عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

چم و خم کار

چم و خم کار
در شماره قبل به این موضوع اشاره کردیم که موضوع کار و چالش‌های آن، از پیداکردن کار گرفته تا ثابت‌‌‌شدن در آن و مهم‌تر از همه موفق‌شدن در زمینه کاری خود، چقدر می‌تواند برای ما مهم باشد.

از چالشهای جانبی کارها گفتیم. از سختی روزهای اول کار و همکارانمان که ما را نمیشناسند و به ما اعتمادی ندارند. دست آخر هم با هم رفتیم سراغ یادگیری حین کار و کنجکاویکردن برای آموزش دیدن. اکنون در این شماره از مجله میخواهیم با هم نگاهی بیندازیم به جوانب دیگر کارکردن و مشکلاتی احتمالی که ممکن است برای ما پیش بیاید.

 

ترس از اشتباهکردن

زمان شروع کار معمولاً کارفرما یا صاحبکار قوانین را برای ما توضیح میدهد و فهرست چگونگی انجام کارها و اینکه چه کارهایی را انجام ندهیم، برای ما شرح میدهد. برای مثال، چیزی که قطعاً اکثرمان میشنویم، بحث زمانشناسی کاری است. چیزی که صاحب کار ما از ما میخواهد و انتظار دارد، این است که همیشه دقیق و سروقت در محل کار حاضر شویم و اشتباه نکنیم. اما خب، این نکته را باید در نظر بگیریم که ما انسان هستیم و ممکن است گاهی اشتباهاتی بکنیم. ما ممکن است خواب بمانیم یا در تخمین ترافیک مسیر اشتباه کنیم، یا حتی وقتی شب سختی را گذراندهایم، بیحال وبیحوصله به محل کار برویم. اما اولاً این نکته را به خاطر داشته باشید که با داشتن اخلاق حرفهای کاری، بیشتر جدی گرفته میشوید. مثلاً در محیط کاری ساختمانی و یا پروژه عمرانی، اگر شما بهعنوان مهندس پروژه یا حتی پیمانکار بخش، دیر به محل کارتان بروید، این قضیه باعث بیاعتمادی طرفین در موارد دیگر میشود.

نکته دوم: سعی کنید چوپان دروغگو نشوید!

اینکه شما به هردلیلی مرتکب اشتباهی شدید و کار بهطوری که باید پیش نرفت، بهتر است همان موقع و در لحظه موضوع را با مافوق خودتان درمیان بگذارید تا اشتباه شما باعث لطمهای بزرگتر و بیاعتمادی افراد نسبت به شما نشود.

 

انعطاف در محیط کاری

وقت آن رسیده است که برویم سراغ یک موضوع مهم دیگر از قضایای کاری.

اصلاً انعطاف در محیط کاری چیست و چه معنایی میدهد؟ ببینید دوستان، انعطاف کاری یعنی بهطور مثال وقتی همکارانتان از شما میخواهند، کمکی به آنها بکنید. مثلاً شیفتتان را با آنها عوض کنید تا بتوانند به مراسم جشن تولد یکی از عزیزانشان برسند.

یا یکی از همکاران شما بهتازگی یکی از عزیزان خود را از دست داده و این باعث پایینآمدن راندمان کاری او شده است. در این حالت، در بازه زمانی کوتاهی، این تیم و مجموعه کاری است که به اصطلاح جورکشی میکند تا این شخص به شرایط عادی زندگی برگردد.

معمولاً عبوس و اخموبودن در محل کار باعث نمیشود جذبه یا کاریزمای کسی بالا برود. بالاخره شما در محیط کاری به کمک همکاران خود نیاز خواهید داشت. حتی اگر رئیس یک مجموعه باشید، این مقبولنبودن، شما را به مجری امری غیرمحبوب و ناتوان در میان نیروهایتان تبدیل خواهد کرد. بهتر است برای افزایش و بهترشدن راندمان کاری خود و همکارانتان، همیشه با روحیهای خوب و مهربان با همکارانتان برخورد کنید.

از این دست مثالها زیاد میتوانیم استفاده کنیم، اما کنه و اصل مطلب این است که دوستی و کمککردن به همکاران، هم باعث بالارفتن محبوبیت شما در محل کارتان میشود و هم میتواند وقتی شما در موقعیتی مشابه قرار گرفتید، کمکی باشد تا همکارانتان در نقاط تاریک و سخت زندگی، کمک حالتان باشند.

 

نکته درگوشی

البته که لازم است در این موقعیت یک نکته نیزاضافه شود:

حواستان را جمع کنید که این مهربانبودن و دوستی با همکاران، به شخصیت کاری شما و مهمتر از آن خود شما ضربهای نزند.

همیشه در تمام شرایط و مکانها افرادی هستند که بهدنبال شانه خالیکردن از زیر مسئولیتهای خود و سنگینترکردن بار همکاران خود هستند.

این دسته از افراد معمولاً بعد از دیدن روی خوش شما سعی میکنند استفاده سودجویانه داشته باشند. باید مراقب باشید که حد انعطاف و دوستی را حفظ کنید تا محیط و شرایط علیه شما نشود و کار برایتان به کابوسی پرتکرار تبدیل نشود.

 

حفظ ظاهر

در نکته آخر بحث چالشهای غیرکاری این شماره مجله، مبحثی وجود دارد که معمولاً افراد موفق آن را جدیتر میگیرند.

حفظ ظاهرکردن و رسیدگی به خود را میتوانیم از چند منظر ببینیم.

از دید اولیه، میتوانیم به نوع و مدل پوشش ما در محل کارمان نگاه کنیم. تصور کنید. یک آقا با یک پیراهن گشاد و یک جفت کفش کهنه و با شلوار کتان در یک مکان رسمی وارد میشود. یا خانمی با نوع پوشش نامناسب برای محل کاری رسمی ویا پوششی همانند لباسهای ورزشی برای پیاده روی در پارک وارد محل کارشان شوند.

وارد شدن با کفش ورزشی و شلوار جین به اداره مکانی مانند بانک یا اداره بیمه همانقدر عجیب و غیر حرفهای است که حضور یک بازیکن فوتبال با کت و شلوار رسمی در محل تمرینش عجیب و غیر حرفه ایست.

این افراد قطعاً در محل کار خود جدی گرفته نمیشوند. نه ارباب رجوع و نه رئیس این افراد نمیتوانند به چشم یک انسان موفق و دانا در زمینه کاری خودشان به آنها نگاه کنند.

نوع پوشش مناسب و رسمی برای مکانهای رسمی و خوش برخورد بودن از ملزومات کار فردی است که با ارباب رجوع سر کار دارد.

پس بهتر است نوع پوششمان و شرایطمان را با توجه به محیط و شرایط کاریمان بسنجیم تا تأثیر بهتری روی شخصیت و روند کاری ما داشته باشد.

منظر دیگر را میتوان به روی مدل شخصیتی ما در محل کارمان گذاشت. به عنوان شخصی که در محیط کاری خود احترام برای افراد قائل است و در این مسیر احترام دیگران را نسبت به خودش نیز جذب میکند. مسیری که باعث رشد بهتر و سریعتر افراد در مسیر کاریشان میشود.

۴۹۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، چالش‌های غیرحرفه‌ای
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید