عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی دانش‌آموزان به میزبانی مدارس

  فایلهای مرتبط
برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی دانش‌آموزان به میزبانی مدارس
معرفی طرح «مدرسه میزبان» معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، فدراسیون ورزش دانش آموزی

تحول در نظام آموزش‌وپرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم‌وتربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه‌های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان است و بر تربیت انسان‌های بااراده، خردورز، مؤمن، مسئولیت‌پذیر، قانون‌گرا، نظم‌پذیر، وطن‌دوست، جمع‌گرا، خودباور، ..... تأکید دارد. نظام آموزش‌وپرورش کشور برای تربیت نسلی شاداب و پرنشاط همت گماشته است و سعی بر آن دارد که دانش‌آموزان در کنار فراگیری علوم مختلف، از سلامتی، تحرک و پویایی لازم نیز برخوردار باشند. توجه به آموزه‌های دینی و توصیه‌های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تربیت دانش‌آموز دارای حس مسئولیت، بلندهمت، شجاع و فداکار و با احساس هویت ملی، سرزنده و بانشاط و پرانرژی با پرداختن به ورزش و فوق‌برنامه‌های آموزنده‌ و جذاب در مدارس کشور و اجرایی کردن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در راستای ترویج، تقویت مستمر و تحکیم فضایل اخلاقی در محیط‌های تربیتی با استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی و تأکید بر کرامت و عزت‌نفس و شجاعت، حیا و عفت، صداقت، مسئولیت‌پذیری و نظم و ایجاد تنوع در فرصت‌های تربیتی در مراکز آموزشی برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت را بر آن داشته است تا مدرسه را به‌عنوان پایگاه حضور همه دانش‌آموزان به‌عنوان محور اجرای فعالیت‌های خود قرار دهد و با اجرای مسابقات و رویدادهای ورزشی دانش‌آموزان، همراه با اصول مدون و براساس یک نظام تربیتی مشخص در درون مدرسه، زمینه‌های لازم را برای نقش‌آفرینی این نهاد به‌عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی فراهم سازد.

در طرح «مدرسه میزبان» مسابقات ورزشی بین مدارس در سطح ناحیه، منطقه و شهرستان، با تکیه بر مدیریت و راهبری مدرسه و همکاری اولیای دانش‌آموزان به میزبانی یکی از مدارسی که دارای فضا و ظرفیت لازم است، برگزار می‌شود و دانش‌آموزان با شرکت در مسابقات ورزشی علاوه بر ارتقای مهارت‌های ورزشی و سلامت جسمانی، لحظاتی شاد را همراه با تجربه‌اندوزی در حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در داخل مدرسه تجربه می‌کنند. مدارس کشور اصلی‌ترین پایگاه تعلیم‌وتربیت هستند و برگزاری بازی‌ها و رقابت‌های ورزشی از جمله جاذبه‌های تربیت‌بدنی  در مدارس و از موضوعات مورد اقبال و علاقه دانش‌آموزان و ابزاری بسیار قوی برای رشد و تعالی دانش‌آموزان در حوزه آموزشی و پرورشی به شمار می‌روند. میزبانی مسابقات ورزشی بین‌مدرسه‌ای توسط خود مدارس، امکان حضور و همراهی دوستان و هم‌کلاسی‌ها و هم‌مدرسه‌ای‌های دانش‌آموز ورزشکار را بدون صرف هزینه فراهم می‌کند و در این شرایط نه فقط اعضای تیم‌های مسابقه‌دهنده، بلکه کل مدرسه می‌تواند از یک رقابت پرهیجان لذت ببرد و از طریق آن آموزش ببیند. این امر هنگام برگزاری مسابقات در سالن‌های ورزشی خارج از مدرسه و صرفاً با حضور داور و مسئولان برگزاری میسر نیست و برگزاری مسابقات منطقه خارج از مدرسه نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز به یادگیری از طریق مشاهده و هیجان یک رقابت ورزشی در میان تمامی دانش‌آموزان مدرسه باشد و تنها شامل دانش‌آموزان ورزشکار حاضر در تیم ورزشی خاص است. همچنین میزبانی مدرسه، امکان حضور اولیا و خانواده دانش‌آموز ورزشکار را تسهیل می‌کند و در این شرایط طبق تئوری‌های روان‌شناسی شور و شوق بیشتری در دانش‌آموز ورزشکار ایجاد می‌کند. طرح مذکورمی‌تواند فرصتی برای هر یک از معلمان ورزشی باشد که به هر شکل یا علتی شرایط مشارکت در برگزاری یک مسابقه یا رویداد ورزشی را ندارند و می‌توانند به‌عنوان مسئول برگزاری رویداد ورزشی، تجربه کسب کنند و امکان مدیریت یک پروژه مهم را برای تمام ارکان مدرسه (مدیر، معاونان، پرسنل و معلمان)‌ فراهم کنند و باعث توسعه توان و تجربه همه آن‌ها شوند.

در طرح «مدرسه میزبان»، یک فرصت استثنایی برای پرورش، بسط و توسعه فعالیت‌های نهضت داوطلبی است که امروزه در سطح مسابقات ورزشی بین‌المللی به‌عنوان یک فعالیت رسمی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. با برگزاری مسابقات در فضای مدرسه، امکان استفاده از دانش‌آموزان علاقه‌مند و پرتوان به صورت داوطلبی در قالب انجمن‌های ورزشی دانش‌آموزی یا دانش‌آموزان داوریار و مربی‌یار که در دوره‌های داوریاری و مربی‌یاری ذیل برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش دیده‌اند، وجود دارد و باعث گسترش فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه و تقویت روحیه تعاون و همکاری می‌شود و همچنین شناخت و پرورش استعداد دانش‌آموزانی خواهد شد که توان اجرایی مطلوبی در مدیریت، هماهنگی و برگزاری مسابقات دارند. این مسئله می‌تواند در کسب توان و تجربه غنی و ارزشمند در برگزاری مسابقه در سن نوجوانی کمک کند و بدون هزینه مستقیم به پرورش مدیران و مجریان بینجامد که در آینده نزدیک‌ داوران، مربیان و برگزارکنندگان مسابقات مختلف ورزشی در سطوح مختلف استان، کشور و جهانی خواهند شد.

طرح «مدرسه میزبان» علاوه بر توسعه حیطه عاطفی - اجتماعی، باعث گسترش وفاق و روحیه همکاری و مشارکت در بین دانش‌آموزان، ایجاد زمینه تفاهم و همدلی و تعمیق دوستی و محبت در بین دانش‌آموزان، تقویت روحیه اعتمادبه‌نفس، خودباوری، شرح صدر و عدالت‌خواهی و تمرین بازی عادلانه و منصفانه در عرصه ورزش، تقویت، عزت‌نفس و کمک به ساخت مطلوب شخصیت دانش‌آموزان، توسعه میزبانی رقابت‌ها و رویدادهای ورزشی در مدارس و ایجاد فضاهای ورزشی و متناسب‌سازی آن با نیازهای دانش‌آموزان می‌شود و مدیران و مسئولان را بر آن خواهد داشت تا به توسعه و تجهیز امکانات ورزشی مدارس بیشتر اهتمام ورزند و در جهت تأمین نیازهای ورزشی دانش‌آموزان در مدارس تلاش کنند. بدین منظور شایسته است مدیران محترم کل استان‌ها، تمامی مسئولان سطوح استانی، شهرستانی، مدیران محترم مدارس، معلمان تلاشگر تربیت‌بدنی و اولیای عزیز دانش‌آموزان نسبت به انجام ساز و کار مناسب و اجرای مطلوب طرح مذکور در چارچوب دستورالعمل فنی مسابقات فرهنگی ورزشی دانش‌آموزان و با هماهنگی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش اقدام لازم را معمول دارند و با شرایط مطلوب توسعه ورزش دانش‌آموزی و با استفاده از ظرفیت مدارس فرصتی را برای کسب تجربه برای آینده‌سازان ایران اسلامی فراهم سازند و بدین ترتیب عملکرد مدیران و آموزگاران و دبیران تربیت‌بدنی را در راستای دستیابی به اهداف والای ورزش دانش‌آموزی ارتقا دهند تا شاهد تحقق اهداف تعلیم‌وتربیت و دستیابی به مدارسی شاد به همراه دانش‌آموزانی سالم و پرنشاط باشیم.

 

۲۵۷۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش تربیت بدنی، معرفی برنامه، طرح مدرسه میزبان، مسابقات و رویدادهای ورزشی دانش‌ آموزان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید