عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

معالجه دربازکن

  فایلهای مرتبط
معالجه دربازکن
بخشی از کار، تشخیص این موضوع است که می‌توان به سادگی مشکل را برطرف کرد یا باید آن را به یک متخصص سپرد. گاهی کارهای ساده‌ای وجود دارند که می‌توان انجام داد؛ اما برخی از کارها به متخصص نیاز دارند و بهتر است قبل از انجام هر کاری با بزرگ‌ترها مشورت کرد. ​
 از میان ایرادهای دربازکنهای برقی، دو ایراد از همه رایجترند:

زنگ دربازکن کار می‌کند، ولی صدای کسی را که پشت در است، نمی‌شنویم و یا خیلی ضعیف می‌شنویم.

صدای او را می‌شنویم، ولی او صدای ما را نمی‌شنود.

چاره چیست؟ مثل همیشه از ساده‌ترین و کم‌دردسرترین مرحله شروع می‌کنیم:

گوشی را از دیوار جدا می‌کنیم.

گوشی‌ یک پایه ثابت (ریل) دارد که روی دیوار نصب ‌شده است و خود گوشی به حالت کشویی در آن قرار می‌گیرد. برای جداکردن گوشی کافی است آن را ـ با کمی فشار ـ از پایین به بالا حرکت دهید و از ریل خارج کنید.

 

دربازکن خانه‌تان حرف نمی‌زند و اگر هم حرف بزند، صدایش آن‌قدر ضعیف است که متوجه نمی‌شوید چه می‌گوید؟ پس احتمالاً خجالتی شده! شاید هم برعکس، مردم‌آزار شده: زنگ می‌زند، ولی هرچی می‌گوییم: کیه؟ چیه؟ شما؟!... جواب نمی‌دهد.

اما از شوخی گذشته، دربازکن‌های برقی، یا به قول خودمان «اف‌اف»ها، گاهی به‌مرور زمان و کارکردن زیاد، دچار مشکل می‌شوند. یکی از این مشکل‌ها آن است که صدای افراد را درست منتقل نمی‌کنند؛ چه از بیرون به داخل و چه از داخل به بیرون. در این روزهای کرونایی، مهمان که نمی‌آید، اما پستچی و مأموران قرائت کنتور‌ آب و برق و گاز و همسایه‌ای که کار داشته باشد، زنگ می‌زنند و ما نمی‌دانیم پشت در چه خبر است. ولی ما آدم‌هایی فنی و دست‌به‌آچار هستیم و یاد گرفته‌ایم ایرادهای جزئی وسایل خانه را برطرف کنیم.

در این چند شماره‌ای که گذشت، یاد گرفته‌ایم، با چند راه‌حل ساده، کم‌خطر و کم‌دردسر برای رفع مشکلات فنی وسایل خانه اقدام کنیم. اگر ایرادها جزئی بودند، آن‌ها را برطرف می‌کنیم و اگر نه، کار را به کاردان می‌سپاریم.

 

نکته مهم: هنگام جداکردن گوشی از پایه، شتاب و عجله نداشته ‌باشید، چون تعدادی سیم نازک به گوشی متصل‌اند و باید حواستان باشد که سیم‌ها قطع نشوند.

 پیچ‌های پشت قاب گوشی را با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید و دو قطعه قاب را از هم جدا کنید.

توجه: این کلید متحرک فنری که روی «برد» گوشی می‌بینید، در واقع همان ابزاری است که وقتی گوشی را روی پایه می‌گذارید، صدا را قطع می‌کند (درست مثل گوشی‌های تلفن) و همه‌چیز زیر سر همین کلید است! وقتی کثیف بشود و یا جرم و غبار بگیرد، انتقال صدا از خارج به داخل قطع می‌شود و یا به مشکل برمی‌خورد. شاید به ‌تجربه دریافته‌اید که معمولاً با بالا و پایین‌کردن این کلید قطع‌ووصل، جریان صدا برقرار می‌شود. اما برای تمیزکردن این کلید چه کار باید کرد؟

«اسپری کنتاکت‌شور» بهترین گزینه برای این کار است. اسپری کنتاکت‌شور را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم الکتریکی یا به ‌قول خودمان «الکتریکی‌ها» بخرید که قیمت زیادی هم ندارد، با این حال، اگر نتوانستید اسپری کنتاکت‌شور تهیه کنید، نفت یا الکل و ادکلن‌ هم کارتان را راه می‌اندازد.

روش تمیزکردن هم به این شکل است که کنتاکت‌شور، یا الکل، و نفت و ... را ـ به مقدار کم ـ داخل محفظه کلید، اسپری یا تزریق می‌کنید و کلید را چند بار به دفعات بالا و پایین می‌کنید تا رطوبت به تمام قسمت‌های داخلی کلید برسد و جرم و رسوبات را از بین ببرد. (این جرم و رسوبات معمولاً به چشم نمی‌آیند.)

اجزا و قاب گوشی را در جای خود قرار می‌دهید، پیچ‌ها را می‌ ببندید و گوشی را سر جای خود روی ریل نصب می‌کنید. به همین راحتی مشکل گوشی شما حل شد!

و اما، گفتیم گاهی گوشی صدا را منتقل می‌کند، ولی صدا از یک‌‌طرف و یا دوطرف ضعیف است. برای این کار باید زحمت بکشید بروید بیرون ساختمان و سراغ پنل دربازکن، یا همان «صفحه‌کلید» خودمان.

 

پیچ‌های پنل را با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید.

 

در پشت پنل، به «برد» دستگاه دقت کنید. دو سوراخ یا شیار روی برد هست که کنار یکی از این سوراخ‌ها نماد «میکروفون» و کنار سوراخ دیگری نماد «بلندگو» دیده می‌شود.

 

داخل این سوراخ‌ها پیچ ظریفی وجود دارد که وظیفه آن تنظیم صداست که به آن پتانسیومتر یا «ولوم» می‌گوییم.

 

اگر مشکل دربازکن این است که صدای بیرون را بد و ضعیف منتقل می‌کند، سراغ پیچ تنظیم میکروفون می‌روید (می‌بینید که جهت کم و زیادکردن صدا هم روی برد با فلش مشخص شده است)

 

با استفاده از یک پیچ‌گوشتی مناسب، آن را کمی می‌چرخانید و تنظیم می‌کنید

 

و اگر مشکل دربازکن این است که صدای داخل را بد و ضعیف به بیرون منتقل می‌کند، سراغ پیچ تنظیم بلندگو می‌روید.

 

نکته مهم: همان‌طورکه قبلاً هم گفتم، پیچ‌های(پتانسیومترهای) تنظیم‌کننده صدا بسیار ظریف‌اند و باید آن‌ها را به‌آرامی حرکت دهید. نکته دیگر این است که این پیچ‌ها را به مقدار کم شل یا سفت کنید. به مقدار کم حرکت دهید، بعد امتحان ‌کنید. هر وقت صدا به میزان مطلوب رسید، کار تمام است و پنل را سر جای خود ببندید. 

 

توجه: ما به دلیل عکاسی، «بُرْد» را از پنل جدا کرده‌ایم، ولی شما این کار را نکنید. چون اصلاً به این کار نیاز نیست.

۷۸۴
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، اتاق عمل،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید