عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

پهنه‌بندی خطر زمین لغزش با استفاده از لایه‌های زمین ‌شناسی شهر لواسان از طریق GIS

  فایلهای مرتبط
پهنه‌بندی خطر زمین لغزش با استفاده از لایه‌های زمین ‌شناسی شهر لواسان از طریق GIS

چکیده

رشد و توسعه شهرها با عوامل متعددی در ارتباط است. از جمله این عوامل می‌توان به پدیده‌ها و فرایند‌های «زمین‌ ریخت‌شناسی» (ژئومورفولوژی) اشاره کرد که در این رابطه نقش غیر قابل انکاری دارند. اگر  در توسعه شهر برخی اصول و نکات ضروری رعایت نشوند، تعادل «مورفودینامیک» (تغییرات و پویایی) محیط به هم می‌خورد و توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند عواقب وخیمی را به بار آورد. ساخت‌و‌ساز در مناطقی با شیب نامناسب، و احداث تأسیسات در محدوده گسل‌ها، به‌ویژه گسل‌های فعال و کوهپایه‌ها و در زمین‌های سست، در زمره این بی‌توجهی‌ها هستند که ممکن است به بروز وقایع ناگوار و در نتیجه بحران بینجامند.

رشد و توسعه مناطق شهری در اثر افزایش جمعیت شهرها به‌‌صورت طبیعی، و نیز پدیده مهاجرت به شهرها باعث تغییر در کاربری اراضی و در نهایت وارد شدن فشار بیشتری به محیط طبیعی می‌شود که به تَبَع آن خسارات جبرا‌‌ن‌ناپذیری به محیط شهری وارد می‌آید، منطقه لواسان، به دلیل موقعیت مناسب و هم‌جواری با کلان‌شهر تهران، جمعیت زیادی را جذب کرده است، اما برخی از عوامل طبیعی و زمین‌ ریخت‌شناسانه موجود در این منطقه مانع توسعه شهر در بعضی از جهت‌های جغرافیایی شده است.

در این تحقیق، با شناسایی این موانع و بررسی آن‌ها با استفاده از روش کتابخانه‌ای، روش میدانی و سیستم اطلاعات جغرافی در مطالعات انجام شده، از عوامل شیب، جهت شیب، لیتولوژی، حریم گسل، بارش و عوامل انسانی استفاده شده است و با پردازش اطلاعات گردآوری شده و در نتیجه با تهیه نقشه پهنه‌بندی، جهت‌یابی نامطلوب و نسبتاً مطلوب (شرق) توسعه شهر لواسان از مرکز شهر (گلندوک) مشخص شده است.

۱۳۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم زمین، تکتونیک، ژئومورفولوژی و برنامه‌ ریزی، توسعه شهر، پهنه‌ بندی، شهر لواسان، GIS،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید