عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رشته طلایی

  فایلهای مرتبط
رشته طلایی
اگر دنبال یک راه میانبر می‌گردی که زودتر به مقصد برسی و قابلیت‌های خودت را نشان بدهی و استعدادت را بال پروازت کنی، نگاهی به رشته‌های هنرستانی بینداز، چرا که در این رشته‌ها مهارت‌هایی را می‌آموزی که زودتر دانش را به مهارت و درآمد تبدیل می‌کنی. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای تو فرصت‌های خوداشتغالی فراهم خواهد کرد و خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنی تو را جذب بازار کار می‌کند.

این شماره: مریم ریاحی، رشته طلا و جواهرسازی؛ هنرستان پروین اعتصامی. شهر بندرگز؛ استان گلستان.

مریم ریاحی هنرآموز پایه یازدهم رشته طلا و جواهرسازی است. خودش می‌گوید زیاد پر جنب‌وجوش و فعال نبوده‌است، اما یک روز یکی از دوستانش می‌خواهد برایش پلاکی با اسم مرجان بسازد. با خودش فکر می‌کند چرا من نباید آدم موفقی باشم و این است که شروع می‌کند به تشویق‌‌کردن خودش. شروع کار از همین‌جاست. اولین مشتری کارهایش هم از استان یزد بود. این مشتری انگیزه‌ای شد برای شروع یک حرکت. امروز مریم ریاحی به‌خوبی توانسته‌است آموزش‌های مهارتی هنرستان را به‌کارگیرد و کار و کسب خودش را راه بیندازد.



خیلی کوتاه درباره رشته‌ات بگو

رشته طلا و جواهر در گروه صنایع‌دستی و هنر قرار دارد. خوبی این رشته آن است که شما را مستقیم وارد بازار کار می‌کند. همان‌طور که از اسمش مشخص است، کارمان با فلزات و جواهرات ارزشمند و قیمتی، از جمله طلاست. شاید خیلی‌ها با خودشان بگویند این رشته خیلی خرج دارد، اما اگر برای این رشته وقت بگذارید و سلیقه به خرج بدهید، خیلی رشته خوب و پردرآمدی است.



یعنی نیاز به سرمایه زیادی نیست؟

صرفاً به طلا نیاز نیست. می‌توانیم از فلزات دیگر هم استفاده کنیم و از نقره، برنج و مس، بدلیجات بسازیم. ما در کنار طلا  و جواهرسازی، درس مهره‌سازی را هم آموزش می‌بینیم. می‌شود دستبند و گردنبند مهره‌ای ساخت. با نقره رینگ‌های ساده درست می‌کنیم و آن‌ها را با قیمت خوبی می‌فروشیم و سود می‌کنیم. چیزی که بیشتر از سرمایه مهم است، ذوق، سلیقه، عشق و علاقه به کارهای هنری و دست‌سازه‌های هنری است.



چه شد که این رشته را انتخاب کردی؟

من اصلاً از این رشته چیزی نمی‌دانستم! موقع ثبت نام تقریباً بیشتر رشته‌ها پر شده بود. در هنرستان با این رشته آشنا شدم. بعد از اینکه وارد شدم، دوستان و فامیل مسخره‌ام می‌کردند! اما یکی از تنها کسانی که پشتم بود و حمایتم کرد، مادرم بود. واقعاً موفقیت الآنم را مدیون او هستم. استادم آقای عبدالرحیم ذهبی هم خیلی در این راه حمایتم کرد و مرا تشویق می‌کرد. مدیر هنرستانمان یعنی خانم کاویان هم زحمت‌ زیادی کشید.



اگر بخواهی دوباره انتخاب رشته کنی، باز هم به همین رشته می‌آیی؟

من توانستم نگاهم را به رشته‌ام عوض کنم و ادامه بدهم. الآن هم از اینکه رشته طلا و جواهر را اتفاقی انتخاب کرده‌ام، خیلی راضی‌ام و موفق. این رشته را بی‌نهایت دوست دارم!



برای ورود به این رشته چه مهارت و تخصصی لازم است؟

علاقه به کارهای هنری و دستی و حوصله و صبر. بعد هم به حرف و نگاه دیگران اهمیت ندهید و با اشتیاق ادامه دهید.



چه هدفی را دنبال می‌کنی؟

خب، اول درآمدزایی، بعدش دانش و مهارت‌آموزی. شاید روزی بتوانم صنایع‌دستی بندرگز را متحول کنم و باعث افتخار خانواده و کشورم بشوم.



سفارش کارهایت را از چه طریق می‌گیری؟

دوستانم و اطرافیانم؛ جدا از اینکه برای خودشان هم خرید می‌کنند. آن‌ها مرا هم به دوستان و آشنایان معرفی می‌کنند. در فضای مجازی هم که صفحه دارم.



درآمدت تا الآن، با توجه به اینکه تازه‌کار هم هستی، چقدر است؟

خوب است خدا را شکر. راضی‌ام. بیشتر به فعالیت خودم بستگی دارد. حسنش این است که دستم در جیب خودم است.



و حرف آخر تو برای علاقه‌مندان این رشته؟

به توهین‌ها و تمسخرهای دیگران توجه نکنید. با تمام تلاش خودتان را به بالاترین نقطه برسانید و از موانع نترسید!



نکاتی درباه طلاسازی

طلاساز، با ذوب‌کردن فلزات با ارزش و گران‌بها مثل طلا و پلاتین، و بعد با قالبگیری، آن‌ها را به شکل‌ها و حالت‌های متفاوت تبدیل می‌کند. طلاسازی، طراحی و ساخت زیورآلات از فلزات با ارزش و قیمتی مثل طلا و پلاتین است.

رشته طلا و جواهرسازی یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر درس‌های عمومی و پایه، درس‌های مهارتی متنوعی دارد.

فارغ‌التحصیلان این رشته، اگر تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم می‌توانند در رشته ساخت طلا و جواهرسازی، هنرهای تجسمی و غیره، در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند.

۲۲۸
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کار-درس، طلا و جواهرسازی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید