عکس رهبر جدید

صد و سی و شش میلیون سال زیر زمین

  فایلهای مرتبط
صد و سی و شش میلیون سال زیر زمین
اگر یک روز گرم آفتابی، موجودی را ببینید که صدوسی‌وشش میلیون سال سن دارد، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ می‌خواهید با چنین موجود زیبا و باشکوهی آشنا شوید؟ پس ادامه‌ی این صفحه را بخوانید.

من بزرگترین غار آبی جهان هستم!

شاید همیشه شنیدهاید که بیشتر مساحت ایران خشک است، امّا کشور ما سرزمین چیزهای شگفتانگیز هم هست؛ مثلاً بزرگترین غار آبی جهان در ایران است؛ بزرگترین و شگفتانگیزترین.

سنگها در کنار آرامششان میتوانند میلیونها سال زنده بمانند، گاهی دستنخورده و گاهی بسیار صیقل خورده و شکل گرفته، مثل تاقدیسها و ناودیسهای غار علیصدر.

کمتر کسی باور میکند که این غار با آن همه شگفتی، طی میلیونها سال فقط با جریان آب شکلگرفته باشد.

نیروی شگفتانگیز آب از میان روزنههای خاک، راه‌‌هایی مانند رگ باز کرده تا قلب زمین را سیراب کند. آب از میان آن رگها گذشته و به سنگهای آهکی رسیده و مثل یک مجسمهسازِ زبردست سنگها را تراشیده و پیکرههایی را پدید آورده که وقتی زیر نورافکنهای غار به آنها نگاه میکنی، دهانت از تعجّب باز میماند.

 

چطور به غارعلیصدر برویم؟

برای رسیدن به غار علیصدر باید به استان همدان سفر کنید و حدود هفتاد کیلومتر به سمت شمال غربی شهر همدان، یعنی به طرف کبودرآهنگ بروید و در کنار روستای زیبای علیصدر وارد یکی از شگفتانگیزترین غارهای آبی جهان بشوید.

 

وقتی زمین ترک خورد

ما کشف غار علیصدر را مدیون یک زلزله  هستیم.

تا پیش از زمینلرزهی فارسینج که حدود شصت سال پیش اتفاق افتاد، غار علیصدر مثل یک آبانبار بود. مردم اطراف، آبهای اضافه را هدایت میکردند به سمت یک روزنهی کوچک تا بتوانند آبهای زیرزمینی را ذخیره کنند. اما بعد از زلزله، زمین ترک خورد و بخشی از آبِ ذخیره شده را در خود فرو برد و پس از تقریباً یکسال طبیعتگردان توانستند غار زیبای علیصدر را کشف کنند. دریچهی ورودی را باز کردند و نور، گنج پنهان شده در دل کوه را به ما نشان داد.

 

خطری که غار علیصدر را تهدید میکند!

اگر مسئولانِ به داد غار علیصدر نرسند، تراز آب پایین میآید و کمکم خشکسالی هم به بزرگترین غار آبی جهان نفوذ میکند.

تعداد گردشگرانی که در طول روز  از غار بازدید میکنند باید نصف شود تا تغییرات دمایی باعث کمشدن آب غار نشود. چون غار زیبای علیصدر تنها گنجایش یک نصف روز بازدید را دارد، نه بیشتر.

یک خطر دیگر هم وجود دارد؛ نور

نور زرد باعث رشد جلبکها و خزهها شده و سنگهای میلیون ساله را تخریب میکند. برای همین چند سال است که در غار از نور سفید استفاده میشود.

۲۹۷
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، ایران‌ شناسی، بزرگ‌ترین غار آبی جهان،غار علی‌ صدر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید