عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

مهاجمان نامرئی بدن

مهاجمان نامرئی بدن
بدن ما میزبان هزاران نوع جاندار میکروسکوپی نامرئی است که درنقاط متفاوت سطح بدنمان جولان می دهند. اما بیشتر وقت‌ها، متوجه حضورشان نمی‌شویم. انواع انگل‌ها، مانند شپش، کک، کنه‌، انگل‌های میکروسکوپی به نام «مایت» یا همان جرب‌های پوست و مو، انواع میکروب‌ها که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، بالاخره باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها، همیشه سلامت ما را تهدید می‌کنند. یکی از راه‌های خلاص شدن از شر این مهمانان ناخوانده همیشگی رعایت نظافت و بهداشت شخصی و تمیز نگهداشتن محیط زندگی‌مان است. البته مراجعه به پزشک هنگام بروز هر نوع علائم غیر طبیعی درسطح بدنمان مانند پوست و مو، و نشانه‌هایی مانند سرما خوردگی‌ها را باید جدی بگیریم.

مشخصات تخم شپش

تخمهای شپش شبیه دانههای ریز نمک، بلور مانند و به رنگ روشن هستند. زمانی که شپش ماده تخمریزی میکند، با ترشح مادهای چسبناک، تخمها را به موها میچسباند و از این رو برخلاف شوره سر، تخمهای شپش به آسانی از موهای سر کنده نمیشوند. پس از یک هفته، نوزادان نابالغ که در مرحله شفیرگی هستند، متولد میشوند و طی دو یا سه هفته و قبل از بالغ  شدن،  سه بار پوست اندازی می کنند.

شپش موی سر

اولین نشانه از وجود شپش در موی سر خارش است. شپش ممکن است از وسایل آلوده به روی پوست منتقل شده باشد. این حشره موذی که درازیش به سه میلی متر میرسد در زیرموی سر انسان زندگی میکند. دارای چنگالهایی است که با آنها به پوست سر میچسبد. برای دیدن راحتترش میتوان پشت گردن و پشت گوشهای فرد مبتلا را نگاه کرد. تخم ریزی شپش

یک شپش ماده بالغ هر روز تعداد چهار تخم میگذارد  که طی حیات سی روزهاش تعداد شپشها را به صد میرساند.

 

پاها و چنگالها

شپش سر دارای سه جفت پاست که حالت انبرک مانند دارند. و انتهای آنها به چنگالهایی ختم میشود که برای چنگزدن  به موهای سر کاملا سازگاری دارند.

 

قطعات دهان

سازوارههای دهان شپش به صورت دندانهای ریزی هستند که در پوست سر فرو میروند و شپش از این طریق خون میمکد. ضمن این کار، نوعی ماده شیمیایی در بزاقش وجود دارد که با ریخته شدن در محل پوست، از لخته شدن خونی که خارج میشود، جلوگیری میکند. در نتیجه شپش به عمل مکیدن خون ادامه میدهد. شپش در طول شبانه روز پنج بار این کار را انجام میدهد اما تحمل چندین روز گرسنگی را دارد و زمانی که غذا نمیخورد، سازوارههای دهانش را تو میکشد و زیر سرش جمع میکند.

 

سر
یک جفت چشم شپش درناحیه سر قرار دارند که صرفاً می
توانند تاریکی و روشنایی را تشخیص دهند و ساختمان تکامل یافتهای ندارند که بتوانند تصویر تشکیل دهند. دو شاخک شپش هم بسیار حساس هستند و میتوانند در برابر هر نوع تماس، جریان باد و بو، مانند بوی عرق، واکنش نشان دهند.

 

شکم

این بخش از بدن شپش مجهز به دستگاه گوارش و دستگاه دفعی و تولید مثل است و  شپش ضمن تغذیه کردن از پوست سر و مکیدن خون رفته رفته شکمش متورم میشود و  دو برابر اندازه  واقعیاش می شود.

 

 

 

 

مایت: مایتها یا همان جربهای پوست و مو، انگلهای عنکبوتی بسیار ریزی به طول سه دهم میلیمتر هستند. آنها در ناحیه فولیکول موها یا همان پیاز مو  لانه میکنند و همانجا تخمریزی میریزند. از غددههای چربی پوست و سلولهای مرده پوست تغذیه میکنند.

 

باکتری: برخی از باکتریها عامل بیماریهای خطرناکاند، اما بسیاری از آنها مفید هستند. برای نمونه، باکتریهای مفیدی که در رودهها زندگی میکنند، و  به گوارش غذا یاری میرسانند. هرچند عامل بیماریهایی مانند وبا، کزاز یا حصبه و... باکتریها هستند.  اما در فرایند تصفیه فاضلاب، و تولید لبنیات، و تجزیه موادآلی، باکتریها نقش مهمی ایفا میکنند.

 

قارچ: قارچها یا کپکها از ذرات میکروسکوپی به نام«هاگ» به وجود میآیند و رشد میکنند. قارچها ناخن یا پوست ما را گرفتار میکنند. عفونتهای قارچی بیشتر لای انگشتان دست و پا را گرفتار میکنند. خارش و قرمزی سطح پوست، تاول زدن. پوستهپوسته شدن، تغییر رنگ ناخنها، و... از جمله عفونتهای قارچی هستند.

 

ویروس: ویروسها به مراتب کوچکتر از باکتریها هستند و  فقط به کمک میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهدهاند. عامل بسیاری از مرگ ومیرها در طول تاریخ بشر بودهاند و هنوز هم قربانی میگیرند. واکسن برخی از این بیماریها مانند آبله، فلج اطفال، سرخک و... کشف شده است. نکته مهم در مورد ویروسها این است که خودشان قادر به همانندسازی نیستند و برای ادامه حیات و چرخه زندگیشان به انرژی و دستگاه پروتئینسازی سلول میزبان نیاز دارند.

 

 

۱۷۱۸
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، بهداشت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید