عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

والدین، اولین معلمان فرزندان

  فایلهای مرتبط
والدین، اولین معلمان فرزندان

نیازهای زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی ـ فرهنگی، تغییر ساختار خانواده‌ها از خانواده‌های بزرگ به کوچک، شبکه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی، انسان‌ها را با چالش‌ها، استرس‌ها و فشارهای متعددی روبه‌رو نموده است که مقابله مؤثر با آن‌ها نیازمند توانمندی‌های  ویژه روانی‌ـ اجتماعی است. فقدان مهارت‌ها و توانایی‌های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب‌پذیر  می‌کند و آن‌ها را در معرض انواع مشکلات و اختلالات روانی، اجتماعی و ازهم‌پاشیدگی نظام خانواده‌ها قرار می‌دهد.

از طرفی ماهیت مشکلات اجتماعی به‌گونه‌ای است که مقابله با آن‌ها در سطح پیشگیری، هزینه و خسارات کمتری را مقابله با آن‌ها تا سطوح بعدی به‌دنبال دارد. بنابراین یادگیری و کسب اطلاعات و دانش ـ بدین‌معنا که ما دریابیم می‌بایست همیشه برای آموختن راهکارهای مناسب برای سازگاری با ناملایمات و مشکلات زندگی آماده و به‌روز باشیم ـ  ضروری و حتی واجب، پس باید آماده تغییر خود باشیم، در غیر این صورت ممکن است به آموخته‌های قبلی و غلط خود بچسبیم و آن‌ها را در حلقه‌ای معیوب تکرار و تکرار کنیم. در خانواده‌‌‌های سالم و متعادل، والدین تغییری را که می‌خواهند در فرزندانشان ایجاد کنند ابتدا در خود ایجاد می‌کنند. «باید یاد بگیریم تا به‌کار ببندیم» منظور از این جمله آن است که ابتدا باید بیاموزیم و سپس وارد عمل شویم.در غیر این صورت تفاوتی با فردی که فاقد این دانش است نخواهیم داشت. وقادر به عمل هم نخواهیم بود.

والدین اولین معلمان فرزندان خود هستند و موفقیت آن‌ها میزان موفقیت تحصیلی فرزندانشان را تعیین می‌کند. در کشوری که فرزندان به کمک والدین زودتر آماده یادگیری می‌شوند و یادگیری باکیفیتی دارند نظام آموزش‌وپرورش و جامعه نیز با موفقیت و توسعه روبه‌رو می‌شود. آموزش خوب و باکیفیت حق همه و زیربنای توسعه کشور است. والدین و سایر افراد ذی‌ربط باید به فرزندان خود ارزش مدرسه، علم و دانش، افزایش مهارت‌ها و به‌ویژه مهارت‌های زندگی خوب و لذت یادگیری را بیاموزند. اولیای دانش‌آموزان باید اهداف و شیوه‌های دستیابی به یک زندگی معقول و متعادل و موفق را به فرزندان خود یاد بدهند، زیرا یکی از وظایف اصلی والدین تربیت صحیح فرزندان برای امروز و آینده است. تحقیقات نشان می‌دهد که هم افت تحصیلی و  هم پیشرفت تحصیلی فرزندان، با خانواده و والدین و محیط خانوادگی رابطه دارد به نحوی که متغیر آموزش خانواده و افزایش دانستنی‌های تربیتی، آموزشی و دینی آنان موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش افت تحصیلی و اثربخشی آموزشی باکیفیت می‌شود.

هدف و رویکرد اصلی فصلنامه رشد آموزش خانواد، افزایش دانش و توانمندسازی اولیا ی دانش‌آموزان با ارائه نشانگرهایی از برنامه‌های درسی و محتواهای آموزشی در جهت دستیابی به این اهداف است؛ لذا تفاوت اصلی این فصلنامه با سایر مجلات خانواده در همین است که ما در جهت اشاعه برنامه درسی برای اولیا و هم‌افزایی در آموزش مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان عزیز با همکاری و مشارکت اولیای محترم تلاش می‌کنیم. در این شماره نیز مانند شماره قبلی درباره نحوه و چگونگی مشارکت اولیا در آموزش فرزندان مطالبی توسط خود مؤلفان محترم کتاب‌های درسی ارائه شده است. همچنین  مجله حاوی مطالب دیگری است که در این جهت می‌تواند به خانواده‌های محترم کمک نماید. امیدوارم در این راه با دریافت نظرات ارزشمند شما گامی مؤثر برداشته باشیم.

 

۱۵۹۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش خانواده،یادداشت سردبیر،برنامه درسی ملی،توانمندسازی والدین،آموزش مدرسه ای،تعیین مسیر شغلی،رغبت،بهداشت چشم،مخاطرات فضای مجازی،استاندارد کوله پشتی،پرورش استعداد کودکان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید