عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تفکر هندسی و مفهوم‌های هندسی

  فایلهای مرتبط
تفکر هندسی و مفهوم‌های هندسی
مخاطبان گرامی، لطفا جهت مشاهده‌ی متن کامل "تفکر هندسی و مفهوم‌های هندسی" به فایل PDF در پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

مقدمه

در این سلسله مقالهها سعی در اشاعه مفهومها و تفکر هندسی داریم و میکوشیم دانشآموزان و مخاطبان مجله را با ساختار هندسه و مفهومهای اولیه آن آشنا کنیم. این مجموعه مخصوص دانشآموزی است که در دوران ابتدایی تا حدودی با مفهومهای هندسه بهطور شهودی و غیرمستقیم آشنا شده است. در این مقالهها بررسی و بیان مفهومهای هندسی دقیقتر از آن است که دانشآموزان در دوره ابتدایی با آنها آشنا میشوند. در دوره اول متوسطه دانشآموزان باید بتوانند رابطههای موجود بین شکلهای هندسی را تشخیص دهند و آنها را براساس ویژگیها دستهبندی کنند. مثلاً در یک چهارضلعی، ضلعهای مقابل دوبهدو موازیاند و در نتیجه، زاویههای مقابل هماندازه هستند. در این سطح اثباتهای غیررسمی را دنبال میکنیم و دانشآموزان را با اثباتهایی با گامهای محدود آشنا میسازیم. میکوشیم از استدلالهای غیررسمی گامبهگام وارد درک استنتاج شویم و آنها را با استدلالهای رسمیتر آشنا کنیم. به همین دلیل آموزش هندسه در سالهای هفتم، هشتم و نهم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این سالها با مرور مفهومهایی که در دوره ابتدایی با آنها آشنا شدهاند و استفاده از نمادها و حرفهای لاتین، برای مفهومهایی مانند پارهخط، زاویه و اندازههای آنها و همچنین مثلث و کلاً چندضلعیها، سعی میشود دانشآموزان با تعریفهای بیشتر و دقیقتری آشنا شوند. از جمله اساسیترین مفهومهایی که در این دوره شما دانشآموزان با آنها آشنا میشوید، میتوان به همنهشتی، تقارن و تبدیلهای هندسی مانند بازتاب (برگرداندن)، انتقال (لغزاندن)، دوران (چرخاندن) و تشابه اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از سرفصلهای مهم، تفکر و تجسم فضایی و بررسی شکلهای سهبعدی است که در این دوره همراه با محاسبه مساحت و حجم مطالعه میشوند. دو مفهوم مهم هندسه «پارهخط» و «زاویه» را در بخشهای قبلی بررسی کردیم. در این بخش یک قدم جلوتر میرویم و مفهومهایی را بیان میکنیم که به بخشهای قبلی بهویژه زاویه وابستهاند.

۳۸۹
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و مدرسه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید