انتخاب و در جلسه مشخص شده تدریس میکنند. در این ارائه، آنها از خلاقیت و چندرسانهایهای تولید خود مانند پاورپوینت و انیمیشن به خوبی استفاده میکنند (تصویرهای 1 و 2).

 

نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی
نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی  

 

2. ارائه مطالب تکمیلی و تحقیقی

یکی از دانشآموزان که پدرش مسئول برق روستا بود، در زمان تدریس فصل الکتریسیته و مباحث ولتاژ و جریان، با هماهنگی قبلی و همراهی پدر، یک نمونه از مولتیمترهای کار پدرش را که شکل آن با نوع معمولی آن در مدرسه متفاوت بود، به کلاس آورد و طرز کار و اجزای آن را برای دانشآموزان توضیح داد (تصویر 3).

 

نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی

3. معلمیاری و هدایت

دانشآموزان معلمیار، در کلاسهای پرجمعیت و با توجه به محدودیت زمان کلاسها، با هماهنگی معلم، گروههای یادگیری دانشآموزان را هدایت میکنند. یادگیری دانشآموزان از طریق تعامل با همسالان خود (معلمیار) آسانتر میشود (تصویرهای 4 و 5).

 

 

نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی
نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی



 

 

4. فعالیتهای خلاقانه و ابتکاری

دانشآموزان فعال، در کنار تدریس معلم، با شور و شوق تعدادی فعالیت موازی و خلاقانه انجام میدهند و بر جذابیت کلاس علوم تجربی میافزایند (تصویرهای 6 و 7).

 

نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی
نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی

 

 

 





تصویر هشتم هم به دانشآموزی مربوط است که در فصل فشار، فعالیتی خلاقانه در ارتباط با «نسبت فشار با سطح و اصطکاک» را بررسی و نمایش داد (تصویر 8).

 

 نقش مفید معلم یار در آموزش علوم تجربی

 

 

در نهایت، با ایجاد موقعیت برای همه دانشآموزان، از جمله دانشآموزان فعالتر یا معلمیار، ضمن افزوده شدن انگیزه آنان برای پیشرفت، دانشآموزان دیگر نیز به تعامل ترغیب میشوند و یادگیری در قالب گروهها لذتبخش و تسهیل میشود.

 

۲۰۳۳
کلیدواژه (keyword): معلم یار، همیاری در کلاس، راهبرد آموزشی، تجربه آموزشی،تجربه آموزشی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید