عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

اصل پاسکال: آموزش با حداقل‌ها

  فایلهای مرتبط
اصل پاسکال: آموزش با حداقل‌ها
در گذشته، شاید بهترین روش آموزش علوم، بردن دانش‌آموزان به آزمایشگاه بود. دانش‌آموزان در یک مکان معین زیر نظر دبیر آزمایش‌هایی انجام می‌دادند و گزارش کارشان را به دبیر مربوطه ارائه می‌کردند. هر چند اگر آموزش درس از برنامه زمانی عقب بود، اولین قربانی بعد از ساعت ورزش، ساعت آزمایشگاه بود. به هر حال، درک درستی از رابطه بین درس در کلاس و آزمایش در آزمایشگاه وجود نداشت و کمتر به ارتباط یا پیوستگی آن‌ها توجه می‌شد. در این روش آموزش که شرح آن از نظرتان خواهد گذشت، می‌خواهیم با کمترین امکانات کلاس درس و قبل از هر گونه تدریسی، دانش‌آموز را آماده یادگیری مباحث درس علوم کنیم. در واقع ما معتقدیم، اگر حس کنجکاوی دانش‌آموز را تحریک کنیم، خودش مشتاقانه بقیه فرایند تدریس را با تسهیل‌گری معلم خواهد پیمود.

 
برپا! تمامی دانش‌آموزان به احترام معلم از جای خود بلند شدند. معلم ولی در فکر بود! چگونه با دست خالی می‌توانست قانون پاسکال و افزایش نیرو را به دانش‌آموزان نشان دهد؟ جرقه‌ای در ذهنش ایجاد شد. خوش‌حال از فکری که کرده بود، به بچه‌ها گفت بفرمایید.

داوودی را فرستاد تا از دفتر مدرسه چسب نواری و یک کیسه پلاستیکی بیاورد. حسینی را هم به حیاط فرستاد تا یک تکه شیلنگ آب را که در گوشه‌ای از انباری مدرسه دیده بود، به کلاس بیاورد. وسایل را روی میز گذاشت (تصویر ۱).

 

اصل پاسکال

از بچه‌ها پرسید: با این وسایل چه کاری می‌توان انجام داد؟ هر یک از دانش‌آموزان نظر خود را توضیح داد. جالب اینجا بود که با همین چند وسیله ساده، توجه همه به موضوع جلب شده بود. معلم هم همین را می‌خواست.

حدس‌های دانش‌آموزان هم جالب بود؛ از هوا کردن بالن تا اندازه‌گیری دمای هوا. دانش‌آموزان درخواست راهنمایی کردند. معلم گفت، این کار با ترمزهای کامیون پر از بار مرتبط است. اشتیاق‌ها بیشتر شد.

کلاس به وجد آمده بود و انتظار حرکت بعدی معلم را می‌کشید. معلم از معینی خواست به کمکش بیاید تا سر شیلنگ را که درون کیسه پلاستیکی قرار داده بود، محکم نگه دارد تا با چسب آن را محکم کنند. محل اتصال سرشیلنگ به کیسه حسابی چسب‌کاری شد؛ طوری که هوایی نتواند از آن‌جا خارج شود (تصویر ۲).

 

اصل پاسکال

در همین حین، دوباره از دانش‌آموزان سؤال کرد: با این وسیله چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

دانش‌آموزان در تکاپوی یافتن جواب بودند که معلم از آنان خواست کتاب‌های درسی و دفترهای خود را درآورند و روی میز او قرار دهند. در این مرحله، دانش‌آموزان را به سکوت فراخواند و پرسید چه کسی می‌تواند این کتاب‌ها را فقط با فوت کردن از جای خود حرکت دهد؟

کلاس ساکت شد. همه به فکر فرو رفتند. از صدرا که نسبت به بقیه بچه‌ها قوی‌تر بود، خواست همه کتاب‌ها و دفترهای روی میز را روی کیسه پلاستیکی بگذارد (تصویر ۳).

 

اصل پاسکال
این بار یکی از ریز جثه‌های کلاس را به کمک طلبید. به او گفت: «حالا وقت بلند کردن این کتاب است. آن هم با یک فوت. به دانش‌آموز ریزنقشش گفت که در انتهای آزاد شیلنگ بدمد. تا دانش‌آموز در شیلنگ دمید، کیسه پلاستیکی باد کرد و کتاب‌های روی آن کج شدند. در واقع، یک سمت از کتاب‌ها به هوا بلند شد (تصویر ‌۴).

 

اصل پاسکال
دانش‌آموزان به وجد آمدند! دست زدند و هورا کشیدند! پرسشگرانه و با هیجان به صورت معلم چشم دوختند و مشتاقانه منتظر توضیح او شدند. حال، معلم، برای کلاسی که آماده تدریس بود و انگیزه لازم را داشت، شروع به صحبت کرد؛ «اصل پاسکال» اصلی است‌که‌... .

 

 


۹۰۷
کلیدواژه (keyword): طراحی و تولید,آزمایش علمی,نظر و عمل,انگیزه یادگیری,تجربه معلمی,آموزش علوم,آموزش پویا,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید