عکس رهبر جدید

معرفی یک شاعر: محبوبه اسماعیلی

  فایلهای مرتبط
معرفی یک شاعر: محبوبه اسماعیلی

محبوبه اسماعیلی شاعر، پژوهشگر و ادیب خوش‌سخن هرمزگان در بندرعباس در خانواده‌ای فرهنگی و ادب‌دوست به دنیا آمد. سرودن شعر را از ۱۳ سالگی شروع کرد و یک سال بعد در مسابقات دانش‌آموزی مقام دوم استانی را به دست آورد. همین موفقیت، عاملی بود برای روی نهادن حرفه‌ای او به دنیای شعر و شاعری. اسماعیلی از سال ۱۳۷۹ که تحصیل در دوره کارشناسی ادبیات فارسی را آغاز کرد، با استقبال شاعران برتر هرمزگان مواجه گشت و سال‌های پیاپی موفق به کسب مقام‌های متعدد در زمینه شعر شد؛ از جمله: مقام اول شعر دانشجوی شیراز، مقام اول شعر استانی هرمزگان، مقام اول شعر عاشورایی استان، مقام اول شعر عاشورایی در حوزه هنر، برگزیده ششمین کنگره شعر جوان کشور، و برگزیده شعر زیر آسمان الوند همدان. از محبوبه اسماعیلی دو کتاب شعر به نام‌های «تو اتفاق نیفتاده‌ای، نمی‌فهمی» و «مراعات بی‌نظیر» به چاپ رسیده است؛ همین‌طور، ایشان دارای مقالات متعدد تحلیلی ادبی و چند کتاب پژوهشی با عناوین: آشپزخانه سنتی هرمزگان، کهن الگوهای استان هرمزگان، نویسندگان کوچک روستای ما و اقلیم بومی در شعر شاعران هرمزگان می‌باشد. اسماعیلی چند مجموعه شامل غزل، ترانه و اشعار کودک نیز آماده چاپ دارد. ایشان هم‌اینک با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور دبیر متوسطه دوم آموزش‌وپرورش میناب است. او در کارنامه‌اش، دبیری صفحه شعر هفته‌نامه گامرون و سردبیری فصلنامه پژوهشی اورمزد و ویراستاری چندین کتاب پژوهشی را دارد.

در اینجا برای نمونه، غزلی از کتاب «تو اتفاق نیفتاده‌ای، نمی‌فهمی» را می‌آوریم.
• نقاش ذهن من! کمکم کن که پا شوم
دِینی شوم به حضرت شعر و اَدا شوم
فرصت به من بده که در این عصر، لااقل
تصویر آبدیده‌ترین نیزه‌ها شوم
تیرِ مرا به زهر بیالود در کمان
از قید و بند بومِ تو باید رها شوم
داغی نشسته بر دلِ تاریخ اگرچه من
هفتاد و دو جراحت دل را دوا شوم
بر آن سرم که سر بسرایم به دست تو
تا انقلاب دیگری از کربلا شوم

***

دو رباعی زیر نیز از کتاب «مراعات بی‌نظیر» این شاعر انتخاب شده است:
• می‌خواست شبی به اعتقادم برسد
با این همه، باز ایستادم برسد
ناگاه مرا به دست ابلیس سپرد
این بار فقط خدا به دادم برسد


***

 
• دریای جنوب را نگیرید از من
تأثیر غروب را نگیرید از من
این لحظه کنار ساحل گلشهریم
این لحظه خوب را نگیرید از من


***

 
کتاب «تو اتفاق نیفتاده‌ای، نمی‌فهمی» مجموعه‌ای است از غزلیات این شاعر جوان که انتشارات شالی آن را به چاپ رسانده است. نوبت چاپ اول پاییز ۱۳۹۱ و شمارگان آن ۱۰۰۰ جلد است. این کتاب ۷۰ صفحه دارد و قیمت آن ۳۰۰۰ تومان است.
تلفن: ۴۴۶۰۷۷۶۶ـ۰۲۱


***

 
کتاب «مراعات بی‌نظیر» مجموعه رباعیات محبوبه اسماعیلی است که به همت انتشارات دارالتفسیر قم چاپ شده است. نوبت و سال چاپ کتاب، اول/ ۱۳۹۱ و شمارگان آن ۲۰۰۰ جلد است. کتاب ۴۰ صفحه دارد و قیمت آن ۲۰۰۰ تومان است.


خواندن این دو کتاب به دوستداران شعر و غزل معاصر فارسی پیشنهاد می‌شود.


۱۴۴۸۸
کلیدواژه (keyword): معرفی یک شاعر،محبوبه اسماعیلی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید