عکس رهبر جدید

مزایا و معایب هوشمندسازی مدرسه

  فایلهای مرتبط
مزایا و معایب هوشمندسازی مدرسه

مزایا
در صورتی که اصول کلیدی هوشمندسازی مدرسه‌ها درست اجرا شود، این مدرسه‌ها مزایای بسیاری خواهند داشت، از جمله:

• در مدرسه هوشمند دانش‌آموزان نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند. در این مدرسه، برنامه درسی محدودکننده نیست و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود از برنامه‌های درس خود فراتر گام بردارند. روش تدریس هم براساس دانش‌آموز محوری است. بر مهارت‌ فکر کردن تأکید می‌شود و فراهم ساختن محیط ‌یاددهی ـ یادگیری مناسب از راهبردها و خط‌مشی‌های مدرسه هوشمند است.

در مدرسه‌های هوشمند، معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش درک دانش‌آموزان و تشویق آن‌ها به یادگیری، از اسلایدهای آموزشی، نرم‌افزارهای آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای، شبیه‌ساز‌ها و پویانمایی استفاده می‌کنند.

مدرسه‌های هوشمند به تنوع و مطلوبیت بیشتر فضای آموزشی و گریز از روزمرگی و یکنواختی دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

  در مدرسه‌های هوشمند این فرهنگ رشد می‌یابد که می‌توان از فناوری‌ها و به‌خصوص اینترنت برای اهداف علمی و آموزشی استفاده کرد.

در این مدرسه‌ها قدرت ابتکار و اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. همچنین، انگیزه یادگیری مطالب درسی بیشتر می‌شود.

 

معایب
هر طرح و ایده‌ای، حتی در بهترین شرایط، ممکن است معایبی داشته باشد و طرح هوشمندسازی مدرسه‌ها هم از این قاعده جدا نیست. یکی از معایب و چالش‌های این طرح عادت به استفاده مکرر دانش‌آموزان از فناوری‌های نوین نظیر تبلت و رایانه است. این ابزار، با وجود تسهیل و تسریع یادگیری، در صورت نبود کنترل مناسب، ممکن است آسیب‌های جسمی و روحی زیادی بر دانش‌آموزان وارد کند. همچنین،‌ اتصال به فضای مجازی و نبود نظارت صحیح و کامل بر آن،‌ چالشی است که باید در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، دانش‌آموزان به خصوص در دوران دبستان، نیازمند تجربه واقعی پدیده‌ها هستند و دست‌ورزی برای یادگیری بسیاری از مفاهیم برایشان لازم است. بنابراین،‌ نمی‌توان استفاده صرف از فناوری‌های نوین را برای یادگیری هر مطلب و موضوعی اثربخش دانست. هزینه بالای ساخت، راه‌اندازی و نگهداری، از دیگر معایب هوشمندی مدارس است. در هوشمندسازی، هزینه‌های زیادی صرف تهیه و استفاده از ابزارهای هوشمند مانند رایانه، تبلت، پروژکتور و نرم‌افزار می‌شود. همچنین، به‌دلیل ارتقا و پیشرفت فناوری، نیاز به نرم‌افزار و سخت‌افزار جدید به‌طور مکرر وجود دارد. مدرسه‌های هوشمند به ‌وسایل و ابزار الکترونیکی خیلی وابسته‌اند. این وسایل و ابزار مستعد خطاهای فنی هستند که در صورت بروز مشکل احتمال دارد رفع مشکل چند روزی زمان  ببرد و این موضوع برای معلمان و دانش‌آموزانی که به سیستم هوشمند عادت کرده‌اند، سخت و خسته‌کننده خواهد بود. در نهایت، توجه به اصول کلیدی در هوشمندسازی مدرسه‌ها و دوری جستن از توجه تنها به بعد سخت‌افزاری این مدرسه‌ها، می‌تواند معایب را به حداقل برساند تا مزایای آن بیشتر شوند.

۲۰۱۵
کلیدواژه (keyword): هوشمندسازی مدرسه,پرونده ویژه,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید