عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تربیت معنوی جامع برای دانش‌آموزان

تربیت معنوی جامع برای دانش‌آموزان
بلوس، استاد آموزش دین مسیحیت دانشگاه آلبرتای کانادا، با بیش از ۲۰ سال سابقه پژوهش در مورد «معنویت انسان»، آن را به‌عنوان احساس ارتباط متقابل تعریف کرده است. توجه او به جنبه «معنویت انسان» است که آن را عامل ارتباطات، وابسته و رابطه‌ای بر اساس یک حس ارتباط می‌داند، یعنی معنویت، محور صلاحیت و ظرفیت انسانی برای ارتباطات است. لیزا میلر (۲۰۱۵) هم پژوهش‌های متعددی در زمینه معنویت کودکان انجام داده است. هدف او این است که بگوید نیاز انسان به حس ارتباط از طریق آموزش معنوی جامع به بهترین شکل ایجاد می‌شود. این آموزش به کودکان و نوجوانان اجازه می‌دهد با شناخت معنوی به بلوغ برسند و می‌گوید آن‌ها به استفاده از یک یا چند سبک از چهار سبک رایج معنوی، یعنی «واژه و کلمه، هیجان، نماد و کنش» تمایل دارند این چهار سبک و چهار نوع سواد تربیت معنوی، زمینه‌ای مطمئن برای شکوفایی انسان فراهم می‌کنند. هدف از ارائه چهار نوع سواد، تشویق مربیان به این است که کامل‌ترین احساس انسانیت و معنویت را در فراگیرندگان خود پرورش دهند.

سبک واژه و کلمه4 ـ سواد شناختی

هدف آموزشی: گفتوگو با فیلسوف بهمنظورتدوین سواد شناختی، با آموزش فراگیرندگان با این هدف که به افرادی منطقی و معقول تبدیل شوند و کمک به آنها برای تمرین بیشتر.

- استفاده از کلمات و واژهها و استدلال و دلیلآوردن برای ایجاد روابط مفهومی.

- میبینند به چه فکر میکنند و از خود میپرسند آیا میخواهند همچنان به این شیوه فکر کنند؟

- استفاده از دقت، صحت و وضوح مفهومی.

- تجزیه و تحلیل، مقایسه، مخالفتکردن، و پرسش و پاسخ به سؤالات خوب

 

سبک هیجان5 ـ سواد هیجانی

هدف آموزشی: تقویت سواد هیجانی6 با دستیابی به خودآگاهی و مدیریت خود (خودتنظیمی) و تمرین

- آگاهی هیجانی و خودتنظیمی؛

- بیان واضح هیجانات و احساسات از طریق فعالیتهای حرکتی ـ احساسی ـ بازیگری؛

- یادگیری از طریق هنر، موسیقی و تجربه.

 

سبک نماد7 ـ  سواد  تخیل خلاق

هدف آموزشی: پاسخ به موقعیت و مراسم مذهبی برای توسعه سواد تخیل خلاق، و تمرین آن

- لذتبردن از آرامش

- تفکر تصوری و فرضی

- تمرین آرامش و سکون

- لذت بردن از زیبایی

- شرکت در آیینها و مراسم نمادین

- یادگیری از طریق تنآرامی، از طبیعت و با مشاهده دقیق

 

سبک کنش8 ـ سواد اجتماعی

هدف آموزشی: همراهی با عامل تغییر بهمنظور توسعه سواد اجتماعی9، با دستیابی به آگاهی اجتماعی و مدیریت ارتباط بهمنظور یادگیری چگونگی حفظ محیط ارتباطی سالم و تمرین آن

- مداخله و درگیرشدن با دنیای افراد حاشیهنشین یا فقیر؛

- اقدام برای برقراری عدالت؛

- مشارکت شخصی در تغییر؛

- درک الگوهایی در تعاملات انسان که بیعدالتی ایجاد میکند؛

- دیدن آنچه وجود دارد، آنچه وجود ندارد و آنچه ممکن است آنجا باشد؛

- یادگیری با انجامدادن، مشاهدهکردن و بودن با کسانی که برای عدالت کار میکنند.

 

چهار نوع سواد

با توجه به چهار سبک «کلمه، هیجان، نماد و کنش»، چهار سواد برای آموزش معنوی، جامع و سالم، اساسی هستند. روشی قابل قبول برای توسعه این چهار سواد که بر اساس تجربه در کلاس است، اینگونه ترسیم شده است:

سواد شناختی: رشد کامل رغبت و تمایل و پرورش توانایی تفکر درباره معنی کلمات، مفاهیم، جملات، ایدهها و ارتباط متقابل آنها، تا حس قابلیت درک و واضحبودن حاصل شود.

 

مهارتها

- پرورش تفکر روشن و واضح؛

- بهکارگیری استدلال، که تلاشی سرسختانه برای روشن و واضحشدن چیزی است؛

- پرورش مهارتهای محاورهای وگفتوشنودی مانند محاوره سقراطی و مداقه و اندیشه ارسطویی؛

- بازی با معنی کلمات و سؤالپرسیدن، برای مثال:

- مفاهیم چگونه شکل میگیرند؟

- تحلیل مفهومی و منطق غیررسمی چگونه است؟

- ارتباط کلمات با کلمات دیگر چگونه است؟

- پیوستگی کلمات چیست و چه شیوههایی به ایجاد وضوح آن کمک میکند؟

 

سواد هیجانی: رشدکامل رغبت، تمایل و توانایی برای کسب خودآگاهی و پرورش خودتنظیمی، بهدقت دیگران را درککردن است به گونهای که ‌‌حرف آنها تصدیق و تأیید شوند.

 

مهارتها

پرورش خودآگاهی

- کسب موفقیت در خودتنظیمی؛

- تأمل در خودآگاهی: شناخت اندیشه؛

- توقف تفکرکردن و مدیریت تفکر؛

- یادگیری آنچه در قلب فرد اتفاق میافتد؛

- برای تحمل اقدام یک فرد منظور شخصی خود را آوردن؛

- شناسایی و تصدیق منظور دیگران؛

سواد تخیل خلاق: پرورش کامل درک نافذ و هوشمندانه کل و جزء جهانِ قابل مشاهده یا جهان فراتر از دید معمول؛ توانایی پرورش فهمیدن افراد، موجودات، روایتها و رویدادهایی که (در نهایت) با روشهای مختلف (بهعنوان مثال در شعر و رمان) بهطور معناداری موجب برقراری ارتباط میشوند.

 

مهارتها

- پرورش توانمندیهای اخلاقی، زیباییشناختی و اجتماعی بهمنظور درک آنچه اتفاق میافتد؛

- دستیابی به صلاحیت پاسخگویی برای همدلی و ذهنآگاهی؛

- تربیت معنوی و تسهیل انجام مراسم مذهبی؛

- آیینها و مراسم مذهبی ساختهشده در عبادت و زندگی روزمره؛

- پرسش از خود در سکوت و آرامش؛

- تجربههای دنیاهای دیگری مثل ادبیات و متون مقدس؛

سواد اجتماعی: رشد تمایل و توانایی کامل برای اصیل و معتبربودن؛ در همه مکانها، زمانها و رویدادها خود واقعیبودن، تعامل با دیگران، خواه شبیه به هم یا متفاوت باشند.

 

مهارتها

- پرورش فردی اصیل و معتبر؛

- دستیابی به مهارتهای یکپارچهایکه به شما اجازه میدهد وقتی با دیگران هستید خود واقعـی را حـفظ کنید؛

- آگاهی اجتماعی مبتنی بر خودشناسی و درک دیگران؛

- تسهیلات اجتماعی: مهارتهایی که تعامل اجتماعی را افزایش میدهند؛

- تأمل در اقدامات عملی؛

- احساس عدالت اجتماعی و پاسخ به مسائل فردی؛

- درک بیعدالتی نظاممند و پاسخ به بهبود آن.

 

پینوشتها

1. human spirituality

2. Lisa Miller

3. word, emotion, symbol or action

4. Word style

5. Emotion style

6. Emotional Literacy

7. Symbol style

8. Action style

9. Social Lite

۴۸۸
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، آگاهی،معنویت،معنویت انسان،سواد تربیت معنوی،سواد شناختی،سواد هیجانی،سواد تخیل خلاق،سواد اجتماعی،پرورش خودآگاهی،اکرم عینی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید