عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رشته شیمیایی

  فایلهای مرتبط
رشته شیمیایی
آشنایی با رشته صنایع شیمیایی

در کشور ما آموزشهای تئوری ارزش و اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل از این نظر ما بسیار پیشرفته هستیم. ولی اگر دنبال یک راه میانبر میگردی که زودتر به مقصد برسی و قابلیتهای خودت را نشان بدهی و استعدادت را بال پروازت کنی، نگاهی به رشتههای هنرستانی بینداز. چرا که در این رشتهها مهارتهایی را میآموزی که زودتر دانش را به عمل تبدیل کنی. آموزشهای مهارتی در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش برای تو فرصتهای خوداشتغالی فراهم خواهند کرد و خیلی زودتر از آنچه فکر میکنی، تو را جذب بازار کار میکنند.

محمدامین بحرینی، فارغالتحصیل رشته صنایع شیمیایی از شهر تهران، مهمان این شماره از مجله است. محمدامین از دوره متوسطه اول در کارخانه چرمسازی مشغول به کار بوده و از آنجا که به کسبوکار علاقه زیادی دارد، یکسالی میشود که وارد بازار چرمفروشی شده است. محمدامین در کنار حرفه اصلیاش، در بازار بورس هم فعالیت میکند و اعتقاد دارد علم کسب و کار را باید در بازار بهدست آورد. کارکردن به او یاد داده است نگاه مثبتی به اتفاقات داشته باشد، برای رسیدن به خواستههایش تلاش کند و با سختیها بجنگد. به عقیده محمدامین بحرینی، کارکردن آدمها را بزرگ میکند. جالب است بدانید او کوهنوردی حرفهای است و هدفش صعود به قلههای هشت هزار متری دنیاست.

 

چرا این رشته را انتخاب کردی؟

سال اول رشته ریاضی فیزیک خواندم، ولی با توجه به اینکه حرفهام چرمسازی بود، دوست داشتم در رشتهای درس بخوانم که با کارم مرتبط باشد. خب نزدیکترین رشته به کار من صنایع شیمیایی بود. پس، از سال دهم تغییر رشته دادم و در این رشته درس خواندم.

 

گفتی حرفهات چرمسازی است. چرا چرمسازی؟

سال هشتم که بودم، به واسطه دامادمان که کارگاه چرمسازی داشت، با این حرفه آشنا شدم. کمکم به این کار علاقه پیدا کردم و جذبش شدم. تا سال دوازدهم در یکی از کارخانههای چرمسازی مشغول بودم تا پایه دوازدهم که وارد بازار فروش چرم شدم.

 

چطور شد که از کار تولیدی وارد بازار شدی؟

علاقه زیاد به کسبوکار. این علم در بازار به دست میآید و من در حال یادگیری آن هستم. همین علاقه به کسبوکار باعث شد در کنار این کار وارد بازار بورس و ارز دیجیتال هم بشوم.

 

در کنار درس کار هم میکردی! سخت نبود؟

چرا، خیلی سخت بود؛ درس خواندن و همزمان کار کردن. ولی من به دنبال هدفهایی بودم که باید به آنها میرسیدم. برای همین نمیتوانستم صبر کنم درسم تمام شود یا بخواهم از خانواده کمک بگیرم. این شد که تصمیم گرفتم خودم کار کنم. خیلی هم سخت بود، خیلی. ولی انجامش دادم و الان هم دارم ادامه میدهم.

 

گفتی دنبال هدفهایی بودی. چه هدفهایی؟

هدفهای من زیادند. ولی قطعاً به بعضی از آنها رسیدهام و به هدفهای بزرگتر هم به امید خدا میرسم. یکی از هدفهای مهم برای من، رسیدن به استقلال مالی است تا به واسطه من خیلیها کار کنند و حقوق بگیرند.

 

کار کردن در سن جوانی چه تأثیری بر شما داشت؟

من به کار کردن در سن جوانی ایمان دارم. اگر آن تلاشها را در آن سالها نمیکردم، الان به چیزهایی که دارم نمیرسیدم. کارکردن باعث بزرگی آدمها میشود. به واسطه کارکردن تجربههای زیادی به دست میآوری که جای دیگر نمیتوانی آنها را کسب کنی. کارکردن روی من خیلی تأثیر مثبت داشت. وقتی میبینم میتوانم لوازم کوهنوردیام را خودم بخرم، موتوری زیر پایم هست و خیلی چیزهای دیگر، پس میگویم روی من تأثیر مثبت داشته.

 

چه سختیهایی داشت؟

از ساعت چهار و پنج صبح بیدارشدن، از توی اتوبوس و تاکسی خوابماندن، از شب تا صبح بیدارماندن و درسخواندن، هر چه بود گذشت.

 

و حرف آخر

به ما میگویند هنرستانی، به ما میگویند درسنخوان. به ما میگویند شما به درد درسخواندن نمیخورید. ولی اصلاً اینطور نیست. اگر دقت کنید، بیشتر صنعتگران و بیشتر کار راهاندازها از همین بچههای هنرستانی هستند. اگر بچههای هنرستانی نباشند، کار بقیه لنگ میماند. از همینجا به همه میگویم دمتان گرم، اگر واقعاً دنبال هدفهایتان هستید، اگر واقعاً دارید کارتان را درست انجام میدهید و درستان را میخوانید، دمتان گرم و امیدوارم که موفق باشید. اگر کار و درستان را با هم در یک زمینه پیش ببرید و تلاش کنید، قطعاً موفق میشوید.

 

 

در این رشته مىآموزیم

صنایعی را که در آنها واکنشهای شیمیایی انجام میشوند، صنایع شیمیایی شامل صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی، تولید لوازم خانگی، الیاف مصنوعی، و مواد بهداشتی و آرایشی میشود. هنرجویان در این رشته با فرایندهای شیمیایی، صنایع شیمیایی، مواد معدنی و آلی، تجزیه مواد معدنی و آلی، شیمی تجزیه، عملیات دستگاهی در صنایع شیمیایی، بهداشت و ایمنی در صنایع شیمیایی، تولید انواع شوینده، انواع آزمایشهای شیمیایی (معدنی و آلی) آشنا میشوند.

 

بازار کار

کارخانه‌‌های پالایش گاز، صنایع پلیمر، پتروشیمی، آزمایشگاههای شیمی، خط تولید مواد پاککننده، آبکاری فلزات به روشهای گوناگون، تصفیه آب مورد نیاز صنایع شیمیایی و کارخانههای تولیدکننده مواد شوینده و پاککننده.

 

تواناییهای لازم

رشته صنایع شیمیایی مجموعهای از علوم شیمی و مهندسی شیمی است. بنابراین، هنرجویان باید به تحصیل در رشته فناوری فرایندهای شیمیایی علاقه داشته باشند و از شیمی و کار در آزمایشگاه شیمی لذت ببرند و تواناییهای شناختی و ادراکی و حرکتی خوبی داشته باشند.

 

 

با تشکر از:

مدیریت هنرستان جابربن حیان منطقه شش تهران

۹۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کار درس،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید