عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

راه نشان

  فایلهای مرتبط
راه نشان
نقش مربیان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

حرکت انسان‌ها از زمان تولد شروع می‌شود. این حرکت چنانچه در مسیر صحیح باشد، با رشد و تعالی همراه است و چنانچه در مسیر انحراف یا غفلت باشد، رو به‌سوی شقاوت و درماندگی دارد. آنچه مسیر حرکت انسان‌ها را مشخص می‌کند، نظام فکری آن‌هاست. هر حرکتی که انسان‌ها در زندگی شخصی دارند و عواطف و عبادات خود را جهت می‌دهند، و هر حرکتی که در اجتماع و ارتباط با دیگران دارند و وظایف اجتماعی و آرمانی خود را دنبال می‌کنند، تابع نظام فکری ایشان است. انسانی که نداند برای چه به دنیا آمده و به کجا باید برود، به تصور علف‌ها و خوابگاه‌های دنیا زندگی می‌گذراند و سر در آخور دنیا کرده است و آن‌قدر می‌خورد تا زمین‌گیر شود. روزگار را به یافتن زرق‌وبرق‌های زودگذر می‌گذراند و تنها جسمش رشد می‌کند و از رشد روحی که بال پرواز ابدی است، بهره‌ای نمی‌برد. دانشجویی که نداند برای چه دانشجو شده و چرا این رشته تحصیلی را انتخاب کرده و درس‌های دانشگاه به چه کارش می‌آید، صبح و شب کلاس‌ها را می‌گذراند و در دوره دکتری می‌ماند که چه کند و به دنبال شغل به هر جا رو می‌زند. مسئولی که نمی‌داند مسئولیت‌اش چیست و چه باید بکند، به گسترش ارتباطات خود می‌پردازد تا در چند روز مسئولیت، بهره خود را از دنیا بیشتر کند. این نظام فکری است که می‌تواند سعادت و شقاوت ابدی انسان‌ها را به دنبال داشته باشد. این نظام فکری است که به انسان‌ها و مسیرشان جهت می‌دهد و آن‌ها را گام‌به‌گام بالا می‌برد یا پایین می‌آورد.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک نظام فکری پویا و جهت‌دهنده است. این بیانیه قدم‌به‌قدم حرکت انسان‌های جامعه در گام اول را به تصویر می‌کشد و به یادشان می‌آورد که «اولاً همه‌چیز علیه ما بود؛ چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه و نه به ‌زور شمشیر خود بر سر کار آمده بود. و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی، و چه وضع به‌شدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فناوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر. ثانیاً، هیچ تجربه پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت».

این یادآوری به فرد فرد جامعه متذکر می‌شود که نه‌تنها جامعه و عرصه جهانی با ما همراه نبود، بلکه نقشه‌ای هم برای حرکت نداشتیم. اما با حضور یک طلبه که وظیفه طلبگی خود را می‌دانست و تلاش کرد قدم‌به‌قدم نظام فکری جامعه را شکل و نور هدایت الهی را به آن‌ها نشان دهد، مسیر حرکت مردم و جامعه تغییر کرد. امام خمینی«ره»، همان طلبه‌ای که جهان را دگرگون ساخت، سال‌ها با ‌کلید اصلی حرکت که «امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده» است، روی نظام فکری مردم کارکرد و جامعه را به‌سوی سعادت رهنمون ساخت. امام خمینی«ره» به ما آموخت که باید حرکت کرد، هر چند دنیا علیه تو باشد. باید ایستاد، هر چند جهان مقابل تو باشند. امام خمینی«ره» به ما آموخت راه سعادت به‌سوی خداست و «من کان لله کان الله له».

بیانیه گام دوم پس از تبیین و به تصویر کشیدن اینکه چه بوده‌ایم و چه حرکتی در گام اول داشته‌ایم، به تبیین مسیر ما در گام دوم می‌پردازد. در ابتدای گام دوم، رهبر عزیزمان برکت‌ها و دستاوردهای صبر و تحمل سختی‌های گام اول را نشانمان می‌دهد و می‌فرماید: «گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده ملی را که جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است، در کانون مدیریت کشور وارد کرد. آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد و روحیه و باور «ما می‌توانیم» را به همگان منتقل کرد و به برکت تحریم دشمنان، اتکا به توانایی داخلی را به همگان آموخت.» سپس نشانمان می‌دهد تا کجای مسیر آمده‌ایم و چه وضعیتی داریم.

ما ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرز را به دست آورده‌ایم و آن را مدیون خون شهدا هستیم. ما در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها پیشرفت کرده‌ایم و از کشوری مونتاژکننده در صنعت و ترجمه‌کننده در علم، به کشوری تولیدکننده رسیده‌ایم. مشارکت مردمی در مسائل سیاسی و موضوعات اجتماعی به اوج رسیده است و نگاه مردم به مسائل بین‌المللی ارتقای شگفت‌آوری پیدا کرده است. کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور بسیار سنگین شده است، هرچند از کارکرد و گسترش کامل آن ناراضی هستیم. افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان، جایگاهی است که با هدایت امام خمینی«ره» و امام خامنه‌ای حفظه‌الله به آن دست پیدا کرده‌ایم.

اما رهبر عزیزمان چشم‌انداز چهل ‌سال آینده‌مان را نشان می‌دهد. نشان می‌دهد به کدام قله نگاه کنیم و از چه مسیری حرکت کنیم تا به قله برسیم. نشان می‌دهد در کوله خود چه داریم و چگونه باید از این همه استعداد و توانایی استفاده کنیم. در گوشمان می‌گوید موفقیت در این مسیر یک راز دارد؛ رازی که در گام اول ما را موفق کرد؛ رازی که چون شاه‌کلید، همه قفل‌های جهانی را باز می‌کند. به ما می‌آموزد که آن کلید، «امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده» است.

حال وظیفه معلمان و مربیان تربیتی در مسیر تحقق گام دوم همان مسیری است که امام راحل دنبال کرد تا جامعه حرکت کرد. همان مسیری است که امام خامنه‌ای حفظه‌الله در سخنرانی‌های خود آن را دنبال می‌کند: تلاش برای رشد و تعالی مردم و آحاد جامعه. این رشد و تعالی با شکل‌گیری نظام فکری ایشان و حرکت در این مسیر محقق می‌شود. مربیان تمدن‌ساز باید به مردم بیاموزند که دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت هر کشور است و با بیان و عمل خود، حرکت مردم را برای رشد علمی و پژوهشی شتاب بخشند. مربیان باید تلاش کنند جامعه رشد معنوی و اخلاقی پیدا کند. رشد معنوی از آن نظر مهم است که جهت حرکت جامعه را مشخص می‌کند. تبیین و گسترش برنامه‌های اخلاقی اسلام و توجه به برنامه‌های دینی مانند نماز اول وقت، نافله‌ها و نماز شب، و روزه‌های مستحبی می‌تواند در رشد معنوی و اخلاقی جامعه مؤثر واقع شود.

این مربیان هستند که باید نگاه اسلام نسبت به اقتصاد را در جامعه تبیین کنند. اسلام به دنبال مال‌اندوزی نیست، اما به رشد اقتصادی جامعه اسلامی که کلید و عامل سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری جامعه است، توجه می‌کند. در جامعه اسلامی اقتصاد هدف غایی نیست، بلکه ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به هدف جامعه اسلامی است و تبیین این نگاه و حرکت در آن وظیفه مربیان دغدغه‌‌‌مند است.

فساد چون زلزله‌ای به مشروعیت نظام اسلامی ضربه می‌زند. مربیان باید عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد را در جان‌ها بکارند و خود علمدار این مسیر باشند و به دنبال مال و مقام و ریاست‌طلبی نروند.

جوان‌های زیادی در انقلاب اسلامی جان خود را تقدیم کردند تا ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های جهان در امان باشد. این استقلال و آزادی هدیه خداوند به انسان‌هاست. مربیان باید این نعمت والا را به جامعه نشان دهند و با همراهی ایشان برای حفظ و تقویت آن بکوشند.

انقلاب اسلامی جهانی است و به مرز ایران اختصاص ندارد. این انقلاب اسلامی است که دل‌های بسیاری را زنده کرده است و جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی را تشکیل داده است. در شرایط کنونی که جبهه شیاطین با تمام قوا به میدان آمده است، بر مربیان لازم است دشمن را به مردم نشان دهند تا به‌خوبی در مقابل آن مرزبندی کنند و در روابط بین‌المللی خود بکوشند عزت ملی و اسلامی حفظ شود.

غرب نیز تلاش می‌کند تمام فرهنگ فاسد خود را که موجب تباهی خودش شده است، به مردم ما تحمیل کند. سبک زندگی غربی یکی از تولیدات غرب است که مربیان انقلاب اسلامی باید ضمن تبیین ضعف آن، به تبیین سبک زندگی اسلامی که سراسر نشاط و طراوت و عشق و دوستی است، بپردازند.

در این نوشتار بر آن شدیم که ضرورت حضور مربیان را در رشد و تعالی گام‌های انقلاب اسلامی بیان کنیم؛ ضرورتی که باید در مسیر تفکر‌سازی و رشد فکری جامعه شکل گیرد. این حضور چنان مهم است که با کوتاهی از آن، جامعه به‌سرعت منحرف‌ می‌شود یا از فهم مسیر اصلی باز می‌ماند. لازمه حرکت صحیح و پرسرعت جامعه، فهم درست مربیان از مسیر و چگونگی تحقق آن و سپس تبیین آن برای جامعه و کمک به بخش‌های جامعه به‌منظور حرکت در مسیر صحیح است.

اللهم اجعلنا مجدد دینک و محیی شریعتک

 


۳۴۴
کلیدواژه (keyword): رشد معلم,گام دوم,بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید