عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رمزینه سریع پاسخ در کلاس درس

  فایلهای مرتبط
رمزینه سریع پاسخ در کلاس درس

 این مقاله به موضوع استفاده از رمزینه‌ها در آموزش پرداخته است. رمزینه را می‌توان در تلفن هوشمند جا داد و آن را به کمک بسیار بزرگ و مؤثری برای آموزش در کلاس درس تبدیل کرد. رمزینه را می‌توان به مطالبی آموزشی که ممکن است به شکل متن ساده، نشانی وبگاه، ویدیوی یوتیوب، فایل پی‌دی‌اف و فایل تصویری باشند، ارتباط داد. رمزینه این مطالب آموزشی را می‌توان با استفاده از مولدهای رمزینه که به‌صورت رایگان در دسترس هستند، تولید کرد. این اطلاعات رمزگذاری‌شده را می‌توان با اسکن‌کردن رمزینه از طریق تلفن همراه دارای دوربین و نرم‌افزار رمزینه‌خوان و پویشگر (اسکنر) رمزگشایی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد، آوردن رمزینه در آموزش باعث افزایش انگیزه، ارتباطات، همکاری و تفکر انتقادی در کلاس درس می‌شود.

تحقیقات محققان هندی مزایای استفاده از رمزینه‌های سریع‌پاسخ در آموزش را نشان داده است. به‌عنوان مثال، باهارات کومار، نها شارما و نیدهی یادوا درباره کاربردهای آموزشی رمزینه‌های سریع‌پاسخ معتقداند، رمزینه‌ها به‌راحتی تولید می‌شوند، حاوی اطلاعات زیادی هستند و می‌توانند برای برگزاری امتحان استفاده شوند.

احمد امین موسی و ام.عبدالسلام درباره استفاده از رمزینه‌ها برای دیجیتال‌کردن برنامه‌های درسی مهدکودک‌ها و دسترسی به منابع آموزشی تحقیق کرده‌اند. این محققان براساس برنامه درسی رسمی کشور مصر، راهنمای مربیان مهدکودک را تولید کرده‌اند. این راهنما منابع یادگیری متفاوتی را برای مفاهیم علمی و ریاضیات در برنامه درسی ارائه می‌دهد. هر منبع آموزشی به صورت یک تصویر رمزینه سریع‌پاسخ (کیوآرکد) نشان داده می‌شود که حاوی یو. آر.ال1 است. بنابراین، مربیان مهدکودک می‌توانند با استفاده از برنامه‌های تلفن هوشمند، رمزینه‌ها و منابع آموزشی مربوط به آن‌ها را برای دانش‌آموزان نمایش بدهند. این راهنما در اختیار گروهی 108 نفره از معلمان قرار گرفته است تا در کلاس درس از آن استفاده کنند. بر طبق نتایج، معلمان، راهنما را تأیید کرده و نسبت به آن واکنش خوبی داشته‌اند.

واندیتا شارما نه‌تنها به تعاملی‌تر شدن مطالب درسی در کلاس توجه کرده است، بلکه جلب توجه دانش‌آموزان برای یادگیری مؤثرتر را نیز از نظر دور نداشته است. از طریق رمزینه‌ها می‌توان به اهداف متعددی دست یافت، زیرا رمزینه‌ها می‌توانند اطلاعاتی را تا چند‌هزار بایت در خود ذخیره کنند. این قابلیت افق جدیدی را پیش‌روی بسیاری از کاربردها در دنیای آموزشی می‌گشاید. این تحقیق نشان داد، رمزینه‌ها می‌توانند از یادگیری هوشمند در زمینه‌های گوناگون همچون یادگیری مشارکتی و مستقل پشتیبانی کنند.

جنی ریکالا و مارجا کانکانرانتا این موضوع را بررسی کرده است که دستگاه‌های تلفن همراه و رمزینه‌ها چگونه می‌توانند آموزش و یادگیری را تقویت و ترکیب کنند. مصاحبه با معلمان و نظرسنجی از دانش‌آموزان نشان داده است، از نظر یادگیرنده، کار با رمزینه انگیزه‌بخش است و نسبت به روش سنتی تنوع بیشتری را به ارمغان آورده است. این تحقیق نشان می‌دهد رمزینه‌ها با ارائه فعالیت‌های انگیزشی و معنادار برای دانش‌آموزان نتایج یادگیری مطلوبی به همراه دارد.

تحقیق آیشانسودیراآبیواردنا بر پرکردن شکاف بین مواد درسی چاپی و چندرسانه‌ای همچون ویدیوهای یوتیوب تمرکز دارد. در این راستا، استفاده از فناوری‌های تلفن همراه و رمزینه‌ها یا بارکدهای دوبعدی به‌عنوان وسیله‌ای تعاملی و چندرسانه‌ای به جای مواد درسی چاپی ثابت، توجه متخصصان را به خود جلب کرده است. «پرینت2اسکرین2» یک برنامه تلفن همراه اندرویدی است و از قدرت رمزینه‌ها برای غنی‌سازی تجربه یادگیری کاربرانی استفاده می‌کند که به خاطر موانع اجتماعی، اقتصادی و فناوری، هنوز به مواد درسی چاپی وابسته‌اند. این برنامه به یادگیرندگان اجازه می‌دهد، با استفاده از تلفن هوشمند یا دستگاه تلفن همراه به مواد چندرسانه‌ای تعبیه‌شده در مواد درسی چاپی دسترسی پیدا کنند. این برنامه قابلیت دارد کتابخانه‌ای از منابع را مشاهده کند، به یک منبع خاص، برای مراجعات بعدی، یادداشت اضافه کند و یک منبع را در رسانه‌های اجتماعی با هدف یادگیری اجتماعی اشتراک‌گذاری کند.

پدرو رومان گراوان و آنجلا مارتین گوترز در تحقیقی با عنوان «فیس‌بوک؛ یک محیط یادگیری» رمزینه‌ را بررسی کرده‌اند که دانش‌آموزان آن‌ را ابزاری در دسترس، قابل‌اعتماد، آسان‌مصرف و دارای مزایای بسیار نسبت به ابزارهای دیگر معرفی کرده‌اند. این رمزینه‌ها مکانی هستند که افراد از جاهای گوناگون، در آن‌ها با یکدیگر ملاقات می‌کنند و تجربه‌های آموزشی مشترکی را تبادل می‌‌کنند. این تحقیق تأکید می‌کند، فیس‌بوک به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد شایستگی‌های ابزاری، بین‌فردی و سیستمی را به دست آورند یا توسعه دهند. ترکیب نوآورانه رمزینه‌ها و فیس‌بوک به پویایی دانش‌آموزان منجر شد و نتایج جالبی به دنبال داشت.

 

استفاده نوآورانه از رمزینه در آموزش

- یادگیری یادگیرنده‌محور: یادگیرندگان می‌توانند گزارش‌ها یا سایر مطالب را به صورت برخط تولید کنند و کار خود را از طریق رمزینه به اشتراک بگذارند.

- کلاس درس سبز: استفاده از رمزینه محیط آموزشی را از کاغذ بی‌نیاز می‌کند و درختان را نجات می‌دهد.

- جادادن موارد ضبط‌شده در کمترین فضا: رمزینه از فضای مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات مربوط به برنامه درسی دانش‌آموز می‌کاهد.

- افزایش دانش: با قرار دادن رمزینه روی کتاب‌ها می‌توان دانش‌آموزان را به فیلم یا صفحه وبِ مرتبط با موضوع ارتباط داد.

- انجام تکالیف خانگی: از رمزینه می‌توان برای جلسات تمرین در تکالیف خانگی استفاده کرد.

- انتشار در مجله: در مواردی که دانش‌آموز کار باکیفیت ارسال کرده، اما در مجله چاپ نشده است، می‌توان آن را به‌صورت رمزینه در مجله مدرسه برای معلم، دانش‌آموزان دیگر و والدین گذاشت.

- ایجاد کتابخانه تعاملی: رمزینه می‌تواند برای ضبط صدا و بررسی کتاب‌های صوتی ایجاد شود. این بررسی می‌تواند برای انتخاب مرجع بهتر به دانش‌آموزان دیگر کمک کند.

- ارائه‌دهندگی: رمزینه می‌تواند برای پیوند‌دادن دانش‌آموز به نمونه‌های بیشتر مرتبط با موضوع، با هدف درک بهتر مفهوم، تولید شود.

- گسترش یادگیری به فعالیت‌های خارج از منزل: دانش‌آموز می‌تواند به جای حمل رایانه کیفی (لپ‌تاپ) یا سایر وسایل حجیم مربوط به درس، با وسیله‌ای کوچک در فرایند یادگیری شرکت کند.

- جمع‌آوری اطلاعات: رمزینه را می‌توان برای پیوند «قالب‌های گوگل»3  ایجاد کرد که منبع خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات توسط دانش‌آموز یا والدین است.

روش‌های متعددی برای استفاده از رمزینه در آموزش وجود دارند. از آنجا که رمزینه‌ها اطلاعات فراوانی را ذخیره می‌کنند، کاربران را قادر می‌سازند به انواع مواد چندرسانه‌ای دسترسی داشته باشند. همین ویژگی در کسب اطلاعات بیشتر به دانش‌آموزان کمک می‌کند. رمزینه‌ها یادگیری مشارکتی را تقویت می‌کنند. برای استفاده از رمزینه‌ها در آموزش روش‌هایی نوآورانه وجود دارند. رمزینه‌ها را می‌توان در تلفن هوشمند جا داد و از آن‌ها برای آموزش در کلاس درس کمک گرفت. رمزینه را می‌توان با مطالبی آموزشی مرتبط کرد که ممکن است به‌صورت متن ساده، یو. آر.ال وب‌سایت، ویدیوی یوتیوب، فایل پی‌دی‌اف و فایل تصویری باشد. استفاده از رمزینه انگیزه، همکاری و روحیه تفکر انتقادی را در دانش‌آموزان زیاد می‌کند.

 

پی‌نوشت‌ها

1. URL
2. Print2screen
3. Google Forms


منبع


Deepashree Mehendale, D., Masurekar, R. Nemade, S., and Shivthare, S. (2017). To Study the Use of QR Code in the Classroom to Enhance Motivation, Communication, Collaboration and Critical Thinking, International Journal of Innovative Research in Computer and Communication Engineering, Vol. 5, Issue 4, pp. 6978-6993.

 


۲۱۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،نگرش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید