عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تأثیر بازی هفت سنگ در پیش دبستان

  فایلهای مرتبط
تأثیر بازی هفت سنگ در پیش دبستان
امام علی(ع) فرمودند: «العلم فی الصغر کالّنقش فی الحجر»؛ آموزش های دوران کودکی مانند نقش روی سنگ ماندگارند.

 

هدف از بیان این حدیث از حضرت علی(ع) تأکید بر اهمیت دوران پیشدبستان و شکلگیری هویت کودکان در این سنین است و اینکه با توجه به تأثیری که بازی بر نوآموز میگذارد، چگونه میتوان آموزش داد و چه آموزشهایی بهتر است داده شود. به علاوه، از آنجا که حتماً در پی الگویی برای خود میگردد، باید در جهت شناساندن درست دین خود و آداب و رسوم ملی و محلی در قالب آموزشهای متنوع و متناسب با شرایط سنی نوآموز تلاش کنیم.

هر فرد در سنین آغازین آموزش همانند نهال جوانی است که قابلیت انعطاف دارد؛ در حالیکه درخت تنومند دیگر منعطف نیست. ما باید در این سنین محتوای خوبی را به بچهها آموزش دهیم؛ مسائلی چون:

حرف زدن در اجتماع، احترام گذاشتن به محیط زیست و حیوانات، رعایت قوانین رانندگی، انجام دادن بازیهای محلی و قدیمی، آشنایی با زبان محلی در قالب شعر، اهمیت دادن به طبیعت اطراف در قالب قصه، آموزش وضو و نماز، آشنایی با لباسهای سنتی و محلی، انجام دادن مراسم قاشقزنی بهعنوان یکی از مراسم سنتی سال نو.

 

تأثیر بازی هفتسنگ در پیشدبستان

یکی از اهداف دوره پیشدبستانی پرورش مهارتهای جسمی حرکتی است که به دو اصل تقسیم میشود: یکی از آن اصول، تقویت و هماهنگی تواناییهای جسمی ـ حرکتی میباشد. ضربه زدن با دست و پا، هدفگیری، پرتاب کردن و دریافت کردن اشیا چند مورد از این اصل است. این موارد مهم را میتوان در قالب بازی در نوآموزان تقویت کرد. بازی هفتسنگ یکی از بازیهای قدیمی و محلی بسیار شاد و پرطرفدار است. این مهم را میتوان با این بازی در پیشدبستان دنبال کرد.

 

اهداف بازی

این بازی محلی و قدیمی آموزههای بسیار خوبی برای نوآموزان به همراه دارد برای مثال آنها در این بازی با مفاهیمی چون تعداد به ردیف چیدن ضربه زدن با دست و پا ـ هدفگیری و پرتاب کردن اشیا آشنا میشوند. همچنین، این بازی برای تمرکز و دقت در این سنین میتواند بسیار مفید باشد. بازی هفتسنگ هماهنگی چشم و دست را در پی دارد، به علاوه، چون بهصورت گروهی انجام میگیرد، مفاهیمی چون کار گروهی، همکاری و تعاون را در ذهن کودکان تقویت میکند.

 

روش بازی

تعداد بازیکنها: 4 تا 16 نفر

سن بازیکنها: 6 تا 15 ساله

ابزار لازم: یک عدد توپ و محوطه بازی، مثل حیاط مدرسه.

 

شروع بازی هفتسنگ

افراد به دو گروه مساوی تقسیم میشوند و هر کدام یکی از بازیکنان خود را بهعنوان سردسته و رهبر برمیگزینند. یک گروه در فاصله معینی از محل هفتسنگ که روی هم چیده شدهاند، قرار میگیرند تا به نوبت با توپ سنگها را هدف قرار دهند و بزنند. گروه دوم نیز در پشت هفتسنگ منتظر نتیجهاند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفتسنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند ولی اگر برخورد کرد و آرایش آنها را بر هم زد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدفگیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند. هرکس که توپ به او اصابت کند، از دور بازی خارج میشود. همچنین، نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند، به سراغ سنگها میروند تا آنها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند. مشخص است که آنها برای انجام دادن چنین کاری باید یکی از دوستان خود را به خطر بیندازند. هرکس  باید یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگری کار را به اتمام میرساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام میشود. در دور بعدی جا و نقش گروهها عوض میشود و در پایان، گروهی که زودتر 7 امتیاز بازی را کسب کند، برنده است.

 

نتیجه بازی

این بازی دستهجمعی است. رشد اجتماعی و طبیعی کودکان را فراهم میآورد و سرعت کار و عکسالعملها را بالا میبرد. ضمناً با مفاهیمی نظیر رهبری، همکاری، شکست و پیروزی آشنا میشود.

 

۳۷۲
کلیدواژه (keyword): بازی هفت سنگ در پیش دبستان،بازی هفت سنگ، پیش دبستان،
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید