عکس رهبر جدید

احکام دانش‌آموزی

  فایلهای مرتبط
احکام دانش‌آموزی
یکی از وظایف مهم والدین در قبال تحصیل فرزندان، راهنمایی و آگاهی بخشی به آن‌ها نسبت به احکام دینی درباره تحصیل، مدرسه،‌ معلم، هم‌کلاسی و... است. خوب است اکنون که در آغاز سال تحصیلی قرار داریم، با تعدادی از پرسش و پاسخ متداول در زمینه احکام دانش‌آموزی آشنا شوید و فرزندانتان را به فراگیری و رعایت آن تشویق و توصیه نمایید.

• تقلب از رفیق
س: ﺣﻜﻢ ﺗﻘﻠﺐ در امتحان چیست؟

ﺗﻘﻠـﺐ در اﻣﺘﺤﺎن ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.

س: اﮔﺮ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ با ما رفیق باشد و راﺿـﻲ ﺑـﻪ اﺳـﺘﻔﺎده از نوشته‌اش ﺑﺎﺷﺪ ﺣﻜﻢ ﺗﻘﻠﺐ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟
رﺿﺎﻳﺖ ﺷﺨﺺ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﻴﭻ ﺗﺄﺛﻴﺮی در ﺣﻜﻢ ﻧﺪارد.

 
• شطرنج در مدرسه
س: ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ اﻳﻨﻜـﻪ در ﺑـﺴﻴﺎری از ﻣـﺪارس ﺑـﺎزی شطرنج رواج دارد آﻳـﺎ ﺑﺎزی ﺑﺎ آن و شرکت در دوره‌های آموزشی آن ﺟﺎﻳﺰ اﺳﺖ؟
آیت‌الله خامنه‌ای: اﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻜﻠﻒ ﺷﻄﺮﻧﺞ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ از آﻻت ﻗﻤﺎر ﻣﺤﺴﻮب ﻧﺸﻮد، در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﺎزی ﺑـﺎ آن ﺑﺪون ﺷﺮط ﺑﻨﺪی اﺷﻜﺎل ﻧﺪارد و ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺑـﺎ ﻓـﺮض ﻣـﺬﻛﻮر، آﻣﻮزش آن ﻫﻢ ﺑﺪون اﺷﻜﺎل اﺳﺖ.

 
• ضایعات کارگاه مدرسه
س: در حین کارهای عملی در ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن و کارگاه، ﺿﺎﻳﻌﺎﺗﻲ اﻳﺠﺎد می‌شود. آﻳﺎ دانش آموز ﻣﺠﺎز به تصرف در این ضایعات هستند؟ در صورتی ﻛـﻪ اﮔـﺮ ایشان استفاده نکنند آن را دور می‌ریزند، ‌مسئله ﭼﻪ ﺣﻜمی ﭘﻴﺪا می‌کند؟
ﺑﺎ ﻛﺴﺐ اﺟـﺎزه از ﻣـﺴﺌﻮﻟﻴﻦ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻛﻪ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨـﻪ اﺧﺘﻴـﺎرات ﻗـﺎﻧﻮنی دارﻧﺪ اﺷـﻜﺎلی ندارد.

 
• خوراکی هم کلاسی
س: اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﻮراکی دﻳﮕـﺮ دانش‌آموزان ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟
اﺳﺘﻔﺎده از آن‌ها ﺑﺪون اﺟﺎزه ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.

 
• تمسخر معلم‌ها
س: ﺣﻜﻢ ﺗﻤﺴﺨﺮ و ﺗﺤﻘﻴـﺮ ﻣﻌﻠـﻢ در ﺣـﻀﻮر یا ﻏﻴـﺎب اﻳﺸﺎن ﭼﻴﺴﺖ؟
ﺗﻤـﺴﺨﺮ و ﺗﺤﻘﻴـﺮ ﻫـﻴﭻ ﻣﺴﻠﻤﺎنی ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ.

 
• استفاده از وسائل کلاس
س:‌ اﺳﺘﻔﺎده ﺗﻔﺮیحی و ﺗﻀﻴﻴﻊ اﻣﻮال و امکانات کلاس مانند گچ، ﺗﺨﺘﻪ و ﻣﺎژﻳک ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﻧﻈﺮ ﺷـﺮعی حکمش چیست؟
ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﻣﻘﺮرات ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﺪف ﻣﻌﻘﻮلی اﺟﺎزه می‌دهد.

 
• غیبت از معلم
س: ﻏﻴﺒﺖ درﺑـﺎره مسئله‌هاییﻛـﻪ اﮔـﺮ درﺑـﺎره آن‌ها ﻏﻴﺒﺖ ﻧﺸﻮد، مشکل ﺣـﻞ نمی‌گردد، مثلاً درﺑـﺎره معلمی ﻛـﻪ ﺧـﻮب درس نمی‌دهد، ﭼﻪ ﺣﻜمی دارد؟
ﺑﻴـﺎن ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ معلم، ﻧﺰد ﻣﺴﺌﻮﻻن و ﻳﺎ در ﻣﻘﺎم ﻣـﺸﻮرت اﺷـﻜﺎل ﻧﺪارد. ﺑﻪ ﻃﻮر کلی در ﻣـﻮاردی ﻛـﻪ ﻣـﺼﻠﺤﺖ ﻏﻴﺒـﺖ اﻫـﻢّ از ﻣﻔﺴﺪه آن ﺑﺎﺷﺪ ﻏﻴﺒﺖ ﺣﺮام ﻧﻴﺴﺖ.

 
• پرسش پی در پی
س: داﻧﺶ آﻣﻮزی به خاطر ﺗﻔﻬـﻴﻢ ﺑﻴـﺸﺘﺮ درس ﻣﺮﺗـﺐ ﺳﺆال می‌کند و دﻳﮕـﺮ داﻧﺶ آﻣـﻮزان از اﻳـﻦ وﺿـﻊ ناراحت‌اند. آیا واقعاً در اﻳـﻦ ﻗـﻀﻴﻪ حقی از آﻧﺎن و ﺣﺘﻲ معلم ﺿﺎﻳﻊ می‌ﺷﻮد؟
پرسش از معلم در کلاس به ﺣـﺪ ﻣﻌﻤـﻮل و ﻣﺘﻌـﺎرف اﺷﻜﺎلی ﻧﺪارد، ولی ﺑﻴﺶ از آن اﺷﻜﺎل دارد.


• دختران در راه مدرسه
س: بعضی از دﺧﺘـﺮان در ﻫﻨﮕـﺎم رﻓـﺘﻦ ﺑـﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ ﻳـﺎ ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ از آن، ﻣﺴﻴﺮ ﺧﻴﺎﺑﺎن را ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن ﺧﻮد اﺧﺘﻼط می‌کنند؛ به گونه‌ای ﻛﻪ ﮔﺎهی ﺑﺎ ﺻﺪای ﺑﻠﻨﺪ و ﺧﻨﺪه ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻛﺎر ﻣﻮﺟﺐ نگاه کردن ﺟﻮاﻧﺎن ﻧﺎﻣﺤﺮم ﺑﻪ آﻧﺎن می‌شود؛ آﻳﺎ این رفتار ﺟﺎﻳﺰ اﺳت؟
آیت‌الله خامنه‌ای: از ﻫﺮ ﻛﺎری ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﺎﻣﺤﺮم ﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻧﻤﻮد.

 
• کدام رشته را انتخاب کنیم؟
س: امروز کدام یک از تخصص‌ها و رشته‌های علمی ﺑﺮای اﺳﻼم و ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻣﻔﻴﺪﺗﺮ اﺳﺖ تا دانش‌آموزان به قصد آن تحصیل کنند؟
آیت‌الله خامنه‌ای: ﺷﺎﻳـﺴﺘﻪ اﺳـﺖ ﻋﻠﻤـﺎ، اﺳـﺎﺗﻴﺪ و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دانشگاه‌ها ﺑﻪ ﻫﻤﻪ تخصص‌های ﻋﻠمی ﻣﻔﻴﺪی ﻛـﻪ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن اﺳﺖ اﻫﺘﻤﺎم ﺑﻮرزﻧﺪ ﺗﺎ از اﺟﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص دﺷﻤﻨﺎن اﺳﻼم و ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ بی‌نیاز ﺷﻮﻧﺪ و ﺗـﺸﺨﻴﺺ ﻣﻔﻴـﺪﺗﺮﻳﻦ آن‌ها ﺑـﺎ مسئولین ذی‌ربط ﺑـﺎ در ﻧﻈـﺮ ﮔـﺮﻓﺘﻦ ﺷـﺮاﻳﻂ ﻣﻮﺟـﻮد می‌باشد.

 
• درس یا روزه؟
س: گاهی به علت درس خواندن و اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت، ﺿﻌﻒ و ﺳـﺴﺘﻲ ﺑﺮ دانش‌آموز ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲ‌ﺷﻮد؛ آﻳﺎ می‌تواند روزه آن را ﺑﺨﻮرد؟
اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ضعف‌ها و سستی‌ها ﺗﺎ ﺣﺪودی ﻻزﻣـﻪ روزه اﺳﺖ و ﺑﺮ ای ﻧﻮع اﻓﺮاد ﭘﻴﺶ می‌آید و ﺑﻪ ﺟﻬـﺖ آن نمی‌توان روزه را ﺧﻮرد، ولی اﮔﺮ ﺿﻌﻒ ﺑﻪ ﺣـﺪی ﺑﺮﺳـﺪ ﻛـﻪ ﺗﺤﻤـﻞ آن ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺨﺖ و ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮردن آن ﻣﺸﻜﻞ ﻧﺪارد.

 
• معلم بد زبان
س: اگر معلمی ﻣﺴﺘﻤﺮاً در حضور دﻳﮕﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻟﻔﺎظ رﻛﻴﻚ و ﻗﺒﻴﺢ به کار ببـﺮد، ﻧﻈـﺮ شرع مقدس اﺳﻼم و ﺗﻜﻠﻴﻒ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭼﻴﺴﺖ؟
آﻳﺖ‌اﷲ صافی ﮔﻠﭙﺎﻳﮕﺎنی: داﻧـﺶ آﻣـﻮزان باید ﻃﻮری رﻓﺘﺎر ﻛﻨﻨﺪ که ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺸﻢ ﻣﻌﻠـﻢ ﻧـﺸﻮد و در ﻣﻘﺎم ﺗﻼفی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺮ ﻧﻴﺎﻳﻨﺪ و «ﺟﻮر اﺳـﺘﺎد ﺑـﻪ ز ﻣﻬـﺮ ﭘﺪر» را رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. وﻇﻴﻔﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻣﺴﺌﻮﻻن اﺷـﺮاف ﺑـﺮ ﺟﺮﻳﺎن وﺿﻊ ﺗﻌﻠﻴﻢ، ﺗﺪرﻳﺲ و اﺧﻼق و رﻓﺘﺎر ﻣﻌﻠﻤﺎن و اﺳﺎﺗﻴﺪ و ﻛﻠﻴﻪ اﻣﻮر آﻣﻮزﺷﮕﺎه اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔـﺮ از اﻳـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ بد زبانی‌ها و ﻧﻮاﻗﺺ و ﺑﺮﺧﻮردﻫﺎیی ﻛﻪ روﺣﻴﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان و اﺧﻼق آن‌ها اﺛﺮ می‌گذارد ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ به‌طور ﺧـﺼﻮصی و ﻧـﻪ در ﺑﺮاﺑـﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻧﻌﻜﺎس ﺳﻮء اﻳﻦ برخوردها را ﺑﻪ آن‌ها ﺗﺬﻛﺮ دﻫﻨﺪ و او را ﺑﻪ حسن اﺧﻼق و ﻋﻔﺖ زﺑﺎن و ﺣﻔﻆ شأن ﻣﻌﻠـﻢ ﺗﻮﺻـﻴﻪ ﻧﻤﻮده و در ﻣﺤﻴﻂ آموزشی از اﻳﻦ ﻧﻮاﻗﺺ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ دﻫﻨﺪ.

 
• مدارس منحرف
س: ﻓﺮﺳﺘﺎدن داﻧﺶ آﻣﻮزان به بعضی از مدرسه‌هایی ﻛﻪ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻓﺎﺳﺪ در آن ﺟﺎ ﺗﺪرﻳﺲ می‌شود ﺑﺎ ﻓﺮض تأثیر پذیرفتن آن‌ها از اﻓﻜﺎر ﭼﻪ حکمی دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: اﮔﺮ ﺧﻮفی نسبت ﺑﻪ ﻋﻘﺎﻳـﺪ دینی آﻧﺎن ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺗﺮوﻳﺞ ﺑﺎﻃﻞ آن‌ها ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ و آﻧﺎن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻓﺎﺳـﺪ و ﮔﻤـﺮاه ﻛﻨﻨـﺪه دوری ﻛﻨﻨـﺪ اﺷـﻜﺎلی ﻧﺪارد.

بیشتر بخوانید: مجموعه فقه و زندگی، نشر معروف.

 

 

۳۱۴۴
کلیدواژه (keyword): دین و زندگی,فقه و زندگی,احکام دانش‌آموزی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید