عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ورود برای برخی‌ها ممنوع!

  فایلهای مرتبط
ورود برای برخی‌ها ممنوع!
تماشای خانوادگی فیلم و لزوم توجه به رده‌بندی سنی

با گروه‌های سنی فیلم آشنا شوید
شاید برای خیلی از ما بارها پیش‌آمده که حین تماشای فیلم با خانواده متوجه مناسب نبودن محتوای آن برای کودکانمان شده‌ایم. قطعاً توجیه کردن کودکان برای ندیدن فیلم بدون این‌که کنجکاوی آن‌ها بیشتر شود، کار راحتی نیست. ازآنجاکه لزوم اطلاع‌رسانی در مورد فیلم‌ها به خانواده‌ها احساس می‌شد و پس از توقیف تعدادی از فیلم‌ها به دلیل محتوایشان، دستورالعمل «درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی» در سال جاری برای تمامی سینماها، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان لازم‌الاجرا شده است.

طبق این دستورالعمل فیلم‌ها به ترتیب زیر رده‌بندی می‌شوند:
گروه ۹+: این فیلم دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۲+: این فیلم دارای صحنه‌های نسبتاً خشونت‌آمیز، دلهره‌آور، استعمال دخانیات یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال مناسب نیست.

گروه ۱۵+: این فیلم دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه، زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۸+: این فیلم دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌های تداعی‌کننده روابط زناشویی یا الفاظ و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

 

رده‌بندی فیلم‌های خارجی
این دستورالعمل از سال‌ها پیش در کشورهای مختلف انجام می‌شده و قوانین مختلفی برای تفکیک فیلم‌های مناسب کودکان از سایر فیلم‌ها وجود داشته است. برای اولین بار انجمن «MPAA» در آمریکا قوانینی را برای رده‌بندی سنی فیلم، تئاتر و تلویزیون در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد و آن را به‌صورت بخش‌نامه به تمام کمپانی‌های فیلم‌سازی فرستاد. موضوع فیلم‌ها، کلمات رکیک به کار رفته در فیلم، خشونت و... مواردی هستند که در طبقه‌بندی فیلم‌ها نقش بسزایی دارند. این سیستم جهت اطلاع‌رسانی والدین از محتویات فیلم است و قضاوت و تصمیم‌گیری برای تماشای فیلم همراه فرزندانشان بر عهده خود آن‌هاست. هم‌اکنون در بیشتر سایت‌های سینمایی از این رده‌بندی استفاده می‌شود که آشنایی با آن برای علاقه‌مندان به سینمای جهان به نظر ضروری است.

درجه G: نشان‌دهنده این است که همه سنین بدون هیچ مشکلی می‌توانند فیلم را ببینند که بیشتر شامل انیمیشن‌های کودکان می‌شود.

درجه PG: هشداردهنده است و این را می‌گوید که والدین باید کمی مواظب باشند چون در آن رگه‌هایی از خشونت و صحنه‌های مبتذل و... وجود دارد.

درجه PG – ۱۳:  خطرناک محسوب می‌شود و بدین معنی است که بچه‌های زیر ۱۳ سال نباید فیلم را نگاه کنند.

درجه R: نشان‌دهنده این است که افراد زیر ۱۷ سال باید حتماً با همراهی والدینشان این فیلم را نگاه کنند.

درجه NC – ۱۷: این درجه نشان‌دهنده این است که دیدن این فیلم برای افراد زیر ۱۷ سال ممنوع است.

لازم به ذکر است که فرق آشکار در دو گروه سنی R  و NC -۱۷ به خاطر داشتن صحنه‌های بیش‌ازحد مبتذل است.

کارشناسان معتقدند تماشای فیلم و سریال هم نیاز به فرهنگ‌سازی در مدارس دارد و خانواده‌ها باید درباره تماشای فیلم‌های مناسب سن فرزندانشان توجیه شوند؛ چراکه عملاً جلوگیری از ورود افراد زیر ۱۸ سال برای تماشای فیلم‌های ۱۸+ به سینماها از نظر سینماداران شدنی نیست.


فرزندانمان را حفظ کنیم
رده‌بندی سنی فیلم‌ها مثل تمام قوانین لازم‌الاجرای دیگر نیز مخالفان خودش را دارد؛ با این حال افزایش یادگیری کودکان یکی از نتایج خوب این رده‌بندی به شمار می‌رود. اتفاقی که پس از گروه‌بندی سنی کتاب‌ها افتاد و باعث شد تا کودکان کتاب‌هایی در دست بگیرند که برایشان آموزنده است. به مدد این طرح کودک فیلم‌هایی را تماشا نمی‌کند که ذهنش قادر به درک و تحلیل آن‌ها نیست و قطعاً این اتفاق قدم مثبتی برای کودکان و زدودن خشونت از افکار آن‌هاست. فرزندان ما تأثیر بسیار زیادی از فیلم‌ها و سریال‌ها می‌گیرند. ما به عنوان والدین می‌توانیم هنگام حضور در سینما یا مشاهده فیلم‌ها از طریق سایت‌های پخش فیلم یا حتی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، برای این رده‌بندی‌ها که غالباً توسط سینماداران روی تبلیغات فیلم‌ها درج می‌شوند، ارزش قائل باشیم. مطمئناً اولین کسانی که در این زمینه سود می‌برند، فرزندان ما هستند و با یک مدیریت هوشمندانه آن‌ها را از گزند خوراک‌های فرهنگی نامناسب محفوظ داشته‌ایم.

 

از شما چه پنهان!
اخیراً به همراه دوستان برای تماشای یکی از فیلم‌های سینمایی کشورمان که ممنوعیت حضور کودکان رویش درج شده بود، وارد سینما شدیم. صندلی کناری ما در سینما، مادری بود که کودک شش، هفت ساله‌اش را هم با خود آورده بود. اتفاق عجیب اینجا بود که آن کودک، چندین ساعت علاوه بر صحنه‌های غم‌انگیز و خشونت‌بار فیلم، اشک ریختن و ضجه زدن مادرش را هم تماشاچی شده بود. بدون شک، این یک ظلم بزرگ به فرزندانمان است.

 

 

۳۲۴
کلیدواژه (keyword): فرهنگ و رسانه,تماشاخانه,ورود ممنوع,تماشای خانوادگی فیلم,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید