عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

والدین سرکلاس

  فایلهای مرتبط
والدین سرکلاس
در چندماه ابتدای حضور در مدرسه، مراجعه ‌نکردن والدین، حضور کم آن‌ها در مدرسه و مشارکت اندکشان در امور مدرسه مرابه فکر واداشت تا با اجرای برنامه و راه‌حل‌هایی، بر حضور آنان در مدرسه و تعامل و همکاری آنان بیفزایم. عوامل زیادی باعث شده‌اند اولیای دانش‌آموزان تمایلی به حضور در مدرسه نداشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به: پایین‌بودن سطح اطلاعات برخی از اولیا نسبت به فرایند آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان، ترس اولیا از درخواست وجه مالی، بی‌توجهی به سرنوشت فرزندان، گرفتاری‌های شغلی، و شرایط فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد. با بررسی دانش و تخصص‌های اولیا تصمیم برآن شد در تدریس و کمک به معلم در کلاس درس و برای ایجاد انگیزه مناسب از والدین استفاده شود. آنان از نزدیک با مشکلات مدرسه، سختی کار معلمان و وضعیت آموزشی و پرورشی فرزند خود آگاهی یابند و موجبات هرچه بیشتر تعامل آن‌ها با مدرسه فراهم شود.

مراحل اجرای طرح

سعی شد با خلاقیت و ابتکار زمینه حضور هرچه بیشتر اولیای دانشآموزان در مدرسه فراهم آید و از سرمایه و دانش آنان برای ایجاد انگیزه و تدریس در کلاسها استفاده شود. در اولین مرحله اجرا، قابلیتها، دانش و تخصص اولیای دانشآموزان بررسی شد تا زمینههایی که میتوان از آنها استفاده کرد معلوم شوند.

- از آقای فاروق خسروی، روشندل هنرمند، برای تدریس درس باغچه اطفال دعوت شد. دانشآموزان از حضور ایشان در کلاس بسیار خوشحال و همه مشتاق بودند با نحوه زندگی و طرز استفاده از دستگاه تایپ خط بریل (خط نوشتاری نابینایان) آشنا شوند و آنها با دقت به سخنان آقای خسروی گوش میدادند. در پایان درس از دانشآموزان خواسته شد کتاب داستانی در مورد زندگی ایشان و مشکلات افراد نابینا تهیه کنند. نتیجه کار بسیار مطلوب ارزیابی شد.

- از پدر یکی از دانشآموزان دعوت شد آنها را با نحوه تهیه گل رس آشنا کند و دانشآموزان با گل اشیای گلی مربوط به درس مطالعات اجتماعی را بسازند.

- در زمینه کسب مهارتهای اجتماعی و احترام به والدین و همچنین نزدیکی بیشتر اولیا به هم، در آستانه روز بزرگداشت مقام مادر، نحوه درستکردن کارت تبریک در ساعت کاردستی به دانشآموزان آموزش داده و از آنها خواسته شد با کمک پدرانشان، در مدرسه جشنی برای تشکر از زحمات مادران برگزار کنند. با همکاری دانشآموزان، جشنی ساده و دور از تجملات بر پا شد و مادران با دعوت به مدرسه و جشن روز مادر غافلگیر شدند. همه شادمانی کردند و اشک شوق و خوشحالی آنها جاری شد.

- جلسهای برای اولیا تشکیل داده شد تا اولاً از بازخورد این دو مورد کار گروهی مطلع و از راهنماییها و تجربه آنها برای ادامه کار بهرهمند شویم. ثانیاً آنها بیشتر با یکدیگر ارتباط داشته باشند. خوشبختانه اولیا از نتیجه کار راضی بودند وآمادگی خود را برای حضور در کلاسها بهمنظور یادگیری هرچه بهتر درس و ایجاد کلاسی شاد برای فرزندانشان اعلام کردند.

- در کلاس هنر، مادر یکی از دانشآموزان نحوه دوختودوز و زدن کوک بر پارچه را آموزش داد.

- در زمینه درس هدیههای آسمانی و آموزش خواندن نماز، کسوف و خسوف و نحوه انجام تیمم، دانشآموزان بهصورت عملی با این واجبات دینی آشنا شدند.

دانشآموزان از اینکه اولیایشان در کلاسها حضور مییافتند، بسیار خوشحال بودند و در کلاس با اشتیاق فراوان مطالب آموزشی را دنبال میکردند. در بازخوردهایی که انجام میگرفت، میزان یادگیری آنها مشهود بود. اولیا از پیشرفت دانشآموزان و انجام این فعالیتها بسیار راضی و خوشحال بودند و با حضور مستمر در مدرسه، تماس تلفنی و فرستادن پیامک، از اجرای طرح ابراز خرسندی میکردند.

 

نتایج و کاربردهای عملی طرح

در اجرای طرح بهصورت ناظر در کلاس حضور داشتم و محدوده مطالبی را که اولیا در کلاس اجرا میکردند، از قبل با آنها هماهنگ میکردم. با آزمونها و انجام تکالیف مهارتمحور، میزان پیشرفت و دستیابی دانشآموزان به اهداف موردنظر سنجش و بررسی میشد. همچنین، بررسی بازخورد اولیا و رضایت آنها از انجام طرح و اشتیاق آنها برای حضور در کلاس، از اجرای موفق طرح حکایت داشت.

 

اولیا بهعنوان صاحبان اصلی آیندهسازان مملکت، حق اظهارنظر و نظارت در مسائل آموزشوپرورش را دارند و تنها در این صورت است که فرایند تعلیموتربیت به شکل شایستهای به اجرا در میآید و شخصیت دانشآموزان در مسیر رشد و تعالی جریان مییابد. مهمترین عامل در بهبود تعامل اولیا با آموزشوپرورش این است که جلب مشارکت اولیا بهمنظور ارتقای بهرهوری و کیفیت برنامهها باشد و تنها نشست حضوری در جلسات انجمن و اولیا و مربیان ملاک نباشد.

۳۶۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، مدیر و خانواده، اولیای مدرسه، پیوند اولیا، تجربه‌های مدرسه‌ای، والدین سرکلاس، ادیبه رستمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید