عکس رهبر جدید

الفبای حرکت

  فایلهای مرتبط
الفبای حرکت

مهارت‌های دستکاری

پرتاب کردن

مهارت پرتاب ‌کردن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دستکاری است و به‌معنی پرتاب کردن وسیله با اجزای بدن است. این مهارت مهم شکل‌های متفاوتی دارد، از جمله پرتاب با یک دست از زیر و از بالا، پرتاب با دو دست از زیر و از بالا. از این مهارت در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از قبیل پرتاب توپ توسط دروازه‌بان فوتبال، پاس سینه در بسکتبال استفاده می‌شود.


 دریافت کردن

دریافت کردن یکی از انواع مهارت‌های دستکاری است که در آن، فرد با تکیه بر توانایی چشم در ردیابی شی، در جذب و کنترل نیروی جسم با بخشی از بدن، معمولاً دست‌ها، می‌کوشد. حفظ تعادل در مهارت گرفتن نیز اساسی است. پایداری تعادل هم‌زمان با قرار دادن بدن در راستای پرواز با جسم ضروری است. توانایی گرفتن در طیف گسترده‌ای از بازی‌ها مانند فوتبال، بسکتبال، هندبال و ژیمناستیک بسیار حیاتی است.


 


ضربه زدن

ضربه زدن یکی از مهارت‌های بنیادین است که می‌تواند با دست، پا و یا با وسیله و ابزار صورت گیرد. هنگامی که به یک توپ ضربه زده می‌شود، نیرو از روی پا یا دست یا ابزار به توپ اعمال و باعث می‌شود توپ در جهت اعمال نیرو حرکت کند. هرچه نیروی بیشتری اعمال شود، سرعت حرکت توپ بیشتر خواهد بود.


 


ارزشیابی مهارت‌های حرکتی بنیادین

ارزشیابی فرایندی است که آموزگار را از میزان کسب اهداف تعیین‌شده‌ی آموزشی آگاه می‌سازد و برای برنامه‌های آتی چشم‌انداز روشنی را ترسیم می‌کند. لذا پس از پایان هر دوره‌ی آموزشی باید نسبت به ارزشیابی‌های اهداف مورد نظر تلاش و نتایج ثبت شده را تحلیل و بررسی کرد. مهارت‌های بنیادین یکی از هدف‌های آموزشی است که به دلیل سن کم فراگیرندگان آن، شاید بتوان مدل‌های خلاقانه‌ای برای ارزشیابی آن‌ها پیاده کرد.

فهرست وارسی آموزگار: در حال حاضر برای ارزشیابی مهارت‌های بنیادین دانش‌آموزان تعدادی فهرست‌ وارسی‌ کیفی وجود دارد. در ادامه چند نمونه برای مثال ارائه می‌شود:

البته در منابع خارجی از الگوهای دیگری نیز برای سنجش و ارزشیابی مهارت‌های بنیادین حرکتی در قالب فهرست وارسی استفاده‌ می‌شود که یک نمونه‌ی آن در زیر ارائه شده است:

اما به دلیل مسائل روانی و شناختی کودکان که در سنین پایه ممکن است در ارزیابی‌ها و به‌طور مشخص آزمون‌های تعیین‌شده‌ی مهارت‌های بنیادین حرکتی با استرس یا نبود کنترل روانی حرکتی مواجه شوند، پیشنهاد می‌شود از بازی‌های متنوع برای ارزیابی استفاده شود؛ مثل «گرگم به هوا» (که به خم و راست شدن و نشست‌وبرخاست کودکان می‌پردازد)، یا «گانیه» (که در قالب بازی لی‌لی ارائه می‌شود).


  

۱۵۰۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی,تربیت بدنی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید