عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

معرفی کتاب: راهبردهای یاددهی ـ یادگیری کلاس‌های چند پایه

  فایلهای مرتبط
معرفی کتاب: راهبردهای یاددهی ـ یادگیری کلاس‌های چند پایه


شکل‌های گوناگونی از مدرسه وجود دارد. مدرسه‌های چندپایه یکی از آن دسته آموزشگاه‌هاست. در کلاس‌های چندپایه آموزگار باید در یک کلاس و یک زمان به چند پایه‌ی تحصیلی، از دو تا شش پایه یا دوره، درس بدهد. وجود کلاس‌های چندپایه هم تهدید است و هم فرصت. با مطالعه‌ی کتاب «راهبردهای یاددهی‌ـ یادگیری کلاس‌های چندپایه» آنچه آموزگار چندپایه باید در این زمینه بداند، تا حدی به‌دست می‌آید.

 

تهدیدها
روبه‌رو شدن با مشکلات متعدد مانند نبود تناسب سنی، کمبود وقت، مختلط بودن دانش‌آموزان، نداشتن تخصص کافی آموزگاران این نوع مدرسه‌ها یا کلاس‌ها هم از تهدیدات آن است.

 

فرصت‌ها
در عوض این کلاس‌ها فرصت‌ها و امکان مناسبی به آموزگار می‌دهند، از جمله بهره‌مند کردن دانش‌آموزان محروم از آموزش، ارائه‌ی فرصت یادگیری و بالا بردن نرخ سوادآموزی.

با ورق زدن کتاب حاضر، با عوامل دیگری در فرصت‌سازی فرایند یاددهی‌ـ یادگیری به شرح زیر آشنا می‌شویم:

• توجه ویژه به هدف عملیاتی پنجم از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش.

بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم‌وتربیت با کیفیت مناسب و با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق گوناگون کشور.
راهبردهای یاددهی یادگیری کلاس‌های چند پایه
نویسنده در این کتاب ویژگی‌های برنامه‌ی خوب در کلاس‌های چندپایه را چنین بیان می‌کند:

۱. روشن و قابل فهم باشد.

۲. به‌آسانی بتوان آن را اجرا کرد.

۳. جامع و متعادل باشد.

۴. مدت زمان مشخص و واقع‌بینانه داشته باشد.

 

بازی‌های آموزشی
بازی نیاز اولیه‌ی کودکان است. هر چه امکان بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن و جسم کودکان (دانش‌آموزان) بهتر پرورش می‌یابد. خصوصیات اجتماعی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و رفتارهای هوشمندانه‌ی آن تقویت می‌شود.

مؤلف در این زمینه توضیح می‌دهد: «به‌وسیله‌ی بازی، کودک راه‌های برخورد و تعامل با محیط پیرامون خود را فرا می‌گیرد و مهارت‌های اجتماعی و زبانی را کسب می‌کند. بازی فرصت‌هایی را برای ابراز وجود و خلاقیت در کودک فراهم می‌کند.»

 

تفکر و خلاقیت
توجه به تفکر و خلاقیت در کلاس‌های چندپایه بسیار ضروری است. متخصصان تعلیم‌وتربیت بر این باورند که به جای تأکید بر محتوای درسی، اطلاعات و ارائه‌ی درسی، دانش‌آموزان باید به مهارت‌ها و توانایی‌هایی مجهز شوند که به‌وسیله‌ی آن بتوانند نیازهای اطلاعاتی، اجتماعی و ... خود را برطرف کنند. در این زمینه، در مناطقی که کلاس‌های چندپایه مستقرند، نقش کلاس و آموزگار پررنگ است. آموزگاران این کلاس‌ها باید پیش از پرداختن به شیوه‌های پرورش تفکر و خلاقیت دانش‌آموزان، خود معلمی نواندیش و نوآور باشند، در استفاده از اطلاعات پیشگام باشند و خلاقیت نشان دهند.

منابع پایان کتاب نیز مرجعی برای مطالعه‌ی آموزگاران و علاقه‌مندان در ارتباط با کلاس‌های چندپایه است.

 

۵۹۶
کلیدواژه (keyword): معرفی کتاب,راهبردهای یاددهی یادگیری کلاس‌های چند پایه,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید