عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

اصول طراحی پوستر

  فایلهای مرتبط
اصول طراحی پوستر

یکی از مسیرهای موفقیت در طراحی گرافیک، دیدن مداوم آثار و مقایسه آن‌ها با نمونه‌های موفق و ناموفق است. در همین دیدن‌ها و مقایسه‌هاست که اگر با تجزیه و تحلیل همراه باشد اصول و شاخص‌های مهم و حرفه‌ای کشف می‌شوند؛ ضمن اینکه برای هر طراح گرافیک، پس از فراگیری این اصول، امکان کشف دنیای منحصر‌به‌فرد و شخصی خودش هم وجود دارد. ناگفته پیداست که در دنیای هنر بسیار کسان بوده‌اند که آثار موفقی به‌وجود آورده‌اند در حالی که با اصول و قوانین کلاسیک آن هنر سنخیت چندانی نداشته است.

اگر بخواهیم این مسئله را به‌‌صورت  خاص در طراحی پوستر بررسی کنیم، خواهیم دید که طراحان گرافیک شاخص براساس یک رشته اصول و مبانی بصری مشخص، و البته گاهی برحسب نوع تجارب شخصی و فضای فکری خود، ویژگی‌ها و جلوه‌های متفاوتی در آثار خود بروز می‌دهند. این فضاهای شخصی در صورت تسلط هنرمند بر اصول و ویژگی‌های مشترک بصری، امکان‌پذیر می‌شود.

 

دو دو عامل مهم در طراحی پوستر
۱. ایده
پوستر، رسانه‌ای است برای اطلاع‌رسانی درباره یک موضوع، یک اتفاق یا یک رویداد به یک گروه یا گروه‌های مختلفی از جامعه. بنابراین جالب توجه بودن و امکان ایجاد ارتباط سریع با مخاطب، ویژگی‌ مهمی در طراحی پوستر به‌شمار می‌رود. یک ایده چشمگیرِ تألیفی، به پوستر ارزش افزوده می‌دهد. به‌طور مثال تصویر‌سازی به شیوه آشنا‌زدایی یکی از فنون دستیابی به ایده‌های چشمگیر است. ترکیب نشانه‌های به ‌ظاهر غیرمرتبط و کشف یک نشانه ثانوی از همنشینی آن‌ها، امکان خلق یک ایده نو با معناهای ضمنی مضاعف را فراهم می‌سازد.

 

۲. فرم و اجرای مناسب
موضوعات مختلف، از لحاظ بصری، ساختار و ترکیب‌بندیِ متناسب با خود را می‌طلبند؛ مثل تصویر محور‌بودن، مینیمال یا ماکسیمال بودن، تایپ محور بودن و ...

استفاده از فرم مناسب در ترکیب‌بندی عناصر، برای تقویت نیروی ارتباطی پوستر است.

انتخاب تکنیک مرتبط با موضوع از اهمیت بالایی در طراحی برخوردار است. در یک پوستر خوب فرم‌ها معنا دارند. هیچ عنصری باری به هر جهت، وارد داستان پوستر نمی‌شود و هر کدام دلیلِ حضورِ به اندازه و مناسبی دارند و هر عنصر به مثابه نت‌های یک ارکستر هماهنگ در خدمت موضوع پوستر هستند.

فرم زیبای معنا‌دار، خارج از موضوع پوستر شکل نمی‌گیرد، بلکه از پتانسیل‌های فرمی ظاهری و انتزاعی موضوع پوستر شکل می‌گیرد.

برخی از طراحان گرافیک، از امکانات نوشتاری به مثابه فرم تصویری (تایپوگرافی) برای ارائه موضوع پوستر بهره می‌برند؛ البته در موارد غیر از این هم نوشتار به‌عنوان یک شاخص تصویری مهم دارای اهمیت است. نوشتار به همراه تصویر، عنصر ملزوم یک پوستر به شمار می‌آید. انتخاب تایپ‌فیس مناسب و زیبا و چیدمان خلاقانه آن با تصویر، انرژی تصویری پوستر را دو چندان می‌کند. طراحان حرفه‌ای در موارد خاص حتی فرم تایپ ‌فیس‌های معمول را در جهت رسیدن به ترکیب‌بندی مناسب، دستکاری می‌کنند و یا فرم نوشتاری متناسب با موضوع پوستر خود را طراحی می‌کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این امکان برای طراح گرافیک وجود دارد که پس از فراگیری اصول و شاخص‌های شناخته شده، دنیای شخصی خود را خلق کند و به‌عنوان یک «طراحِ مؤلف» فردیّت خود را به مخاطبان نشان دهد.

۱۴۴۸
کلیدواژه (keyword): مقاله
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید