عکس رهبر جدید

ادمودو: کاربردهای آموزشی ادمودو

  فایلهای مرتبط
ادمودو: کاربردهای آموزشی ادمودو
دنیای مجازی و به‌طور اختصاصی‌تر شبکه‌های اجتماعی، به سبب داشتن شرایط و ویژگی‌هایشان، می‌توانند مکان بسیار مناسبی برای آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه باشند. ولی هنوز آن‌طور که باید و شاید این نقش پررنگ نشده است و غالباً از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان محیطی ناامن یاد می‌شود. البته در این میان حساب «شبکه اجتماعی» ادمودو۱ جداست. این شبکه اجتماعی در واقع به گفته خودش شبکه اجتماعی امنی است برای دانش‌آموزان و معلمان.

ادمودو چیست؟
• ادمودو ابزاری کمک آموزشی است که ارتباط بین اعضای کلاس (دانش‌آ‌موزان یا دانشجویان) و مدرس (معلم یا استاد) را برقرار می‌سازد.

ادمودو یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی است.

ادمودو برخلاف «تلگرام» و «واتساپ»، یک پیام‌رسان ساده نیست.

 

با ادمودو چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
با داشتن کد کلاس که مدرس اعلام می‌کند می‌توان یک «اکانت» دانشجویی یا دانش‌آموزی ساخت.

می‌توان روی تابلوی کلاس مطلب گذاشت و روی مطالب بقیه نظر. این امکان برای مباحث درسی (و البته نه  در مورد جواب تمرین‌ها قبل از پایان مهلت) مفید است.

می‌توان تمرین‌هایی را که قرار است حل شوند ملاحظه و پس از انجام تمرین، پاسخ آن‌ها را ثبت کرد. هم‌زمان نیز اگر سؤالی در مورد تمرین وجود داشت، پرسید.

می‌توان اسلاید، جزوه و سایر منابع آموزشی را که استاد در کتابخانه کلاس قرار می‌دهد، دریافت و مطالعه کرد.

امکان دریافت نمره پس از تصحیح تمرینات انجام شده وجود دارد.

امکان دریافت کوئیز به صورت آن‌لاین هم وجود دارد.

می‌توان فهرست هم‌کلاسی‌ها را دید، اما طبق سیاست ادمودو دانش‌آموزان و دانشجویان امکان گفت‌وگو خصوصی با هم را ندارند.

ادمودو یک شبکه اجتماعی مفید و کاربردی مخصوص معلمان و دانش‌‌آموزان است،‌ با یک سامانه مدیریتی قوی و امکانات کاربردی که بسیاری از امور را برای معلم نظم می‌دهد و سرعت و دقت نهایی را به‌صورت چشمگیری بهبود می‌بخشد.

از این شبکه می‌توان برای طراحی کلاس‌های مجازی استفاده کرد. برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی که جنبه‌های تفریحی آن‌ها برای کاربران پررنگ‌تر است،‌ ادمودو یک شبکه اجتماعی آموزش‌محور است.

اگر بخواهیم ادمودو را توصیف کنیم، همین جمله کافی‌ است: فیس‌‌بوکی است برای آموزش، و تعلیم و تعلم! در این شبکه اجتماعی، حتی والدین نیز می‌توانند فعالیت کنند. ادمودو امکانات بسیار جالب و وسیعی نیز در اختیار معلمان قرار می‌دهد.

 

ویژگی های نرم‌افزار ادمودو
ایجاد گروه‌های یادگیری ورای کلاس
معلم می‌تواند گروه‌هایی در فضای ادمودو تشکیل دهد و در خارج از مدرسه نیز با دانش‌آموزان در ارتباط باشد. این کار باعث می‌شود یادگیری مختص مدرسه نباشد.

تعامل دانش‌آموزان و معلمان با هم
ارتباط مداوم بین معلم و دانش‌آموزان سبب تعمیق یادگیری دانش‌آموز می‌شود. همچنین برای ارتباط بین معلمان همکار نیز بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

مباحثه درسی در خارج از ساعات درسی
بسیاری از بحث‌های درسی با فرصت محدود حضور در کلاس، قابل ارائه شدن نیستند. بنابراین بیرون از مدرسه، با این برنامه به راحتی می‌توان ساعت‌ها درباره موضوع مورد‌نظر به بحث پرداخت.

ارسال تکلیف، آزمون، نظرسنجی و ...
برنامه ادمودو این امکان را برای معلمان فراهم می‌سازد که تکالیفی برای دانش‌آموزان بفرستند و دانش‌آموزان نیز آن تکالیف را انجام دهند و مجدداً به معلم خود بازگردانند و همچنین انواع آزمون‌های مداد کاغذی و عملکردی را با توجه به موضوع درس انجام دهند.

پیگیری پیشرفت با کارنامه‌های داخل برنامه
در این محیط به راحتی می‌توان از پیشرفت و عملکرد دانش‌آموزان کارنامه‌هایی طراحی کرد تا در جریان پیشرفت خود قرار گیرند.

آپلود و به اشتراک‌گذاری انواع فایل‌ها
معلم می‌تواند براساس موضوع و ماده درسی، محتوا را در قالب عکس، فیلم و سایر اشکال آموزشی ارسال کند.

امکان گرفتن جایزه و کسب مدال
در این محیط معلم می‌تواند با ارائه انواع پاداش‌ها و مدال‌ها، رقابت‌هایی سالم بین دانش‌‌آموزان ایجاد کند و از این طریق آن‌ها را بیش از پیش فعال و درگیر یادگیری خود سازد.

پوشش منابع جدید
در این محیط آموزشی دانش‌آموزان می‌توانند در حیطه مورد یادگیری خود به منابع متفاوت و به روز دسترسی داشته باشند.

 

روش استفاده از شبکه ادمودو
به دو شکل می‌توان از شبکه ادمودو بهره برد: وب‌سایت ادمودو، اپلیکیشن ادمودو.
در روش اول، وارد سایت ادمودو به آدرس www. edmodo. Com می‌شویم. وب‌سایت ادمودو روی رایانه در مقایسه با سایر وسایل الکترونیکی (موبایل یا تبلت) بهترین رابط کاربری را دارد و کاملاً بی‌نقص است. استفاده از وب‌سایت روی موبایل توصیه نمی‌شود، چون هنوز به تکامل نرسیده و اشکال‌های زیادی دارد. روش ‌دوم، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است که هم برای اندروید‌ و هم اپل موجود‌ند.

 

ساخت اکانت
در ابتدای کار مشخص می‌کنیم استاد هستیم، دانش‌آموز یا والدین دانش‌آموز. معلم باید کد کلاس موجود در ادمودو را در کلاس به دانش‌آموزان اطلاع دهد. نام و نام‌خانوادگی را فارسی و کامل وارد می‌کنیم. اکانت‌های دارای نام ناقص حذف می‌شوند. یک ‌id برای خود انتخاب و ایمیلمان را وارد می‌کنیم. در صورت فراموش کردن «رمز ورود» (پسورد)، نمره تمرین‌های قبل را از دست می‌دهیم. پس از ورود می‌توانیم «تابلوی کلاس» را مشاهده کنیم. تمرین‌ها همین‌جا هستند و در صورت نیاز می‌‌توان از طریق کادر بالای صفحه روی تابلو نوشت.

 

استفاده از کتابخانه کلاس
اسلاید‌های کلاسی و سایر منابع درسی از قسمت «resources» در اپلیکیشن اندروید و «folders» ‌در وب‌سایت‌ قابل دسترسی هستند.

 

ارسال جوال تمرین‌ها
ادمودو برای ارسال جواب تمرین‌ها راه‌های متعددی دارد. در ساده‌ترین حالت می‌توانیم آن را تایپ کنیم یا تصویر را به‌عنوان  حل تمرین ارسال کنیم. تمرین پس از موعد مقرر قفل می‌شود. پس از یک بار ارسال جواب نیز تمرین قفل می‌شود و امکان تغییر وجود ندارد. اما استاد می‌تواند استثنا قائل شود و اجازه ارسال مجدد را صادر کند.

از طریق کلیک روی «open assignment» و یا «view assignment» می‌توان وارد قسمت حل تمرین شد و سپس از قسمت «submissions» یا «turn in assignment» تمرین را فرستاد. پس از ارسال تمرین باید بتوان تمرین ارسال شده را دید. در قسمت «comment» می‌توان در مورد تمرینی که حل شده است، سؤال پرسید. استاد پس از تصحیح تمرین‌ها به آن‌ها نمره می‌دهد. با نوار «اعلان» (نوتیفیکشین) از تصحیح تمرین خود مطلع می‌شویم و می‌توانیم نمره آن را ببینیم.

برای بهره‌گیری معلمان و دانش‌آموزان در زیر فهرست سرفصل‌های بعضی از درس‌هایی را می‌بینید که در سایت ادمودو معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از فیلم و محتوای الکترونیکی آن‌ها استفاده کنند و به‌منظور تسهیل فرایند آموزش و یادگیری، آن‌ها را به کار گیرند.

ریاضی (Math): جبر، ریاضی کاربردی، عملیات اساسی، عددهای اعشاری، هندسه، ریاضی ذهنی، ترتیب عملیات، پیش‌حساب، مثلثات، حساب، کسر، نمودار، اندازه‌گیری، ارزش مکانی و آمار.

زبان انگلیسی (English Language Arts): سواد متعادل، دستور زبان، ادبیات، شعر، داستان کوتاه، واژگان، مقاله‌نویسی، زبان، آوایی، خواندن، املایی، نوشتن، نوشتن نمایش، صحبت کردن و گوش دادن.

علوم پایه (Science): محیط، انرژی، گیاهان، حیوانات،‌ آب، گرمایش جهانی، آب و هوا، آناتومی، ستاره‌شناسی، زیست‌شناسی، علم شیمی، علوم فیزیکی، علوم زمین.

مطالعات اجتماعی (Social Studies): مدنی، عدالت، قانون، انتخاب، رأی‌گیری، دولت، جغرافیا، اقتصاد، روان‌شناسی، فلسفه، تاریخ جهان، مطالعات منطقه‌ای.

زبان‌های جهانی (World Language): شامل زبان آمریکایی، انگلیسی، چینی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، عربی، فرانسوی، ژاپنی، پرتغالی و اسپانیایی.

هنرها (Arts): شامل تاریخ هنر، آشپزی، نمایش، گرافیک، موسیقی بدون کلام، موسیقی، ترکیب موسیقی و هنرهای تجسمی.

علوم رایانه (Computer Science): برنامه‌نویسی، طراحی وب‌سایت، طراحی بازی، رباتیک، کنکوری، سیستم عامل، توسعه تلفن همراه، علوم داده، و شبکه‌های رایانه‌ای.

یادگیری جهانی ( Global Learning): اهداف جهانی برای توسعه پایدار، آموزش انسان دوستانه.

 
پی‌نوشت

1. Edmodo

۹۶۰۸
کلیدواژه (keyword): کاربرد فناوری آموزشی
زینب آزاده
۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
4

ممنون برنامه و محیط جالب و خوبی داره ، ممنون از خانم آزاده .


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید