عکس رهبر جدید

نجات زمین با پوست میوه

  فایلهای مرتبط
نجات زمین با پوست میوه
همه ما میوه دوست داریم و کمتر کسی هست که روزانه یک یا چند نوع میوه نخورد. میوه‌ها اندازه‌ها و طعم‌های متفاوتی دارند. اما ویژگی مشترکی بین همه آن‌ها وجود دارد: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم تمام بخش‌های یک میوه را بخوریم و قسمتی از آن را دور می‌اندازیم. مثلاً پوست هندوانه، خربزه یا پرتقال را نمی‌توانیم بخوریم. بخش‌های میانی بعضی میوه‌ها هم قابل خوردن نیستند؛ مثل هسته سیب، هلو، گیلاس و...

به این ترتیب با هر میوهای که میخوریم، زباله تولید میکنیم. این زبالهها تا چه اندازه برای زمین خطرناک هستند؟

 

هجوم حشرهها به سمت زبالههای مرطوب میوهها

خیلی از زبالهها خشک نیستند. مثلاً اگر هندوانهای را قاچ کنیم و قسمتهای میانی آن را بخوریم، آنچه به سطل زباله میاندازیم، علاوه بر پوست هندوانه، مقدار زیادی آب هندوانه است که روی پوست جمع شده است. حالا اگر چند روز این پوست در هوای آزاد باقی بماند، کمکم میگندد، بوی بدی تولید میکند و حشراتی مثل پشهها را نیز به سمت خود میکشاند. اگر باز هم کمی صبر کنید، میبینید کمکم کرمهای کوچکی روی پوست هندوانه شروع به حرکت میکنند. حشرات به همین سرعت تخمگذاری میکنند و کرمها از درون تخمها بیرون میآیند. به این ترتیب یک میوه خوشمزه میتواند زبالهای بدبو تولید کند.

اگر میوههای دیگر هم باشند، فقط کافی است زبالههای این میوهها در جایی مرطوب قرار بگیرند. باز هم باید منتظر بوی بد، هجوم حشرهها و کرمهای ریز باشیم و خطرات ناشی از بیماریهایی که حشرات پراکنده میکنند.

 

جمعشدن مواد غذایی در پوست میوهها

اگر پوست میوههایی که خوردهاید، در جایی خشک بمانند، بعد از مدتی آب داخل پوستها بخار و پوست کاملاً خشک میشود. مثلاً پوست پرتقال، انار، سیب یا موز به سرعت خشک میشوند و اگر کمی آنها را فشار دهید، خرد شده و به تکـههای ریـزی تبدیل میشوند. اما تا به حال فکر کردهاید که پوست میوه مدتها ویتامینهای گوناگونی را جمعآوری کرده است و با تابش نور خورشید به میوه، بخش عمدهای از مواد غذایی در پوست میوه جمع شدهاند؟

بهتر نیست به جای اینکه این پوستها را به مجموعهای بدبو و خطرناک تبدیل کنیم، از ویتامین آنها به بهترین شکل استفاده کنیم؟!

 

چهار کیلوگرم زباله تولیدی!

یک خانواده پنجنفره در طول یک ماه چهار کیلوگرم پوست میوه تولید میکند. برای اینکه متوجه مقدار این زبالهها شوید، اگر جایی دو وزنه دوکیلویی دیدید، سعی کنید آنها را با دو دست خود بلند کنید. این زبالههایی است که فقط از طریق میوهها دور میریزیم!

اما اگر همین پوستها را در محیطی خشک کنیم و در کیسهای جداگانه بریزیم، زبالهها بعد از مدتی خشک میشوند و مادهای مقوی تولید میکنند. البته نه برای ما، بلکه برای دامها و حیواناتی مثل گاو، گوسفند و... .

 

غذایی مفید برای گیاهان خانگی و درختان

شاید با خودتان بگویید: «چه کسی حوصله دارد پوست میوه خشک کند تا چهارپایان آن را بخورند؟!» پس بهتر است که خودتان از آنها استفاده کنید. چگونه؟ جواب ساده است.

پوست خشکشده میوهها میتواند کود بسیار مفیدی برای گیاهان باشد. فقط کافی است پوست میوه را بکوبید و خردشده آن را لای خاک گلدانهایتان بریزید. البته دقت کنید که مقدار کود همیشه باید بسیار کمتر از خاک باشد!

آنهایی که باغچه یا باغ دارند، تنها کافی است گودالی در باغ بکنند و پوستهای خشکشده را در گودال بریزند و رویش را با خاک بپوشانند.

به همین سادگی میتوانید به گیاهان خود مواد مغذی برسانید و زمین را از زبالههای بدبو نجات دهید، بدون اینکه هزینهای کنید.

 

استفاده از شیر فاسد

یکی دیگر از مواد غذایی که میتواند به زبالهای خطرناک تبدیل شود، «شیر» است. حتماً دیدهاید که روی هر بطری شیر، تاریخ انقضا دیده میشود و بعد از آنکه این زمان سپری شد، شیر خراب و فاسد و به اصطلاح تُرش میشود.

درست است که این ماده میتواند زبالهای خطرناک شود و به سرعت جانوران موذی را به خود جذب کند، اما شیر ترششده تنها برای انسان ضرر دارد و قرار نیست که برای همه موجودات خطرناک باشد!

بهترین راه برای استفاده از این ماده، مخلوط کردن آن با آب است و ریختن آن پای گیاهان آپارتمانی درون گلدان. با این کار هم به گیاهانتان غذایی مقوی میرسد و هم زمین را نجات میدهید!

 

مبارزه با تولید حشرات موذی

هر زباله مرطوب و بدبویی میتواند مثل یک آهنربا عمل کند و البته به جای فلزات، حشرات را دور خود جمع کند. حشرات هم به سرعت تخمگذاری میکنند و با رشد کرمهای آنها، حشراتی جدید روی زمین پراکنده میشوند. هر زبالهای که بازیافت یا تبدیل به مواد غذایی برای گیاهان میشود، از تعداد حشرات موذی روی زمین کم میکند.

پس، از همین امروز شروع کنید و دیگر اجازه ندهید زبالههای میوه همراه با دیگر زبالهها به بیرون ریخته شوند!

 

 

منبع: کتاب بازیافت و کاهش زباله، نوشته بافی سیلورمن، نشر فنی ایران، سال نشر 1392

۱۰۸۹۰
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، زمین شاد
محمد ماکویی
۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
1
5

با سلام بسیار از مطلب شما متشکرم. با این حال، بد نیست چند کلمه ای به آن ها اضافه کنم. درست است که پوست میوه در داخل خاک بطور طبیعی تجزیه می شود، اما این کار در زمانی طولانی صورت می گیرد. لذا بهترین استفاده از پوست میوه تبدیل کردن آن به کود کمپوست است. امروزه در جهان کمپوست سازهای خانگی خوبی هستند که از میان آن ها می توان به کمپوست ساز خانگی داغ، کمپوست ساز ورمی کمپوست و کمپوست ساز بوکاشی اشاره کرد. در این رابطه می توانید مطالب ارزشمندی را در سایت "بهداشت محیط دم دستی" مطالعه نمایید.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید