عکس رهبر جدید

نشانه عین

  فایلهای مرتبط
نشانه عین
نرم‌افزار نشانه عین با استفاده از نرم‌افزار story line ساخته و در سومین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان حائز رتبه دوم شده است.

نرم‌افزار «نشانه عین»، نرم‌افزاری آموزشی - تعاملی برای دانش‌آموزان و معلمان پایه اول ابتدایی است که خانم فاطمه شتائی، دانشجو معلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت‌الهدی صدر رشت طراحی کرده است.

این نرم‌افزار با کمک تصویر، تمرین و آزمون، نشانه عین را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. نشانه عین در کتاب فارسی اول دبستان در بخش «نشانه‌های ۲» است که در اصطلاح به آن‌ها نشانه‌های عربی گفته می‌شود؛ نشانه‌هایی دو حرفی که بچه‌ها قبلاً صدای آن‌ها را به وسیله نشانه‌های دیگر یاد گرفته‌اند و در این بخش شکل نوشتاری جدیدی از آن‌ها یاد می‌گیرند.

نشانه عین به چهار شکل متفاوت نوشته می‌شود و از نظر صدا با صدای اَ اِ اُ شباهت دارد. به همین دلیل، اغلب بچه‌ها در نوشتن املای این نشانه‌ مشکل دارند.

تجربه نشان داده است، در آموزش نباید اجبار عامل انجام کار باشد، بلکه انگیزه و محرک اصلی باید حس کنجکاوی و شوق کشف باشد. از طرف دیگر، بچه‌ها به بازی بسیار علاقه‌مندند، بنابراین، در سنین دبستانی، اگر آموزش را با بازی توأم سازیم، یا از طریق برانگیختن حس کنجکاوی آنان را آموزش دهیم، موفقیتشان چشمگیر خواهد بود. هدف از تولید این نرم‌افزار نیز لذت‌بخش کردن یادگیری این حرف بوده است.

در ابتدا وقتی نرم‌افزار اجرا می‌شود، چهار شکل نشانه عین به صورت متحرک و کودکانه (با چشم و دهان و دست) ظاهر می‌شوند و این مفهوم را به بچه‌ها منتقل می‌کنند که قرار است این نشانه را یاد بگیرند. در ادامه صفحه اصلی نرم‌افزار ظاهر می‌شود که شامل گزینه‌های تدریس نشانه عین، تمرین، آزمون، تماس با ما، درباره ما و خروج است. مخاطب می‌تواند با استفاده از آن‌ها وارد بخش مورد نظر شود.

با انتخاب گزینه تدریس نشانه عین وارد بخش آموزش می‌شویم. به این صورت که ابتدا تصویرهایی نشان داده می‌شوند و یک توضیح کوتاه یا سؤال درباره آن‌ها داده و شکل نوشتاری آن‌ها ظاهر می‌شود. کلماتی که به‌عنوان ورودی استفاده شده‌اند، برای بچه‌ها آشنا و ملموس هستند؛ مانند عسل، معصومه، عروسک، مزرعه، شجاع و طلوع. بعد از این کلمات، نشانه جدید و انواع آن (عین غیر آخر، عین وسط، عین آخر تنها و عین آخر چسبان) با مثال‌هایی معرفی می‌شوند.

در قسمت تمرین، این نشانه در قالب کلمات دیگر، مثل شمع، موقع، ساعت و عیدی باز هم تکرار می‌شوند. تمرین‌ها شامل مرتب کردن کلمات برای ساخت جمله، پرکردن جای خالی، وصل کردن کلمات به عین مربوط به خود و... می‌شوند.

بعد از اتمام این بخش‌ها، نوبت بخش آزمون است که ۱۰ سؤال را، براساس مطالبی که یاد گرفته‌اند، شامل می‌شود و از نظر قالب سؤالی مانند بخش تمرین هستند. در پایان آزمون، کارنامه‌ای داده می‌شود تا مخاطب سؤال‌ها را مرور و جواب‌های درست و نادرست خود را بررسی کند.

نرم‌ افزار نشانه عین
نرم‌ افزار نشانه عین  
نرم‌ افزار نشانه عین

 

 

۵۳۵۲
کلیدواژه (keyword): یادگیری الکترونیکی,نرم‌ افزار نشانه عین ,نرم‌ افزار story line,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید