عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

چشمه‌های رنگی

  فایلهای مرتبط
چشمه‌های رنگی

یکی از زیباترین جاذبههای طبیعی مازندران «چشمههای رنگی باداب سورت» است که در جنوب شهر «ساری»، حد فاصل روستاهای «اروست» و «مال خواست» واقع شدهاند. از شمال به ارتفاعات و تپههای پوشیده از جنگلهایی با درختان سوزنیبرگ، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچهها و گیاهان بوتهای، و از غرب به روستای اروست میرسند.

از نظر معنای لغوی، باداب «آب گازدار» و سورت «شدت اثر» است. این چشمهها دومین اثر طبیعی ملی ایران هستند که بعد از کوه دماوند به ثبت جهانی رسیدهاند. چشمههای باداب سورت، بعد از «چشمه پاموک کاله» ترکیه، دومین چشمه آب شور در جهان هستند. باداب سورتها مجموعهای از چشمههای پلکانی با آبهای رنگی گوناگوناند که از دل زمین با فاصله کمی از هم میجوشند. این چشمهها در رنگهای سیاه، قرمز، زرد، نارنجی و سبزآبی دیده میشوند و البته نهتنها در رنگ، بلکه در مزه و طعم هم با یکدیگر متفاوتاند.

شاید با خود بگویید چطور این پلکانها شکل میگیرند؟ خیلی ساده است: آبهای معدنی راهی طولانی را طی میکنند و از اعماق سنگهای سخت راه خودشان را به روی زمین باز میکنند. باد آبها را به این طرف و آن طرف حرکت میدهد و در همین بین خورشید داغ، آب را تبخیر میکند و مواد معدنی مانند ردپایی از آبها بهجا میمانند. پلکانیبودن این چشمهها که باعث زیبایی خاصی شده، به دلیل املاح موجود در آب و رسوبات متفاوت است. همین املاح موجود در آب چشمه باعث شدهاند هر جا که گوگرد داخل آب باشد، رنگش زرد شود، مس رنگ آب را قرمز و آهن آن را سیاه کند. نمک و آهک نیز رنگ چشمهها را به سفیدی میکشانند.

سنگهای تراورتنی بستر این چشمهها را تشکیل میدهند. تراورتن نوعی سنگ آهک از دسته سنگهای رسوبی است که از رسوبات چشمههای آب گرم به جای میماند.

در قسمتی از باداب سورت که پرآبتر است، حوضچهای با قطر حدود 15 متر و عمق نسبتاً زیاد شکل گرفته است که آب خیلی شوری دارد و در اطراف آن رسوبات سیاهرنگی دیده میشود. میگویند آب این چشمه برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی و روماتیستی و میگرن کارایی دارد. این دریاچه به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی و نمک فراوان در زمستان یخ نمیزند و هیچ جانداری هم در آن زیست نمیکند.

نزدیک چشمهها هرگز نباید روی سنگها راه بروید، چون به دلیل رفتوآمد زیاد سنگها فرسوده شدهاند و ترمیم آنها حداقل 100 سال زمان نیاز دارد؛ چرا که هر سانتیمتر از این چشمهها 300 سال طول میکشد تا دوباره رسوب کند. باید مراقب این پدیده طبیعی بینظیر باشیم، زیرا باداب سورت یکی از نمونههای عالی در دنیاست.

۹۷
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، پیشنهادهای ماه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید