عکس رهبر جدید

بازی های ابتکاری

  فایلهای مرتبط
بازی های ابتکاری
اهمیت و نقش بازی در رشد و تربیت کودکان بر کسی پوشیده نیست. پیش از ورود به مدرسه، بازی‌‌های انفرادی مورد توجه کودک است و هر چه بزرگ‌تر می‌شود، به سمت بازی‌های اجتماعی گرایش می‌یابد. کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، برای رشد، به تحرک بیشتری نیاز دارند ولی متأسفانه امروزه بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی کودکان و نوجوانان را تحت سیطره خود درآورده‌اند و نقش تخریبی آن‌ها بر روح و روان و حتی جسم کودکان و نوجوانان می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. در این میان، مربیان و آموزگاران تربیت بدنی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. این عزیزان می‌توانند با ترویج انواع بازی‌های جذاب (بازی‌های بومی و محلی، دبستانی، امدادی، ابتکاری و ...) در زنگ ورزش، زمینه رشد و نمو طبیعی آینده‌سازان این مرز و بوم را فراهم نمایند. آموزگاران تربیت بدنی می‌توانند از طریق تلفیق بازی با سایر دروس از جمله ریاضی و علوم علاوه بر جذاب نمودن بازی‌ها، به یادگیری بهتر درس به دانش‌آموزان کمک شایانی کنند. البته می‌بایست بازی‌ها مطابق ذوق و سلیقه بچه‌ها و مناسب سن آن‌ها باشد. نویسنده بر آن است که در این مقاله به بازی ابتکاری پرواز پرنده‌ها، که نقش بسیار زیادی در رشد، تربیت و یادگیری کودکان دارد، اشاره کند.
 

بازی ابتکاری

نام بازی: پرواز پرندهها (همراه با آموزش جدول ضرب)

پایه: سوم و چهارم ابتدایی

تعداد: دانشآموزان یک کلاس

وسایل لازم: تخته سفید- ماژیک

 

شرح بازی

پس از آوردن بچه‌‌ها به حیاط مدرسه (محیط آموزشی)، به آنها میگوییم که امروز میخواهیم یک بازی جدید انجام دهیم. در این بازی، شما هم بازی میکنید و هم جدول ضرب را به خوبی یاد میگیرید. ابتدا قوانین بازی را به بچه‌‌ها میگوییم؛ به آنها میگوییم شما در زمین بازی پراکنده میشوید و آرامآرام راه میروید. درحالی که راه میروید، دستهای خود را مانند پرندگانی که میخواهند پرواز کنند، باز میکنید. آماده باشید و با علامت من، آرامآرام به پرواز درمیآیید (آرامآرام میدوید). سپس من به شما میگویم که چند نفر با هم دست یکدیگر را بگیرید و لانه بسازید. کسانی که بتوانند لانه بسازند، در بازی باقی میمانند و بچههایی که نتوانند، از بازی بیرون میروند.

 

شروع بازی

ابتدا از بچهها میخواهیم در حیاط پراکنده شوند. بعد از چند لحظه که بچهها حرکت کردند، مربی سوت میزند و اعلام میکند:

«لانه به دو»؛ به این معنی است که هر دو نفر با هم یک لانه بسازند. در یک کلاس 20 نفره، تعداد 10 لانه ساخته میشود. مربی پس از شمارش لانهها همراه با بچهها، روی تخته مینویسد 20=2*10و برای بچهها توضیح میدهد که 10 گروه داریم و هر گروه از دو نفر تشکیل شده است.  سپس این ضرب را بهصورت شعر میخواند. بچه‌‌ها نیز در حالی که دست میزنند، ضرب را تکرار میکنند. سپس از بچهها میخواهیم بار دیگر در زمین حرکت کنند و آرامآرام بدوند. مربی پس از چند لحظه، سوت میزند و اعلام میکند: «لانه به سه»؛ یعنی هر سه نفر با هم یک لانه بسازند. بعد از ساختن لانهها، مربی مانند مرحله قبل عمل ضرب را روی تخته مینویسد: 18=3×6.

این بار نیز بچهها ضرب را مانند شعر و همراه با دست زدن میخوانند. 2 نفر باقی میمانند که میبایست از بازی بیرون بروند ولی بهخاطر اینکه آنها نیز در بازی حاضر باشند و لذت ببرند، میتوانند بهعنوان پرنده وارد لانهها شوند. در مرحله بعد در حالی که بچهها در تمام زمین پراکنده شدهاند و به آرامی میدوند، مربی پس از سوت زدن اعلام میکند: «لانه به چهار»؛ یعنی هر چهار نفر یک لانه بسازند. تعداد 4 لانه ساخته میشود؛ ضرب 16=4*4 روی تخته نوشته میشود و بچهها همراه با دست زدن آن را تکرار میکنند. مرحله بعد: «لانه به پنج»؛ یعنی هر پنج نفر یک لانه و ادامه بازی...

در نهایت، تنها 2نفر باقی میمانند. از طرفی به خاطر اینکه بازی جذابیت و نشاط بیشتری داشته باشد، مربی از قبل، دو هدیه آماده میکند تا به عنوان جایزه به نفرات پایانی بدهد. البته این امر به نظر مربی بستگی دارد. او میتواند برای علاقهمند کردن بیشتر بچهها و یادگیری بهتر جدول ضرب، به تعداد بیشتری از بچهها جایزه بدهد.

 

نکات قابل توجه:

- برای اینکه بچهها جدول ضرب را بهتر بیاموزند، میتوان در بازی از بچههای بیشتری استفاده کرد.

- بچهها در حین نرم دویدن، سعی میکنند با دوستان خود گروه تشکیل دهند. برای جلوگیری از این کار، لازم است از آنها خواسته شود که دستها را مانند پرندهها به طرفین بچرخانند.

برای اینکه بچههایی که نمیتوانند لانه بسازند از بازی بیرون نروند و فعال باشند، مربی میتواند بگوید این بچهها هنگامی که لانهها ساخته شد، وارد لانهها شوند تا از تهاجم پرندگان شکاری در امان باشند ولی دیگر نمیتوانند جایزه دریافت کنند.

 

۱۱۶۹۱
کلیدواژه (keyword): دانش آموزان، بازی، رشد، تربیت، یادگیری، ابتکاری
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید