عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ویژگى هاى مشق شب

  فایلهای مرتبط
ویژگى هاى مشق شب
هر پدر و مادری که فرزند مدرسه‌رو دارد، در فرایند تحصیل فرزندش به دنبال پاسخ این سؤال می‌گردد که آ‌یا تمرین و نوشتن مشق و انجام تکالیف درسی ضرورت دارد؟ این کار چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی فرزندش دارد؟ هر فردی در دوران تحصیل خود مشق‌هایی نوشته و تکالیفی انجام داده است. بدیهی است، برخی با گریه و اشک و برخی بدون گریه و اشک مشق خود را می‌نویسند.

 

هدف از انجام تمرین، مشق و تکلیف درسی، یادگیری بهتر، مؤثرتر، سریعتر، حفظ و تداوم و تثبیت یادگیری است. بنابراین، مشق روش یا وسیلهای است برای تسلط فرد در یادگیری امری خاص.

1. در تمرین و مشق باید به آمادگی از نظر ابعاد رشدی (جسمی، عاطفی و شناختی) توجه کرد.

2. تمرین باید به منظور رسیدن به هدفی خاص داده شود. معلم باید مشخص کند چه تمرینی را برای چه کسی و به چه منظور تعیین  میکند.

3. تمرین باید جاذبه داشته و شادیآور باشد.

4. تمرین نباید خستهکننده باشد. هدف یادگـیری لـذتبخــش است. یادگیری در حالتهای خستگی، خوابآلودگی و ترس فایده ندارد.

5. تمرین باید به اندازه باشد؛ نه خیلی زیاد که موجب دلسردی شود و نه خیلی کم که به یادگیری منجر نشود.

6. تمرین باید حس موفقیت به کودک بدهد تا او احساس خودارزشمندی و اعتمادبهنفس پیدا کند.

7. بازخورد مداوم معلم در تمرین و مشق دانشآموز مشهود باشد. معلم بهتر است مشق دانشآموز را ببیند و اگر تمرین خوب انجام شده بود، او را تشویق کند و اگر اشتباهی بود، راهکارهایی برای رفع آن بدهد. دانشآموز باید از نتیجهی کار خود مطلع شود.

8. تمرین و مشق باید واضح و روشن باشد. یادگیری بدون برنامه مؤثر نیست.

9. ساعت انجام تمرین نباید خیلی زیاد باشد؛ تدریج و تناوب لازم است.

10. تمرین باید براساس توانایی دانشآموز باشـــــد، نه ناتوانیهای او. ممکن است دانشآموزی با یک بار تمرین یاد بگیرد و یکی دیگر با چندین بار و دانشآموزی اصلاً نیاز به مشق نداشته باشد.

11. تمرین باید با توجه به ظرفیت کلاس، به صورت فردی یا گروهی داده شود.

12. میتوان در انجام تمرین از وسایل و ابزار برای ارائهی روشهای جدید آموزشی استفاده کرد؛ مثلاً ضبط صدا و گوش دادن به آن، نوشتن املا با کمک همین صدای ضبط شده، گرفتن عکس از آموزشهای جدید، و استفاده از کارتهای آموزشی.

13. تمرین باید از آسان به مشکل داده شود؛ اول سادهترها، بعد پیچیدهتر و مشکلترها.

14. تمرین باید در امتداد آموختهها، مهارتها و یادگیریهای قبلی دانشآموز داده شود.

15. تنوع در تمرین باید لحاظ شود. تمرینها میتوانند تلفیقی از درسها را شامل شوند. برای دانشآموزی که متن درس را حفظ میکند و موقع املا جلو جلو میگوید و مینویسد، میتوان از سایر کتابها یا مجلات رشد دیکته گفت. مشق شب هم میتواند از این منابع انتخاب شود.

16. از تمرین نباید برای تنبیه استفاده کرد. در این وضعیت، مشق هیچ کمکی به یادگیری نمیکند. تمرین و مشق باید ویژگیهای متعددی داشته باشند و همواره باید آنها را در نظر گرفت.

در شمارهی بعدی مجله، با توجه به این موارد، و با نگاهی نو به منظور جذاب شدن و تقویت تمرکز و توجه دانشآموز، چند پیشنهاد ارائه میکنم. این تمرینها میتوانند به صورت تلفیقی از محتوای درسهایی مثل علوم، هدیه، مطالعات، ریاضی و در پایهی ششم کار و فناوری و تفکر و پژوهش داده شوند.

۲۱۱۹
کلیدواژه (keyword): ویژگى هاى مشق شب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید