عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رسم توابع ریاضی و اشکال هندسی به کمک نرم افزار: معرفی دو نرم افزار کاربردی ریاضی

  فایلهای مرتبط
ریاضیات و کاربردهای آن، بخشی از زندگی روزانه و در جهت حل مشکلات زندگی در حوزه‌های مختلف به شمار می‌آید که دارای کاربردهای وسیعی در فعالیت‌های متنوع انسانی است. توانایی به‌کارگیری ریاضی در حل مسائل روزمره و انتزاعی، از اهداف اساسی آموزش ریاضی می‌باشد (سند برنامه درسی ملی، ص ۳۳). فناوری در ریاضی و کاربردهای آن (حسابگرها و رایانه‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای) از نکات مورد تأکید در استفاده از فناوری‌های نوین در ریاضیات است (همان، ۳۴) و با توجه به اهمیت نرم‌افزارهای آموزشی و با عنایت به مبانی سند تحول بنیادین از جمله راهبرد کلان بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدف‌های کلان ۳، ۲، ۱، ۵ ،۷)، در این مقاله به معرفی دو نرم‌افزار مفید و کاربردی ریاضی یعنی «MathSol EqPlot» - برای رسم توابع جبری، مثلثاتی، توابع هذلولی و غیرجبری- و دیگری نرم‌افزار «MathMagic Pro Edition»- برای نوشتن و ویرایش علائم و نمادها و فرمول‌های ریاضی- پرداخته می‌شود. هریک از این نرم‌افزارها دارای امکانات و ابزارهای متنوعی هستند که در رسم و طراحی اشکال هندسی و توابع مختلف ریاضی به کمک معلم و دانش‌آموزان می‌آیند و آموزش مفاهیم ریاضی را جذاب‌تر می‌کنند.
 

1. نرمافزار MathSol EqPlot

این نرمافزار میتواند توابع جبری، مثلثاتی، توابع هذلولی و غیر جبری را رسم نماید، و نتیجه حاصل از رگرسیون خطی را تحلیل نماید. توابع مورد نظر در جاهای مناسب نوشته شده و سپس با مشخص کردن محدودههای رسم و دیگر تنظیمات، با انتخاب دکمه Plot، توابعِ مشخص شده در پایین صفحه، رسم میشوند (تصویر 1).

 برای هر یک از گرافها میتوان در بخش تنظیمات رنگ معینی را انتخاب کرد (تصویر 2).

 توابع رسم شده را میتوان برای استفاده چاپ کرده و یا کپی نموده و در برنامههای دیگر استفاده کرد.

نرم‌افزار MathSol EqPlot  
نرم‌افزار MathSol EqPlot  

 

 

2. نرمافزار MathMagic Pro Edition

این نرمافزار هم، برای نوشتن و ویرایش علائم و فرمولهای ریاضی به کار میرود و ابزارهای مختلفی برای ویرایش و نوشتن فرمولها دارد که برای نمونه، میتوان به تنظیمات رنگ زمینه صفحه و فرمولها اشاره نمود. (تصویر 3)

 

نرم‌افزار MathMagic Pro Edition

 

 

 

این نرمافزار، دارای فرمولها و قالبهای آمادهای است که قابلیت تغییر به شکل دلخواه را دارند. (تصویر 4)

نرم‌ افزار MathMagic Pro Edition

 

 

 

بخش مهم دیگری نیز مربوط به تنظیمات شکل فرمولها، اندازه اجزا و فاصله اجزای فرمول است که کمک میکند تا فرمولهای متنوع نوشته و یا ویرایش شده و برای معلم و دانشآموز، قابل استفاده شود. (تصویر 5)

نرم‌ افزار MathMagic Pro Edition

 

 

 

این نرمافزار بخشهای دیگری هم دارد که دارای نمادها و قالبهای مختلف برای نوشتن فرمولهای متنوع و دلخواه هستند. (تصویر 6)

نرم‌ افزار MathMagic Pro Edition

 

فرمولهای نوشته یا ویرایش شده، قابل ذخیره در قالبهای مختلف مانند pdf و تصویر، برای استفاده در نرمافزارها و موقعیتهای آموزشی مختلف و براساس نیاز معلمان و دانشآموزان هستند.

 

 

 

منابع

1. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذر ماه 1390

2. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹
کلیدواژه (keyword): نرم افزار ریاضی، طراحی و رسم اشکال هندسی، رسم توابع ریاضی، فرمول های ریاضی ، MathSol EqPlot ، MathMagic Pro Edition
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید