عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ایده بافی

  فایلهای مرتبط
ایده بافی
فرش از قدیمی‌ترین هنر-صنعت‌های ایرانی است. از دوران ایران باستان تا همین‌الآن، هرقدر هم روزگار چرخیده است، فرش از خانه عموم مردم ایران حذف نشده است.

فرش از قدیمی‌ترین هنر-صنعت‌های ایرانی است. از دوران ایران باستان تا همین‌الآن، هرقدر هم روزگار چرخیده است، فرش از خانه عموم مردم ایران حذف نشده است.

فرش، گلیم و قالی آیینه تمام‌نمای آداب و رسوم قومیت‌های گوناگون است و هر نقشی در طرحِ فرش دستبافت، نماد اتفاقی تاریخی، ارزشی فرهنگی یا رسمی مثل شب یلداست.

امروزه، تغییر سبک زندگی مردم و قیمت زیاد فرش دستباف باعث شده است عده کمتری سراغ فرش‌بافی و طراحی آن بروند، اما هنوز هم هستند افرادی که برخلاف امواج شنا می‌کنند و به سمت علاقه‌شان می‌روند. یکی از این افراد سحر زند سرابی است؛ او تصمیم گرفت ثابت کند: اگر هنر و فرهنگ با علاقه و پشتکار دنبال شود، حتماً به درآمد می‌رسد و راه موفقیت از خلاقیت می‌گذرد.

 

 

معدل 20 و کاردانش!

پول درآوردن در زندگی چنین نیست که یکباره اتفاق بیفتد. در زندگی هر فرد، وسیله‌هایی سبب‌ساز می‌شوند. برای مثال، گاهی اوقات پدیده‌ای  شبیه «تبلیغ» در ِخانه‌مان را می‌زند.

لطف الهی وقتی شامل حال سحر شد که در سال نهم متوسطه،  معدلش بیست شده بود! معلم‌ها، دوستان و مشاور مدرسه همگی منتظر بودند سحر رشته تجربی را انتخاب کند و مثل عموم دوستانش دلش بخواهد دکتر شود. اما تبلیغاتِ فرش دستباف ایرانی از زبان هنرمندانِ بزرگ فرش‌بافی و کارآفرین‌های این حوزه، کار خودش را کرد و سحر به رشته «طراحی فرش» علاقمند شد.

وقتی سحر برای ثبت نام در رشته طراحی فرش به هنرستان کاردانش شهدای فلسطین (ناحیه 4 شهر مشهد) رفت، اطرافیانش معتقد بودند راه موفقیت در رشته‌ای نظری بوده و او اشتباه کرده است! اما آینده خلاف این را ثابت کرد.

 

 

سالهای هنرستان

سحر بچه درس‌خوان بود و درچند سال هنرستان هم طوری درس خواند که در کنکور، در رشته «فرش» دانشگاه هنر تهران قبول شد.

از همان ماه‌های اول دانشجویی متوجه کمبود مهمی در مهارت‌هایش شد. آن کمبود، تسلط نداشتن بر نرم‌افزارهای طراحی فرش بود. آموختن کار با این نرم افزارها که متأسفانه در هنرستان تدریس نمی‌شدند و مهم‌ترین ابزار کارهای بعدی سحر بودند، از همان موقع شروع شد.

 

 

مرکز رشد کارآفرینی

مرکز رشد کارآفرینی مرکزی است که آموزش و پرورش ایجاد کرده‌است تا هنرجویان و فارغ‌التحصیلان هنرستانی ایده‌های خود را مطرح کنند تا بتوانند کار و کسبشان را آغاز کنند.

سحر یکی از هنرجویان دارای ایده بود. دانشجوی سال اول دانشگاه بود که از طریق همین مرکز با آموزش و پرورش همکاری کرد. او نقشه فرش طراحی می‌کرد و به هنرستان‌ها تحویل می‌داد.

همین زمان‌ها که بود کم‌کم متوجه شد برای کارآفرینی بهتر است با بخش‌های دیگر آن حوزه کاری هم آشنایی داشته باشد. برای همین سعی کرد به بافت، مرمت و رنگرزی هم تا حدی مسلط شود تا به آرزویی که در ذهنش داشت برسد.

 

 

فارغالتحصیل کارآفرین

سحر در دوران دانشجویی، علاوه بر همکاری با آموزش‌وپرورش، در زمینه فروش فرش دستباف و ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی برای فروش فرش هم تجربه‌هایی داشت. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تجربه‌هایش را روی هم گذاشت و با حمایت یکی از استادان دانشگاه و کمک مالی یکی از معلم‌های هنرستانش، کارگاه فرش‌بافی راه‌انداخت.

 

 

تأمین سرمایه

سحر که همه سال‌های هنرستان و دانشگاه مورد حمایت خانم معلمش بود، برای تأمین سرمایه شروع کار هم از او کمک گرفت. آن‌ها باهم شریک تجاری شدند. این شراکت هنوز هم پابرجاست. علاوه بر آن، خانم معلم، مدیر عامل شرکت هم هست.

 

 

کارآفرین برتر

از آن روزهایی که کارگاه تازه رونق گرفته بود و کسی آن را نمی‌شناخت، تا امروز که فرش‌هایش به کشورهای دیگر صادر می‌شوند و چندین قالی‌باف دارد، تنها چهارپنج سال می‌گذرد.

کارگاهی که با کمک هم‌کلاسی‌ها و حمایت مالی معلم و استاد سحر افتتاح شده‌بود، الان در شهرهای متعدد ایران شعبه دارد.

طرح‌های بسیار متنوع و کیفیت خوب فرش‌های سحر، علاوه بر فروش بالا و کسب سود، باعث شد او در سال 1396 رتبه برتر  «کسب وکار موفق بانوان» مرکز رشد کارآفرینی کشور شناخته شود؛ دقیقاً همان مرکزی که خودش کارش را از آن‌جا شروع کرده بود.

اما این انتهای آرزوهای او نیست. گسترش کار و افزایش شعبه‌ها، او را به یک کارآفرین موفق تبدیل کرده بود.

همین امسال، با وجود اینکه سن و سالی زیادی ندارد و بسیار جوان است، نامش در فهرست کارآفرین‌های برتر ایرانی قرار گرفته است.

 

 

فرش نو

در سال‌های اخیر، طراحان جوان فرش، با سلیقه و ذوق هنری‌شان، فرش‌هایی طراحی کرده‌اند که قواعد طراحی فرش‌های سنتی را ندارند و به نام  «فرش مدرن» شناخته می‌شوند؛ این فرش‌ها، مانند فرش‌های سنتی، لزوماً «لچک» و «ترنج» ندارند؛ مثلاًً شکل‌های هندسی دارند، نه طرح گل و مرغ.

می‌توانید طراحی فرش مدرن را هم امتحان کنید. خدا را چه دیدید؛ شاید در آینده به نام خودتان سبکی جدید و ماندگار ابداع کردید.


۶۶۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کارآفرین،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید