عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

شغل؛ برنامه نویس

  فایلهای مرتبط
شغل؛ برنامه نویس

روزگاری نه‌چندان دور، شغل‌های مرتبط با رایانه به مهندسی نرم‌افزار و مهندسی سخت‌افزار منحصر بود. رفته‌رفته شبکه هم به این رشته‌ها اضافه شد و به جایی رسیدیم که رشته‌ها و شغل‌های مربوط به رایانه را دیگر نمی‌توان شمارش کرد. فقط در نظر داشته باشید که ورود به هر زبان برنامه‌نویسی شما را به یک دنیای متفاوت وارد می‌کند که در مواردی می‌توان سال‌ها آن را به‌تنهایی ادامه داد و از آن درآمد کسب کرد. نمونه بارز آن، زبان‌های برنامه‌نویسی مانند «C» و «جاوا»1 هستند که با وجود سن و قدمت بالا، همچنان تقاضای بسیاری برای کار برای آن‌ها وجود دارد. برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی هم باید زود دست‌به‌کار شوید. هر چه زودتر آموزش ببینید، سریع‌تر می‌توانید به موفقیت و کسب درآمد برسید.

برای آغاز یادگیری برنامه‌نویسی ابتدا باید زبان انگلیسی را خوب یاد بگیرید. سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید در چه حوزه یا زبان برنامه‌نویسی متبحر شوید.

همان‌طور که می‌دانید، رایانه‌ها تنها به زبان «صفر و یک» (باینری2) صحبت می‌کنند و زبان دیگری را متوجه نمی‌شوند. ابتدا برای برقراری ارتباط با ماشین‌ها سعی شد به زبان خود آن‌ها، یعنی زبانی که به زبان صفر و یک نزدیک‌تر است، صحبت کنیم. به این نوع زبان‌ها که به‌صورت مستقیم با پردازنده در ارتباط هستند، در اصطلاح، زبان‌های «سطح پایین»3 گفته می‌شود. از جمله این زبان‌ها می‌توان به «اسمبلی» اشاره کرد. اما یادگیری و تسلط به این زبان‌ها برای برنامه‌نویسان فوق‌العاده سخت بود. بنابراین متخصصان تصمیم گرفتند زبان‌هایی بسازند که به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر باشد. در اصطلاح به این زبان‌ها، زبان‌های «سطح بالا»4 می‌گویند که زبان‌های C، جاوا و «جاوا اسکریپت»5  از آن جمله‌اند.

 

کاربردهای برنامه‌نویسی

الف) برنامه‌نویسی دسکتاپ6

این برنامه‌نویسی برنامه‌هایی تولید می‌کند که برای اجرا روی رایانه‌هـای خانگی و اداری مناسب هستند؛ مـانند انـواع خودکارسازی‌ها (اتوماسیـون‌ها) و نـرم‌افزارهـای حسابـداری، انبارداری و ارتباط با مشتری. شرکت‌ها و مؤسسه‌ها مشتریان پروپاقرص برنامه‌نویسان دسکتاپ   هستند.

 
ب) برنامه‌نویسی تلفن همراه

بشر به جـایی رسیده است که مـی‌خواهد فنـاوری را در همه حـال در اختیار داشته باشد. استفاده از ابـزارهایی مثل «رایـانه کتابی» (تبلت)، تلفن‌همـراه و «ابـزارک‌ها» (گجت‌ها)‌7ی پوشیدنی و توسعه امکانات آن‌ها به برنامه‌نویسی با زبان‌های متفاوت نیاز دارد و این موضوع اهمیت کار در حوزه برنامه‌نویسی را بیشتر می‌کند. حالا برای اندروید که 80 درصد دارندگان تلفن همراه از آن استفاده می‌کنند برنامه بنویسیم؟!
 

ج) برنامه‌نویسی بازی و بازی‌سازی

ساخت بازی‌های رایانه‌ای صنعتی پول‌ساز و جذاب است که این روزها در کشور خودمان هم طرف‌داران بسیاری دارد. این رشته تلفیقی است از  سامانه عامل (سیستم‌عامل)، معماری رایانه، گرافیک رایانه‌ای، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و ... شاید در اوایل کار نتوانید تمامی این مباحث را یاد بگیرید، ولی ناامید نشوید. قرار نیست همه‌چیز را همه بلد باشند. همه ما به مرور و با چندین سال کار و مطالعه توانایی‌هایمان را ارزشمندتر می‌کنیم.
 

د) برنامه‌نویسی وب

از طراحی یک وبگاه (وب‌سایت) ساده تا برنامه‌های تحت‌وب و هر آنچه در محیط اینترنت می‌بینید، در حوزه این برنامه‌نویسی است. هر شرکت و مؤسسه‌ای حداقل به یک وبگاه نیاز دارد و می‌خواهد خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه کند. پس حضور یا ارتباط با یک برنامه‌نویس در هر شرکت ضروری است. از سوی دیگر، دنیای کنونی و دولت‌ها نیز به سوی حذف کاغذ می‌روند. پس برنامه‌نویسی وب آینده بسیار درخشانی دارد.

اگر می‌خواهید سراغ برنامه‌نویسی وب بروید، باید «جاوا اسکریپت»، «سی‌اس‌اس» و «اچ‌تی‌ام‌ال» را به خوبی یاد بگیرید.

 

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

پایتون8

زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توان آسان‌ترین و پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی دانست. زبانی همه‌منظوره که از آن می‌توان برای «تحلیل داده»9 و طراحی وبگاه تا ساخت بازی‌های رایانه‌ای استفاده کرد.

پایتون یک‌زبان برنامه‌نویسی برای توسعه نرم‌افزارهای وب و نرم‌افزارهای کاربردی، از جمله اپلیکیشن‌های تلفن همراه محسوب می‌شود که یادگیری آن آسان و ابزارهای کاربردی آن به رایگان در دسترس است. این موضوع موجب می‌شود که زبان برنامه‌نویسی پایتون تقریباً برای همه افراد در دسترس و قابل استفاده باشد. افرادی که زمان کافی را به یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون تخصیص دهند، می‌توانند برنامه‌های جالبی با این زبان خلق کنند.

 
جاوا10

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است. گذشته از پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی برای اجرا در رایانه و تلفن همراه هوشمند، بسیاری از وبگاه‌ها، از امکانات موجود در جاوا، برای پیاده‌سازی ساختار دینامیکی استفاده کرده‌اند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از آن برای سامانه‌های عامل‌های متفاوت، مانند ویندوز، لینوکس، او‌اس‌ایکس، اندروید، وب و ... برنامه‌نویسی کنید. در حقیقت یک‌بار برنامه‌ خود را بنویسید و همه‌جا از آن استفاده کنید.
 

جاوا اسکریپت11

اول اینکه جاوا اسکریپت با جاوا کاملاً متفاوت است و برای راحتی کار JS نوشته می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست & یک زبان اسکریپت‌نویسی به حساب می‌آید. از این زبان می‌توان برای برنامه‌نویسی صفحه‌های وب، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه، بازی و برنامه‌های کاربردی( اپلیکیشن‌های) دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین می‌توان این‌گونه بـرداشت کـرد کـه زبان بـرنامه‌نویسی جـاوا اسکریپت، یک زبان همه‌فن‌حریف است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، طراحان صفحه‌های اینترنت باید زبان جاوا اسکریپت را در کنار اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس فرابگیرند.
 

اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید یا می‌خواهید آن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، ادامه این مطلب را در شماره آینده بخوانید.

 

پی‌نوشت‌ها:

 


1. Java
2. Binary
3. Low Level
4. High Level
5. Java Script
6. Desktop
7. Gadgets
8. Python
9. Data Analysis
10. Java
11. Java Script

 

۷۲۴
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،صفر و یک،معرفی مشاغل،برنامه نویسی،مهندسی نرم افزار و مهندسی سخت افزار،برنامه نویسی دسکتاپ،برنامه نویسی تلفن همراه،جاوا،جاوا اسکریپت،برنامه‌نویسی بازی و بازی‌ سازی،برنامه‌ نویسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید