عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

چشمه‌هایی که با سنگ پله می‌سازند

  فایلهای مرتبط
چشمه‌هایی که با سنگ پله می‌سازند
آشنایی با باداب سورت زیبا!

چشمهی نارنجی راه خودش را از میان سنگها و خاکهای نرم باز کرد و آرامآرام به بالا رفت. وقتی به سطح زمین رسید، در چشماندازش یک دشت بزرگ دید. با خودش فکر کرد: باید به آن طرف بروم. تنش گرم بود و از آن بخار بلند میشد. چشمهی دیگری کنارش در حال جوشیدن از زمین بود؛ چشمهی قرمز. با هم از کوه سرازیر شدند، امّا برخلاف تمام چشمههای دیگر، جوی و رود را انتخاب نکردند و روی کوه پلّههای قشنگی ساختند و آرامآرام خودشان را به دشت رساندند.

 

این داستانِ «باداب سُورت» است. پلّههای بسیار زیبایی که در طولِ قرنها بهوسیلهی چشمههای آبمعدنی، روی کوه ساخته شده است.

جنس این پلّهها سنگ تراوِرتِن است که از تهنشین شدنِ مواد چشمههای آب گرم تشکیل میشود. این سنگهای زیبا برای تزیین ساختمان هم استفاده میشود. (اگر دوروبر خودتان را نگاه کنید، شاید در خانهی خودتان یا همسایهها این سنگها را ببینید.)

 

هم شور، هم ترش

مزّهی چشمههای باداب از یک طرف کاملاً شور و از طرف دیگر به ترشی میزند. این چشمههای گوگردی در پایین کوه، بوتههای زرشک را آبیاری میکنند.

 

چرا باداب؟

باداب درواقع از همنشینی این دو کلمه ساخته شده؛ باد و آب! آب، همان چشمه است و باد، گازی است که از اعماق زمین بیرون میآید. سورت هم یعنی تندی، تیزی، شدت. پس شاید معنی آن آب گازدارِ تند بشود.

 

باداب سورت کجاست؟

باداب سورت در جنوب مازندران قرار دارد و جزو شهرستان دودانگه است، جایی نزدیک ساری. اگر به شمال رفتید و اتّفاقی راهتان به ساری خورد، حدود یکساعت با باداب سورت فاصله دارید. از شمال استان سمنان و شهرهای شهمیرزاد و سنگسر هم میتوانید به باداب سورت بروید.

اِرِست یا آروس یک روستای دیدنی است که یک کیلومتر با باداب سورت فاصله دارد و برای رسیدن به باداب سورت باید از آن بگذرید. باداب سورت 1841 متر از دریا بالاتر است. پس برای رسیدن به آن باید کفش کوهتان را آماده کنید.

 

خطرات

باداب سورت دوّمین جای حفاظتشدهای است که به ثبت ملی رسیده و جزو میراث طبیعی ایران است. اوّلی هم کوه دماوند است.

این چشمهی پلکانی زیبا، در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. آنجا نگهبان و دیوار و حصار ندارد این ما هستیم که باید از آن مراقبت کنیم. باداب سورت زیبا را خطر تخریب انسانی و زباله تهدید میکند، امّا خوشبختانه خشکسالی هنوز به آن آسیبی وارد نکرده است.

 

دوربین، کیسهی زباله و شکرگزاری فراموش نشود!

طلوع و غروب بهترین زمان برای عکاسی از باداب سورت است، چون در این زمانها، چشمههای زرد و قرمز و نارنجی، بنفش و آبی هم میشوند و بازتاب ابرهای آسمان رنگ تکّههایی از آن را سفید میکند. یادتان باشد هیچچیز، مطلقاً هیچچیزی را در طبیعت جا نگذارید و جز عکس ازآنجا چیزی با خودتان نیاورید! من مطمئنم وقتی آنجا را ببینید، خداوند را به خاطر داشتن چنین کشور زیبایی که هر گوشهاش شگفتانگیز و زیباست شکر خواهید کرد.

یادتان نرود! عکسهایتان از باداب سورت را برای مجلهی خودتان بفرستید.

 

منبع: زیباییهای باداب سورت. نویسنده: محمد حسن نبوی، ناشر:رهی، سال 1392

۱۷۴
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، ایران‌ شناسی،اداب سورت،چشمه نارنجی،چشمه آب معدنی،مازندران،دودانگه،ارست،آروس،میراث طبیعی ایران،زیبایی های باداب سورت،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید